Samotná automobilka svoj zámer postaviť na Slovensku novú karosáreň nekomentovala. „Porsche Werkzeugbau, s.r.o., Dubnica nad Váhom plánuje pri Hornej Strede vývojové centrum pre automatizované a robotické systémy. Cieľom slovenskej dcérskej spoločnosti je rozšíriť svoje know-how v oblasti konštrukcie zariadení, komponentov a automatizácie,“ uviedol Christian Weiss, hovorca spoločnosti Porsche. Nemecká firma predložila zámer postavenia novej fabriky na posúdenie vplyvu na životné prostredie (EIA). Podľa predloženého dokumentu Porsche počíta so začiatkom výstavby v prvom štvrťroku 2024. Práce majú trvať približne dva a pol roka. Výroba sa následne má rozbehnúť pred koncom roka 2026.
Celková cena investície je pritom naplánovaná na 250 miliónov eur. Po spustení výroby má v novej fabrike podľa predloženého dokumentu nájsť prácu tisíc zamestnancov. Do roku 2040 sa ich počet má zvýšiť na 1 200, pričom výroba bude prebiehať v trojzmennej prevádzke.
„V súčasnej situácii to na Považí pre tento podnik z hľadiska zamestnanosti nie je ideálne,“ povedal Michal Páleník, analytik Inštitútu zamestnanosti. Podľa jeho slov má štát dostatok času na prípravu. „Za šesť rokov je možné upraviť aj sylaby stredných škôl, prípadne na trenčianskej univerzite vytvoriť samostatný študijný odbor. Pracovná sila sa za tú dobu dá pripraviť,“ dodal Páleník. Podľa jeho slov v súčasnosti nie je možné odhadnúť, aký počet pracovných miest vznikne u subdodávateľských firiem.
Výstavba novej karosárne je síce dobrým signálom pre zamestnanosť, no prehĺbi závislosť Slovenska od automobilového priemyslu. Ministerstvo hospodárstva neodpovedalo na otázku, aké investičné stimuly Porsche pre svoju novú karosáreň získa.
V minulom roku padlo rozhodnutie o investičnej pomoci pre Porsche vo výške dvoch miliónov eur. Išlo o pomoc na vybudovanie nového centra automatizácie a robotizácie automobilovej výroby pri Hornej Strede. V rámci tohto investičného zámeru mala spoločnosť do roku 2023 vytvoriť 34 pracovných miest. Plánovaná karosáreň má aplikovať výsledky práce vývojového centra do praxe. Vývojové centrum bude skúmať metódy „na spájanie dielov karosérií automobilov, navrhovať a plánovať výrobné linky, testovať kľúčové časti liniek a zabezpečovať montáž a uvedenie liniek do prevádzky“.
„Na uzavretie výrobného cyklu je logické, že časť výroby karosérií automobilov bude smerovať do lokality existujúceho centra tak, aby sa stalo aj výrobným laboratóriom pre potreby rozvoja technológií pre výrobu karosérií v rámci koncernu Porsche,“ uvádza automobilka v predloženom zámere. Považie tak môže byť miestom, kde športová automobilka Porsche bude vyrábať karosérie. Na Slovensku už výroba jedného modelu Porsche prebieha. Ide o model Cayenne, ktorý montuje bratislavský VW. „Volkswagen Slovakia vyrába a aj naďalej bude vyrábať aktuálne modely značky Porsche kompletne v bratislavskom závode,“ reagovala hovorkyňa fabriky Lucia Makayová na otázku, či v budúcnosti bude závod preberať karosérie pre model Cayenne z Hornej Stredy.
Výstavba novej fabriky zaberie plochu viac ako 141-tisíc metrov štvorcových. „Stavebný objekt bude pozostávať z ôsmich hál, pričom navonok bude pôsobiť ako ucelený celok,“ uvádza Porsche v predloženom zámere.
Stred a východ Slovenska tak na veľkú investíciu od automobiliek aj naďalej čakajú. Zdá sa, že o umiestnení karosárne na Považie rozhodlo dopravné napojenie. „Lokalita poskytuje dobré logistické napojenie na cestnú, železničnú a leteckú dopravu, nezaťažuje obytné územia hlukom a svetlom,“ uvádza Porsche v predloženom zámere.
Nová karosáreň tak vyrastie v blízkosti štyroch veľkých automobiliek, ktoré na Slovensku pôsobia. V Bratislave pôsobí VW, v Trnave francúzsky koncern PSA, v Nitre britský Jaguar Land Rover a pri Žiline vyrába vozidlá juhokórejská automobilka Kia.
V tomto roku budú všetky na Slovensku pôsobiace automobilky čeliť poklesu produkcie. Môže za to pandémia koronavírusu, ktorá na niekoľko týždňov odstavila výrobné linky a zatvorila predajne automobilov po celom svete.
V minulom roku automobilky pociťovali nedostatok kvalifikovaných zamestnancov. Firmy museli pristúpiť k zamestnávaniu cudzincov. V súčasnosti je situácia iná. Nezamestnanosť stúpa. V júni dosiahla miera nezamestnanosti úroveň 7,4 percenta, pričom v januári bolo bez práce len 4,98 percenta ľudí.