![Najpredávanejšou značkou u nás je stále Škoda....](https://ipravda.sk/res/2018/10/04/thumbs/skoda-auto-predajna-clanokW.jpg)
Tento rok nemožno porovnávať so žiadnym iným. Koronakríza, ktorá naplno odštartovala v marci, urobila na trhu s autami poriadny prievan. Predajne sa zatvorili takmer na mesiac. V marci klesli registrácie osobných áut o 45,6 %, v apríli o hrozivých 61,5 a v máji o 58,3 percenta. Jún s poklesom „len“ 20 % a najmä júl, keď sa v medziročnom porovnaní znížil odbyt áut „len“ o 12,5 %, naznačovali, že svitá na lepšie časy. No už vtedy analytici upozorňovali, že môže ísť o predčasný optimizmus. Rastúci dopyt po autách začiatkom leta pripisovali odloženým nákupom z krízových mesiacov.
Chutia nám SUV aj elektromobily
A asi to tak naozaj bolo, pretože v auguste prišla studená sprcha. V medziročnom porovnaní sa predaje opäť zrútili o 30,56 %, keď sa pre kúpu nového osobného auta rozhodlo len 6 980 zákazníkov. Tento pokles je dokonca o 10 % väčší ako v celej Európe. Po ôsmich mesiacoch majú teda predajcovia na konte len 49 257 registrácií, čo je v medziročnom porovnaní pokles o 30,55 %. Zaujímavé ale je, že hoci sme v pandemickom roku mali hlbšie do vrecka, náš vkus sa príliš nezmenil. Ak by ste čakali, že sa zvýši podiel lacnejších áut, ste na omyle. Trhu opäť kraľovali drahšie SUV. Z celkového koláča si ukrojili až 38,7-percentný podiel. Ešte o 1,8 % viac ako vlani.
![Predaj elektrických áut láme rekordy. Aj vďaka...](https://ipravda.sk/res/2019/12/06/thumbs/renault-zoe_01-nestandard1.jpg)
Podiel podľa paliva
Palivo | Počet ks.(1.- 8. 2020) | Podiel |
---|---|---|
Benzín | 31 484 | 63,90% |
Nafta | 12 321 | 25,01% |
Benzín-hybrid (aj mild-hybrid) | 3 453 | 7,01% |
Elektromobily | 503 | 1,02% |
Diesel-hybrid (aj mild-hybrid) | 492 | 1,00% |
Benzín-PHEV | 445 | 0,9% |
LPG | 294 | 0,59% |
CNG | 241 | 0,49% |
Diesel-PHEV | 25 | 0,05% |
A tých prémiových sa koronakríza dokonca takmer nedotkla. Nemenil sa ani náš vkus, čo sa týka výberu paliva. Naftové autá vychádzajú z módy, napokon, z niektorých tried sa nafta pomaličky vytráca. Trhu tak vládne benzín s podielom 63,9 %, kým na čisto naftové autá pripadá iba štvrtina. Polepšili si však elektromobily. Za osem mesiacov ich bolo na Slovensku prihlásených rekordných 503. Vlani sa ich za celý rok predalo len 162. Stále však tvoria zanedbateľné percento zo všetkých registrácií. Podobne ako „zásuvkové“ plug-in hybridy, ktorých sa minulo 470 kusov. Ide opäť o rekord, ale s podielom ešte nižším ako pri čistých elektromobiloch.
Škoda stále neporaziteľná, aj keď s poklesom
Kráľom trhu je opäť Škoda. Ako jediná predala za osem mesiacov vyše 10-tisíc áut, presne 10 784. Jej medziročný pokles o 17,2 % je podstatne nižší ako pri druhom Hyundai (-26,6 %), treťom Volkswagene (-29.7 %) a štvrtej Kii (-36,5 %). O veľké prekvapenie sa však postarala Toyota. Kým vlaňajší rok končila na siedmej priečke, tento rok je piata. Jej pokles o 7,2 % patrí k vôbec najnižším. Do prvej desiatky sa ešte zmestili Peugeot, Dacia, Renault, Citroën a Opel. Najväčší pokles z nich zaregistroval Opel, ktorý si pohoršil o 59 % a oslavovať čo nemá ani rumunská značka, ktorá padla o 47 %. To len ukazuje, že pandémia sa najviac dotkla značiek, ktoré sú zamerané na menej solventné „publikum“.
