Je jasné, že najslabším článkom elektromobilov sú batérie. Stále sú drahé, ťažké, majú nedostatočnú kapacitu a dlho sa nabíjajú. A hoci v poslednej dekáde urobili veľký krok vpred, stále chýba zlomová technológia. Taká, ktorá by zásadným spôsobom zlepšila ich parametre. Množstvo firiem síce sľubuje akumulátory s pevným elektrolytom či lítium-sírové batérie s priam zázračnými schopnosťami, lenže na trhu stále nie sú a ak aj prídu, budú drahé. Podobný osud môže mať ďalšia technológia, ktorú predstavila francúzska spoločnosť NAWA Technologies, zameraná najmä na oblasť kondenzátorov.
Vyvinula nové karbónové elektródy, ktoré bude možné kombinovať so súčasnou „chémiou“, teda lítium-iónovými, nikel-metal-hydridovými, nikel-kobalt-mangánovými a dokonca aj s olovenými akumulátormi. Elektródy Ultra Fast Carbon sú vyrobené z miliónov vertikálne uložených uhlíkových nanotrubíc na každý štvorcový centimeter. Vďaka tomu ponúkajú vyššiu vodivosť. Tá ma viesť k desaťnásobne vyššiemu výkonu batérie, trikrát väčšej kapacite a päťkrát väčšej životnosti. Ich nabíjanie má pritom trvať len niekoľko minút. Jednoduchšia a ekologickejšia má byť aj ich recyklácia, keďže obsahujú menej aktívneho materiálu. Emisná stopa má byť o 60 % nižšia.
To znie ako dokonalý liek na neduhy elektrických áut, ale má to svoj háčik. NAWA priznáva, že do výroby má toto riešenie ešte ďaleko. Elektródy sú síce hotové, no treba ich aplikovať do batérií, najmä tých najrozšírenejších lítium-iónových. To zaberie minimálne dva roky. Až potom bude môcť odštartovať testovacia prevádzka. NAWA Technologies už rozbehla rokovania so spoločnosťou Saft, ktorá vyrába a dodáva akumulátory pre francúzske značky Peugeot, Citroën a Renault. V týchto modeloch by sme ich teda mohli vidieť v premiére. Nemá to byť ale skôr ako v roku 2023. Otázkou je aj ich cena, ktorú francúzska technologická spoločnosť nekomentovala.