Už v apríli predpovedal analytik Centra automobilového výskumu (CAR) Ferdinand Dudenhöffer, že nemecký automobilový trh čaká vlna rekordných zliav. Jeho odhad, že ceny niektorých modelov môžu následkom koronakrízy dosiahnuť až 50 %, sa zdal trochu odvážny, no súčasná situácia ukazuje, že od pravdy nebol ďaleko. Podľa prieskumu inštitútu CAR klesli ceny tridsiatich najpredávanejších áut v Nemecku medziročne o 22,5 percenta. Jednoznačne najvyššie zľavy, a to až do výšky 50 %, sa týkajú čistých elektromobilov a plug-in hybridov.
Podľa Dudenhöffera sa na tom podieľa viacero faktorov. Prvým sú rekordné zľavy výrobcov, ktorí sa potrebujú zbaviť skladových zásob nahromadených áut, keďže dopyt klesol, znížená DPH, ktorou sa nemecká vláda snaží oživiť predaj nových áut, a po tretie, extrémne vysoké dotácie na elektrifikované modely. Podľa analýzy klesla pre koncového zákazníka cena elektrickej Škody Citigo iV z 24 990 na 13 089 eur. Viac ako 45-percentnú zľavu dostanete na elektrický Smart alebo Renault Zoe. A na elektrický e-Golf, ktorý ešte stále figuruje v ponuke predajcov, získate dokonca rekordných 53 %.
Zľavy však zasiahli aj klasické benzínové a naftové autá. Nie sú tak výrazné, ale priemerných 6 941 eur iste poteší. Dudenhöffer dokonca predpokladá, že trend zlacňovania bude pokračovať, pretože skutočné ekonomické následky pandémie sa na účtoch obyvateľov odrazia až v nasledujúcich mesiacoch. Zároveň však varuje, že tento trend môže mať aj negatívne dôsledky. Najmä čo sa týka extrémnej podpory predaja elektrických áut. Pretože z bonusov do výšky až 9 000 eur platia celých 6 000 eur daňoví poplatníci. Majitelia elektromobilov navyše využívajú zadarmo cestnú infraštruktúru a neplatia daň za elektrickú energiu.
Dudenhöffer varuje, že z tohto dôvodu môže Nemecko zakrátko čeliť dvom problémom – rastúcej závislosti trhu od dotácií a problémom s financovaním infraštruktúry. Túto dieru v rozpočte chce vláda v nasledujúcich rokoch zaplátať novou ekologická daňou z motorových vozidiel produkujúcich CO2. Tá však znevýhodní najmä zákazníkov s nižšími prímami, pretože majitelia dotovaných elektromobilov majú zväčša lepšie zárobky. Jednoducho, dotácie na elektromobily deformujú trh. Dudenhöffer i tak radí, že ak má dnes niekto peniaze na nové auto, mal by sa do konca roka rozhodnúť pre jeho kúpu.
Zdroj: Focus
Takéto zľavy sú dnes v Nemecku na elektromobily
Model | Cenníková cena (€) | Aktuálna cena (€) | Rozdiel |
---|---|---|---|
Audi e-tron 50 quattro | 69 100 | 51 117 | –26,8 % |
Audi e-tron Sportback quattro 50 | 71 350 | 52 943 | –26,5 % |
BMW i3 | 39 000 | 24 349 | –39,0 % |
Hyundai Kona EV | 34 850 | 21 422 | –39,9 % |
Kia Soul EV Edition 7 | 33 990 | 20 856 | –40,3 % |
Mini Cooper SE | 32 500 | 20 148 | –39,6 % |
Nissan Leaf Visia | 29 990 | 18 478 | –40,9 % |
Opel Corsa E Selection | 29 900 | 18 880 | –38,7 % |
Porsche Taycan 4S | 105 607 | 97 239 | –8,7 % |
Renault Zoe Life R110 | 29 990 | 16 886 | –45,4 % |
Škoda Citigo iV | 24 990 | 13 089 | –50,6 % |
Smart Fortwo EQ | 21 940 | 12 579 | –45,4 % |
Tesla 3 Standars RWD Plus | 45 015 | 37 400 | –19,1 % |
Tesla 3 Long Range Dual-Motor AWD | 54 350 | 47 500 | –14,4 % |
VW Golf E | 31 900 | 14 919 | –53,7 % |
VW e-UP! | 21 975 | 11 243 | –50,3 % |