JATO: ‘Mrazivému‘ augustu vládli francúzske autá

Augustové registrácie áut zmrazili nádeje automobiliek na konsolidáciu trhu po prvej vlne koronakrízy. Od kúpy áut odskočili najmä firmy. Rekordy však lámu elektromobily.

02.10.2020 05:00
Golf po krátkom výpadku v auguste opäť zaujal s... Foto: Volkswagen
VW Golf - 2020 Golf po krátkom výpadku v auguste opäť zaujal s obrovským náskokom pozíciu lídra. Predalo sa z neho 22 386 kusov. Peugeot 208 ani Opel Corsa mu jednoducho nestačili.

V júli to ešte vyzeralo, že pandémiou zasiahnutý automobilový trh Európy sa dokáže pozviechať z najhoršieho. V siedmom mesiaci klesli v medziročnom porovnaní registrácie áut totiž len o štyri percentá. No august bol doslova studenou sprchou. Vyplýva to aj zo štatistík analytickej spoločnosti JATO Dynamics. Pre kúpu auta sa rozhodlo len 881 897 zákazníkov, čo znamená pokles o 18 %. Je to zároveň najslabší august od roku 2018. Celkovo však trh padol od januára o 33 %, keď sa predalo 7 247 341 nových áut. Najmenej za poslednú dekádu.

Škoda Octavia bola v auguste piatym... Foto: Škoda-Auto
Skoda Octavia Combi - 2020 Škoda Octavia bola v auguste piatym najpredávanejším autom v Európe.

„Stále tvrdíme, že je ešte príliš skoro hovoriť o konsolidácii. Augustové výsledky naznačujú, že v tomto priemysle je stále potrebné riešiť veľké problémy. Našťastie, najväčší pokles bol spôsobený väčšinou registráciami firemných áut, pretože súkromných zákazníkov bolo menej len o štyri percentá. Je to dobrý indikátor toho, že situácia nemusí byť až taká hrozná, “ komentoval situáciu hlavný analytik JATO Dynamics Felipe Munoz. Povzbudivé sú tiež výsledky predaja elektrifikovaných áut. Ich registrácie sa v auguste vyšplhal na rekordných 188 700 kusov, o 121 % viac v medziročnom porovnaní.

Dacia Sandero si vedela napriek očakávanej... Foto: Dacia
Dacia Logan/Sandero - 2017 Dacia Sandero si vedela napriek očakávanej generačnej výmene stále obhájiť šiestu priečku.

Jedno z piatich nových áut bolo teda vybavené nejakou formou nízkoemisných technológií. Nebyť ich, boli by podľa Munoza augustové výsledky ešte dramatickejšie. JATO Dynamics však medzi elektrifikované autá ráta aj pomerne jednoduché mild-hybridy. Práve tie stoja za obrovským nárastom. Hybridy totiž tvorili 49 % celkových registrácií „elektromobilov“, pričom ich objem sa zvýšil o 86 %. Mild- hybridná technológia sa stala dostupná v nových modeloch Fordu, Suzuki či Fiatu. No ani čisté elektromobily nelenili. Predalo sa ich 48 800 kusov, čo predstavuje nárast o 111 %.

Najpredávanejším plug-in hybridom sa stal Ford... Foto: Ford
Ford Kuga - 2019 Najpredávanejším plug-in hybridom sa stal Ford Kuga PHEV, pred Mercedesom-Benz A a VW Passat.

Najviac ich má na konte Renault (+ 112 %), Hyundai (+ 107 %), Volkswagen (+ 97 %) a Kia (+ 397 %), pričom Tesla si polepšila iba o 11 %. Plug-in hybridné autá (PHEV) našli 44 700 nových zákazníkov, čo znamená, že si polepšili o 283 %. Tento obrovský nárast spôsobili zväčša prémiové značky, ktoré cez nabíjateľné hybridy riešia vo veľkom svoje flotilové emisie. Na registráciách mali až 55 % podiel. Svoje však urobil aj Ford Kuga. Proti emisiám zas idú ťažšie a smädnejšie SUV. Ich popularita nepoľavila ani v auguste.

Tesla 3 porazila v triede čistých... Foto: Motor Trend
Tesla Model 3 - 2017 Tesla 3 porazila v triede čistých elektromobilov Renaut Zoe aj Hyundai Kona.

Štyri autá z desiatich boli práve z triedy SUV. Predalo sa ich spolu 358 100 kusov, čo je síce pokles o 12 %, no zároveň omnoho lepší výsledok, ak ho porovnáme s pádom modelov strednej triedy (- 20 %), mestských áut (- 35 %) alebo s MPV (- 44 %). Najviac sa darilo tým malým – Peugeotu 2008, Renaultu Captur a VW T-Roc. To ovplyvnilo aj rebríček modelov. V TOP 19 je síce opäť kráľom VW Golf s 22 386 predanými exemplármi, ale celkovo tu vládne až šesť modelov francúzskej proveniencie. A to sa často nestáva. Po Golfe totiž nasledujú Renault Clio, Peugeot 208 a Opel Corsa, ktorý dnes môžeme tiež považovať za „Francúza“.

Skvelý výsledok zaznamenali piata Škoda Octavia a šiesta Dacia Sandero, opäť model s francúzskymi koreňmi. Zo Sandera sa predalo viac kusov ako Peugeotu 2008, Renaultu Captur, Mercedesu-Benzu triedy A a desiateho VW Polo. Nemcom spolu so Škodou tak ostali v prvej desiatke len štyri miesta. JATO Dynamics si všíma aj niektoré úspechy v druhej desiatke. Napríklad ako sa na 16. priečku prebojoval z nuly nový Ford Puma. Kia Niro si vďaka elektrickej verzii polepšila o 107 %, BMW 1 stúplo o 96 %, Mercedes-Benz GLC o 64 % a Renault Zoe o 113 %. Škoda zasa bodovala s Kamiqom a Fiat s Ducatom, ktoré sa stalo najpredávanejšou dodávkou mesiaca. Vďaka Juke zas Nissan zlepšil svoj odbyt takmer dvojnásobne.

Najpredávanejšie autá v Európe ( VIII. 2020)

Poradie Model Počet ks.
1. Volkswagen Golf 22 386
2. Renault Clio 16 399
3. Peugeot 208 15 382
4. Opel Corsa 15 261
5. Škoda Octavia 15 122
6. Dacia Sandero 13 896
7. Peugeot 2008 13 452
8. Renault Captur 13 090
9. Mercedes-Benz A 12 872
10. Volkswagen Polo 12 377

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

Čítajte Pravdu bez reklamy

Svižnejší web a články bez rušenia. Žiadne reklamy iba za 1,50 € mesačne.

Pravda bez reklamy
debata chyba
Viac na túto tému: #predaj áut #JATO Dynamics #elektromobily
Články podľa značiek