Podiel podľa segmentov
Trieda | Počet ks (1.-8. 2020) | Podiel |
---|---|---|
Mini | 819 | 1,66 % |
Nižšia trieda | 11 302 | 22,94 % |
Nižšia stredná trieda | 11 548 | 23,44 % |
Stredná trieda | 1 902 | 3,86 % |
Vyššia stredná trieda | 244 | 0,49 % |
Vyššia trieda (luxusné) | 148 | 0,30 % |
Športové autá | 160 | 0,32 % |
SUV | 19 063 | 38,70 % |
Off-road | 302 | 0,61 % |
MPV+ osob. dodávky | 3 769 | 7,65 % |
Také Porsche si, naopak, polepšilo takmer o 25 %, keď predalo 159 áut. No najväčší prírastok zaznamenal kórejský SsangYong, ktorý sa po rokoch vrátil opäť do Európy. Predal 227 vozidiel, čo je viac, ako dokázali niektoré zavedené značky – napríklad Subaru, Lexus, Jaguar, Mini alebo Alfa Romeo. Z prémiových automobiliek si najlepšie viedol Mercedes-Benz pred BMW a Audi. A ako dopadol rebríček modelov? V TOP10 je opäť lídrom Škoda. Nielenže si s Fabiou a Octaviou „sprivatizovala“ prvé dve priečky, ale po pomalšom štarte sa jej podarilo zabodovať aj s hatchbackom Scala. Ten sa vyšvihol za jeden rok na pozíciu štvrtého najpredávanejšeho auta.
Starí lídri sa už nechytajú
Sclau predbehol len Hyundai i30, ktorý sa predáva vo viacerých karosárskych verziách. Lenže ani tam Škoda neskončila. Po piatom Renaulte Clio nasleduje totiž Kamiq. Je zároveň najpredávanejším SUV na Slovensku, tesne pred siedmym Hyundaiom Tucson. A do desiatky sa ešte zmestila deviata Škoda Karoq v obkľúčení s Kiou Ceed a Hyundaiom i20. Aj prvá desiatka teda ukazuje silu triedy SUV, v ktorej majú tieto autá so zvýšeným podvozkom až troch zástupcov. Niekdajšie bestsellery, ako Dacia Duster či Suzuki Vitara sa ale prepadli na 12., respektíve 28. priečku.
![Rastúce ceny ojazdených vozidiel naznačujú, že...](https://ipravda.sk/res/2019/08/26/thumbs/aaa-auto-autobazar_01-nestandard1.jpeg)
A keď hovoríme o slávnych modeloch z nedávnej minulosti, spomeňme, že taký VW Golf je na 19. mieste, Polo je dvadsiate tretie a Passat sa nezmestil ani do prvej päťdesiatky! Podobne je to Opelom Astra či Insigniou. Jednoducho, vkus zákazníkov mieri k SUV. Ak by včas automobilky nezareagovali na tento trend, pomaly by nemali čo predávať. Okrem SUV sa držia už len modely nižšej triedy (22,9 %) a nižšej strednej triedy (23,4 %). Klasické sedany či MPV odchádzajú do minulosti. No aj úspešné kategórie ovládli, aspoň u nás, najmä kórejské a francúzske značky, ktoré nedávajú dýchať zavedenej nemeckej či japonskej konkurencii. Česť výnimke, akou je Toyota.
A ako sa bude situácia vyvíjať do konca roka? Viac naznačia septembrové výsledky registrácie nových áut. Dohnať sklz sa ale už iste nepodarí. A to sme len na začiatku druhej vlny pandémie, kvôli ktorej budeme mať opäť hlbšie do vrecka. Rastúce ceny ojazdených áut a ich obmedzená ponuka navyše už dnes naznačujú, že ľudia sa rozhodli ponechať si svoje staré auto v garáži dlhšie, ako plánovali a ďalší sa radšej rozhodli dať pred kúpou nového auta prednosť autu z druhej ruky.
