‘Pán Mercedes‘ skončil. Zetschemu zlomila väz nafta

Po dvojročnej pauze na vrchole Daimleru mal ikonický Dieter Zetsche zasadnúť do kresla predsedu dozornej rady. Jeho plán stroskotal. Akcionári majú výhrady k trendu, ktorý v minulosti nastolil a ktorý dnes na spoločnosť dolieha.

30.09.2020 16:00
debata (8)
Dieter Zetsche začínal v Mercedese-Benze ako... Foto: Mercedes-Benz
Dieter Zetsche Dieter Zetsche začínal v Mercedese-Benze ako technik výskumu a vývoja. Od roku 2003 viedol spoločnosť vo funkcii generálneho riaditeľa aj predsedu predstavenstva. Takto ešte stihol predstaviť nové elektrické SUV EQC

Dieter Zetsche patril k najvýraznejším osobnostiam automobilového priemyslu. A nielen kvôli typickým fúzikom. Od roku 2003 držal pevne opraty Daimleru vo funkcii generálneho riaditeľa aj predsedu predstavenstva spoločnosti. Stal ikonou Mercedesu-Benzu. V Stuttgarte mu nepovedali nijako inak ako „Pán Mercedes“. Vlani v máji však zo svojho postu dobrovoľne odstúpil. Stihol ešte uviesť novú generáciu triedy G či koncept elektrického SUV EQC. Dôvodom bola ambícia zaujať v roku 2021 pozíciu šéfa dozornej rady Daimleru. Na túto funkciu môžu totiž kandidovať aj predsedovia predstavenstva firmy, ale najskôr dva roky od skončenia „misie“. A hoci sa zdalo, že úspechy Daimleru počas Zetscheho éry budú dostatočnou kvalifikáciou na nový post, dnes vieme, že sa tak nestane.

V rozhovore pre nemecký Frankfurter Allgemeine Sonntagszeitung Zetsche povedal, že sa vzdáva svojej kandidatúry. Podľa jeho slov cíti, že nie je žiadaný. „Samozrejme, túto prácu by som robil rád a tiež verím, že by som ju robil dobre, ale nakoniec som sa rozhodol, že ju nechcem. Ak sa po 40 rokoch práce na mňa nepozerá ako na aktívum, ale ako na príťaž, tak to naozaj nepotrebujem,“ vysvetlil Zetsche. Za neželaného ho majú pritom považovať viacerí investori Daimleru. Dôvody siahajú do minulosti a sú spojené s naftovými motormi, ale tiež Zetscheho príliš opatrným prístupom k elektromobilite. Tieto dva fakty dnes doliehajú na Daimler vo forme vysokých pokút a rastúcich flotilových emisií.

Jednoducho, investori ho vinia za zlé nasmerovanie spoločnosti a považujú za morálne zodpovedného v kauze prekračovania emisných limitov naftových motorov, ktorá stála Daimler len v USA minimálne 2,2 miliardy dolárov. Orientácia na naftu spôsobuje automobilke naozaj veľké problémy. Ku koncu Zetscheho kariéry predával Mercedes-Benz v Európe až dve tretiny áut s dieselovými motormi. A keďže zákazníci sa od nich po škandále Dieselgate masovo odvracajú a prechádzajú na benzínový pohon, značke prudko rastú emisie CO2. Tie nemá čím sanovať. V ponuke má zatiaľ jediný elektromobil EQC, elektrická trieda V ešte len štartuje a na ďalšie sa čaká.

„Zetscheho rozhodnutie je dobré aj pre Daimler. Už dlho sa vynárala otázka, či by kedysi oslavovaný generálny riaditeľ nebol brzdou potrebnej transformácie. Otázka by sa opakovala čoraz častejšie, hlasnejšie a nepríjemnejšie. Zetscheho krok zachráni jeho aj spoločnosť. Generálny riaditeľ Ola Källenius sa teraz môže plne venovať prevádzkovej a strategickej práci bez toho, aby musel brať ohľad na svojho bývalého sponzora. Bude vzrušujúce sledovať, koho doterajší predseda dozornej rady Manfred Bischoff navrhne ako svojho nástupcu,“ píše Frankfurter Allgemeine Sonntagszeitung.

© Autorské práva vyhradené

8 debata chyba
Viac na túto tému: #Mercedes-Benz #Daimler #Dieter Zetsche
Články podľa značiek