Renomované centrum pre automobilový výskum pri univerzite v Diusburg-Essene (CAR) zverejnilo rebríček ziskovosti niektorých automobiliek v tomto roku. Poradie vychádza z jednoduchého parametra – zisku alebo straty na jedno predané auto. Je známe, že najmä výrobcovia superluxuných áut, ako Ferrari či Lamborghini sú doslova „fabrikami“ na peniaze a ich marže sa pohybujú na rozprávkových úrovniach. Preto ich štatistika, vychádzajúca z prvých šiestich mesiacov tohto roka, dramaticky zasiahnutého pandémiou, vynechala. S výnimkou Porsche.
O prekvapenia ale i tak nie je núdza. Koronakríza totiž zosekala príjmy automobiliek natoľko, že aj tie, ktoré sa mohli ešte pred pár rokmi vyhrievať na výslní rebríčka, dnes na každom predanom aute prerábajú. Ako to teda dopadlo? Prvá priečka patrí spomínanému Porsche. Na jednom aute zarobila automobilka zo Zuffenhausenu v prvom polroku 8 853 eur. Lenže v roku 2016 to bolo 15 641 eur. Takže vplyv krízy je jasný. Druhou najziskovejšou automobilkou má byť Tesla so ziskom 2 890 eur. Lenže jej účtovníctvo ťaží z predaja emisií koncernu Fiat-Chrysler.
Objektívnejšie tak pôsobí zisk 780 eur, ktorý produkuje s každým predaným autom koncern General Motors. Len tesne za ním je česká Škoda, ktorá sa umiestnila na fantastickej štvrtej priečke so ziskom 748 eur na auto. O to viac šokuje nedávna personálna rošáda na čele tejto automobilky. Škode sa totiž darilo nielen lepšie ako francúzskemu koncernu PSA-Opel (707 €) či Toyote (533 €), ale tiež lepšie ako materskému Volkswagenu. Ten nielenže nezarobil, ale za každú registráciu nového auta si musel pripísať stratu 313 eur. Seat až mínus 1 376 eur! A celý koncern VW mínus 415 eur. Bez Škody by to teda bolo podstatne viac.
Do hlbokého mínusu sa prepadli prémiové značky. To veru pred pár rokmi neplatilo. Dnes sa strata týka Volva (- 343 €), Audi (- 559 €), Mercedesu-Benz (- 599 €) aj BMW (– 1 135 €). A Bentley s gigantickou stratou 19 800 eur na auto doslova straší účtovníkov koncernovej kasy. Pritom ešte v roku 2016 zarábali všetky tri značky nemeckého prémiového tria viac ako 3 000 eur a Volvo sa s prehľadom pohybovalo nad hranicou 2 300 eur. Podľa profesora Ferdinanda Dudenhöffera z inštitútu CAR štatistika jasne hovorí o tom, ako boli automobilky pripravené na krízu.
Zisk vybraných automobiliek na jednom aute
Značka (koncern) | Zisk na aute ( I. – VI. 2020) | Zisk na aute (2016) |
---|---|---|
Porsche | 9 853 € | 15 641 € |
Tesla | 2 890 € | – |
General Motors | 780 € | – |
Škoda | 748 € | 1 589 € |
PSA-Opel | 707 € | – |
Toyota | 533 € | – |
Volkswagen | – 313 € | – |
Volvo | – 343 € | 2 340 € |
VW – koncern | –415 € | |
Audi | – 559 € | 3 337 € |
Mercedes-Benz | – 599 € | 3 192 € |
Ford | – 1 088 € | 973 € |
BMW | – 1 135 € | 3 389 € |
Seat | – 1 376 € | 337 € |
Bentley | – 19 800 € | – |