Hyundai má škandál v Brazílii. Na crashtesty dodáva ‘vylepšené‘ autá!

Automobilky sa snažia na jednej strane prezentovať ako výrobcovia bezpečných áut, no na druhej strane tiež šetriť. Potom to dopadne tak, ako v Brazílii. Našťastie, Hyundai HB20 sa v Európe nepredáva.

14.10.2020 16:15
debata (2)
Ako je možné, že to isté auto získa v rovnakom... Foto: Latin NCAP
Hyundai HB20 - Latin NCAP 2020 Ako je možné, že to isté auto získa v rovnakom crashteste štyri hviezdičky a rok na to o tri menej? To bude musieť teraz vysvetľovať Hyundai v Brazílii. (ilustračná snímka)

V Brazílskych médiách je Hyundai na prvých stránkach. Postaral sa o to škandál s podozrením na podvádzanie v crashtestoch, ktoré má v tejto 200-miliónovej krajine na starosti organizácia Latin NCAP – juhoamerická odnož Euro NCAP. Možno by kauza nebola taká veľká, nebyť skutočnosti, ž sa týka Hyundaiu HB20, jedného z najpopulárnejších áut v Brazílii. Tento mestský hatchback, ktorý nie je dostupný v Európe, prešiel vlani nárazovými skúškami Latin NCAP s veľmi dobrým výsledkom. Získal štyri z piatich možných bezpečnostných hviezdičiek.

Na „päťhviezdičkovú“ Európu by to síce bolo málo, ale nároky na bezpečnosť sú v rôznych regiónoch sveta rôzne. Niekde dávajú zákazníci prednosť radšej nižšej cene ako airbagom či stabilizačnému systému ESP. Platí to aj o Brazílii, takže štyri hviezdičky sú v podstate skvelým hodnotením. Problémom ale je, že Latin NCAP test v tomto roku zopakovala a prišla k šokujúcemu výsledku. Ten istý model získal v druhom crashetste iba jednu hviezdičku, teda o tri menej! Ako je to možné? Latin NCAP má podozrenie na podvod zo strany Hyundaiu.

Kým totiž pre vlaňajšie skúšky, ešte pred spustením predaja, dodala testovací exemplár sama automobilka, pri druhom teste bolo vozidlo zakúpené anonymne z dílerskej siete. Na diamentrálne odlišné výsledky Hyundai zareagoval vyjadrením, že v poslednom roku nedošlo k žiadnym zmenám vo výrobnom procese. Takže logicky niet dôvodov na takéto rozdiely. Hyundai sa chce navyše zaujímať o metodiku testov Latin NCAP. Čo iné mu aj zostáva, ak si chce zachovať tvár. No všetky okolnosti vedú k podozreniu, že na test dodal „vylepšené“ auto, ktoré nezodpovedá štandardom tých sériových.

Generálny tajomník Latin NCAP Alejandro Furas uviedol, že experti na crashtesty zaregistrovali odlišné správanie bŕzd a odlišné chovanie panelov dverí pri bočnom náraze. Príčina zatiaľ odhalená oficiálne nebola, no brazílske médiá v tom majú jasno. Upozorňujú na bežnú juhoamerickú prax, keď automobilky po oficiálnom nárazovom teste a zverejnení dobrých výsledkov, takpovediac „uberú plyn“. Napríklad použijú lacnejšiu oceľ alebo odstránia z karosérie niektoré výstuhy. Dôvod? Šetrenie nákladov. Paradoxne nejde o nelegálnu praktiku, len o zavádzanie zákazníkov, pretože zákonné nároky na bezpečnosť zo strany úradov nie sú v tejto krajine také prísne ako v Európe.

Hyundai tak nemá byť jediným, len má tu smolu, že ho Latin NCAP pravdepodobne nachytala na hruškách. A tiež spravil chybu, že „optimalizáciu nákladov“ vykonal ešte pred overovacím crashetstom. Podobné ohýbanie pravdy však poznáme aj z oveľa vyspelejších trhov. Nie je to tak dávno, čo v americká organizácia IIHS zistila, že automobilky používajú na ľavú a pravú stranu vozidiel odlišné konštrukčné materiály. To preto, že crashtesty s čiastočným prekrytím vozidla s prekážkou sa uskutočňovali len na strane vodiča. Takýchto praktík sa dopúšťali napríklad Toyota, Subaru alebo Nissan.

© Autorské práva vyhradené

2 debata chyba
Viac na túto tému: #Hyundai #Latin NCAP #Hyundai HB20
Články podľa značiek