

„Stále tvrdíme, že je ešte príliš skoro hovoriť o konsolidácii. Augustové výsledky naznačujú, že v tomto priemysle je stále potrebné riešiť veľké problémy. Našťastie, najväčší pokles bol spôsobený väčšinou registráciami firemných áut, pretože súkromných zákazníkov bolo menej len o štyri percentá. Je to dobrý indikátor toho, že situácia nemusí byť až taká hrozná, “ komentoval situáciu hlavný analytik JATO Dynamics Felipe Munoz. Povzbudivé sú tiež výsledky predaja elektrifikovaných áut. Ich registrácie sa v auguste vyšplhal na rekordných 188 700 kusov, o 121 % viac v medziročnom porovnaní.

Jedno z piatich nových áut bolo teda vybavené nejakou formou nízkoemisných technológií. Nebyť ich, boli by podľa Munoza augustové výsledky ešte dramatickejšie. JATO Dynamics však medzi elektrifikované autá ráta aj pomerne jednoduché mild-hybridy. Práve tie stoja za obrovským nárastom. Hybridy totiž tvorili 49 % celkových registrácií „elektromobilov“, pričom ich objem sa zvýšil o 86 %. Mild- hybridná technológia sa stala dostupná v nových modeloch Fordu, Suzuki či Fiatu. No ani čisté elektromobily nelenili. Predalo sa ich 48 800 kusov, čo predstavuje nárast o 111 %.

Najviac ich má na konte Renault (+ 112 %), Hyundai (+ 107 %), Volkswagen (+ 97 %) a Kia (+ 397 %), pričom Tesla si polepšila iba o 11 %. Plug-in hybridné autá (PHEV) našli 44 700 nových zákazníkov, čo znamená, že si polepšili o 283 %. Tento obrovský nárast spôsobili zväčša prémiové značky, ktoré cez nabíjateľné hybridy riešia vo veľkom svoje flotilové emisie. Na registráciách mali až 55 % podiel. Svoje však urobil aj Ford Kuga. Proti emisiám zas idú ťažšie a smädnejšie SUV. Ich popularita nepoľavila ani v auguste.

Štyri autá z desiatich boli práve z triedy SUV. Predalo sa ich spolu 358 100 kusov, čo je síce pokles o 12 %, no zároveň omnoho lepší výsledok, ak ho porovnáme s pádom modelov strednej triedy (- 20 %), mestských áut (- 35 %) alebo s MPV (- 44 %). Najviac sa darilo tým malým – Peugeotu 2008, Renaultu Captur a VW T-Roc. To ovplyvnilo aj rebríček modelov. V TOP 19 je síce opäť kráľom VW Golf s 22 386 predanými exemplármi, ale celkovo tu vládne až šesť modelov francúzskej proveniencie. A to sa často nestáva. Po Golfe totiž nasledujú Renault Clio, Peugeot 208 a Opel Corsa, ktorý dnes môžeme tiež považovať za „Francúza“.
Skvelý výsledok zaznamenali piata Škoda Octavia a šiesta Dacia Sandero, opäť model s francúzskymi koreňmi. Zo Sandera sa predalo viac kusov ako Peugeotu 2008, Renaultu Captur, Mercedesu-Benzu triedy A a desiateho VW Polo. Nemcom spolu so Škodou tak ostali v prvej desiatke len štyri miesta. JATO Dynamics si všíma aj niektoré úspechy v druhej desiatke. Napríklad ako sa na 16. priečku prebojoval z nuly nový Ford Puma. Kia Niro si vďaka elektrickej verzii polepšila o 107 %, BMW 1 stúplo o 96 %, Mercedes-Benz GLC o 64 % a Renault Zoe o 113 %. Škoda zasa bodovala s Kamiqom a Fiat s Ducatom, ktoré sa stalo najpredávanejšou dodávkou mesiaca. Vďaka Juke zas Nissan zlepšil svoj odbyt takmer dvojnásobne.
Najpredávanejšie autá v Európe ( VIII. 2020)
Poradie | Model | Počet ks. |
---|---|---|
1. | Volkswagen Golf | 22 386 |
2. | Renault Clio | 16 399 |
3. | Peugeot 208 | 15 382 |
4. | Opel Corsa | 15 261 |
5. | Škoda Octavia | 15 122 |
6. | Dacia Sandero | 13 896 |
7. | Peugeot 2008 | 13 452 |
8. | Renault Captur | 13 090 |
9. | Mercedes-Benz A | 12 872 |
10. | Volkswagen Polo | 12 377 |