VW Passat je s nami od roku 1973 a vždy patril spolu s Golfom k pilierom ponuky nemeckej automobilky. A tiež k absolútnym lídrom strednej triedy. Lenže automobilovým trhom sa v posledných rokoch prehnala cunami SUV. Populárne „poloterénne“ autá vzali vietor z plachiet klasickým automobilovým segmentom. Osudné je to nielen vanom, ale aj sedanom strednej triedy. Passat nevynímajúc. Kým v najlepších rokoch dokázal Volkswagen predať viac ako 300 000 kusov, vlani to bolo v Európe len 124 650 exemplárov. Trend je teda jasný. Zákazníci dávajú prednosť Tiguanu. Navyše je tu atraktívny Arteon, ktorý mu kradne ďalších zákazníkov, a vo vývoji elektromobil strednej triedy, naznačený štúdiou ID. Vizzion.
Nemožno sa čudovať, že vo Wolfsburgu bol Passat nedávno na pretrase. Podľa britského magazínu Autocar prebiehala viac ako rok v najvyššom manažmente diskusia na tému, či Passat deviatej generácie vôbec vyvíjať. V predajoch ho totiž predbehol vlani prémiový Mercedes-Benz triedy C a tento rok BMW radu 3. Nakoniec však Passat B9 dostal zelenú. Aj kvôli čínskemu trhu, kde to zatiaľ na rýchly súmrak sedanov nevyzerá. Zmení však charakter. Podľa vzoru konkurentov zo Stuttgartu a Mníchova bude luxusnejší. Autocar dokonca špekuluje, že namiesto sedanu príde liftback, podobný, akým je Škoda Superb. Kombi je v každom prípade potvrdené.
To naznačuje, že časy, keď Passat v USA, Číne a v Európe boli odlišnými autami, sú preč. Stane sa z neho globálny model na identických základoch. A ako sa zdá, recept na úspech si zoberie práve zo Superbu a Arteonu, ktoré majú väčší rázvor ako materský originál. Passat bude podopierať aktualizovaná platforma MQB, ktorá umožňuje rozsiahlu elektrifikáciu aj nasadenie autonómnych technológií. Európska výroba by mala odštartovať v roku 2022. Z liniek by mal schádzať spolu so Škodou Superb, pravdepodobne v bratislavskom závode Volkswagenu, ktorý sa dostal do hry po tom, čo automobilka zastavila projekt výstavby novej továrne v Turecku.