Pred dvoma rokmi podal český vedec Tomáš Kazda z Fakulty elektrotechniky a komunikačných technológií VUT (Vysoké učení technické) v Brne európsky patent na úpravu lítium-sírových batériových článkov. Tie majú podľa neho znamenať budúcnosť v uchovávaní elektrickej energie. Ním patentovaná úprava elektród umožňuje zachovať podobný počet nabíjacích cyklov, aký je bežný u dnes dostupných akumulátorov, avšak s niekoľkonásobne vyššou kapacitou.
Na výskume sa podieľal aj nórsky partner, ktorý chce budúci rok začať s výstavbou továrne. Prvá časť stavby má byť hotová v roku 2024. Hlavným odberateľom majú byť predovšetkým európske automobilky. "V súčasnej dobe ide viac ako 60 percent vyrobených Li-ion akumulátorov do oblasti automobilového priemysleu, a to nielen do elektromobilov, ale aj elektrických autobusov. Hlavným odberateľom je jednoznačne doprava. Začínajú sa tiež vyrábať elektrické vlaky, ktoré umožnia dojazd na batériu v oblastiach, kde už nie je trať elektrifikovaná, "uviedol Kazda.
Nórsky výrobca chce okrem klasických Li-ion batérií postupne ponúknuť alternatívu, preto by mal jeden z modulov pripravovanej továrne zahŕňať aj výrobnú linku nového typu batérií na princípe lítium-síra. Batérie na princípe lítium-síra predstavujú alternatívu k súčasným lítium-iónovým (li-ion) akumulátorom a môžu znamenať posun v oblasti elektromobility, uviedla v tlačovej správe hovorkyňa VUT Radana Koudelová. Očakáva sa, že nový typ batérie by umožnil zvýšiť dojazd elektromobilov až na 1 000 km. Výhodu je aj to, že nevyužívajú vzácne kovy, čo znamená nižšiu cenu.