Poradie značiek podľa predaja
Značka | Počet ks. (1.-8./2020) | Podiel (1.- 8./2020) | Počet ks. (1.-8./2019) | Podiel (1.-8./2019) | Rozdiel (2020/2019) |
---|---|---|---|---|---|
1. ŠKODA | 10 748 | 21,82% | 13 062 | 18,25% | –17,72% |
2. HYUNDAI | 4 510 | 9,16% | 6 145 | 8,59% | –26,61% |
3. VOLKSWAGEN | 4 345 | 8,82% | 6 189 | 8,65% | –29,79% |
4. KIA | 3 676 | 7,46% | 5 791 | 8,09% | –36,52% |
5. TOYOTA | 3 325 | 6,75% | 3 580 | 5,00% | –7,12% |
6. PEUGEOT | 3 295 | 6,69% | 4 408 | 6,16% | –25,25% |
7. DACIA | 2 448 | 4,97% | 4 631 | 6,47% | –47,14% |
8. RENAULT | 2 358 | 4,79% | 2 957 | 4,13% | –20,26% |
9. CITROEN | 2 093 | 4,25% | 3 039 | 4,25% | –31,13% |
10. OPEL | 1 581 | 3,21% | 3 938 | 5,50% | –59,85% |
11. MERCEDES-BENZ | 1 520 | 3,09% | 1 879 | 2,63% | –19,11% |
12. BMW | 1 498 | 3,04% | 1 838 | 2,57% | –18,50% |
13. SUZUKI | 1 263 | 2,56% | 3 045 | 4,25% | –58,52% |
14. SEAT | 780 | 1,58% | 1 268 | 1,77% | –38,49% |
15. AUDI | 639 | 1,30% | 1 079 | 1,51% | –40,78% |
16. MITSUBISHI | 638 | 1,30% | 812 | 1,13% | –21,43% |
17. MAZDA | 567 | 1,15% | 1 415 | 1,98% | –59,93% |
18. FORD | 534 | 1,08% | 1 178 | 1,65% | –54,67% |
19. FIAT | 524 | 1,06% | 900 | 1,26% | –41,78% |
20. HONDA | 513 | 1,04% | 846 | 1,18% | –39,36% |
21. VOLVO | 494 | 1,00% | 588 | 0,82% | –15,99% |
22. NISSAN | 362 | 0,73% | 601 | 0,84% | –39,77% |
23. JEEP | 294 | 0,60% | 315 | 0,44% | –6,67% |
24. LAND ROVER | 266 | 0,54% | 297 | 0,41% | –10,44% |
25. SSANG YONG | 227 | 0,46% | 24 | 0,03% | 845,83% |
26. SUBARU | 199 | 0,40% | 209 | 0,29% | –4,78% |
27. PORSCHE | 157 | 0,32% | 126 | 0,18% | 24,60% |
28. LEXUS | 132 | 0,27% | 154 | 0,22% | –14,29% |
29. JAGUAR | 88 | 0,18% | 148 | 0,21% | –40,54% |
30. MINI | 82 | 0,17% | 143 | 0,20% | –42,66% |
31. DS | 58 | 0,12% | 0 | 0,00% | |
32. ALFA ROMEO | 32 | 0,06% | 98 | 0,14% | –67,35% |
33. SMART | 8 | 0,02% | 5 | 0,01% | 60,00% |
34. LADA-VAZ | 3 | 0,01% | 850 | 1,19% | –99,65% |
35. MASERATI | 0 | 0,00% | 9 | 0,01% | –100,00% |
Spolu | 49 257 | 100,00% | 71 569 | 100,00% | –31,18% |
Najpredávanejšie modely
Poradie | Model | Počet ks.(1. – 8. 2020) |
---|---|---|
1. | Škoda Fabia | 2 967 |
2. | Škoda Octavia | 2 222 |
3. | Hyundai i30/CW | 1 559 |
4. | Škoda Scala | 1 389 |
5. | Renault Clio | 1 281 |
6. | Škoda Kamiq | 1 277 |
7. | Hyundai Tucson | 1 182 |
8. | Kia Ceed/SW | 1 182 |
9. | Škoda Karoq | 1 050 |
10. | Hyundai i20 | 1 047 |
11. | Citroën C3 | 1 017 |
12. | Dacia Duster | 959 |
13. | Peugeot 208 | 890 |
14. | Toyota Corolla | 876 |
15. | Toyota Yaris | 818 |
16. | Škoda Kodiaq | 803 |
17. | Škoda Superb | 752 |
18. | Kia Sportage | 749 |
19. | VW Golf | 733 |
20. | Toyota RAV4 | 696 |
21. | Peugeot 2008 | 648 |
22. | Dacia Sandero | 632 |
23. | VW Polo | 585 |
24. | VW Tiguan | 534 |
25. | Opel Crossland X | 497 |
26. | Peugeot 3008 | 497 |
27. | VW T-Roc | 487 |
28. | Suzuki Vitara | 465 |
29. | Hyundai Kona | 456 |
30. | Renault Captur | 452 |
31. | Seat Leon | 452 |
32. | Kia Rio | 445 |
33. | Peugeot 308/SW | 437 |
34. | Kia Xceed | 415 |
35. | Suzuki SX4 S-Cross | 391 |
36. | Toyota C-HR | 383 |
37. | Dacia Dokker | 379 |
38. | VW T-Cross | 377 |
39. | Mitsubishi ASX | 372 |
40. | Kia Stonic | 363 |
41. | Opel Corsa | 359 |
42. | Citroën Berlongo | 351 |
43. | Dacia Logan/MCV | 350 |
44. | VW Touran | 343 |
45. | Peugeot Rifter | 337 |