Pred 35 rokmi zmenil Stuttgart históriu. Predstavil trakčnú revolúciu!

15.10.2020 18:00

Asistenčné systémy na podporu vodiča sú dnes prirodzenou súčasťou áut. Dokonca aj tých celkom obyčajných. V roku 1985 však išlo doslova o revolúciu.

Tri nové trakčné systémy (ASR, ASD, 4Matic) v...
Tri nové trakčné systémy (ASR, ASD, 4Matic) v triedach E a S boli základom dnešných moderných asistenčných systémov. Bez nich by neexistoval stabilizačný ESP a mnoho iných. Autor: Mercedes-Benz

Písal sa rok 1985 a na jesennom autosalóne vo Frankfurte nad Mohanom predstavil Mercedes-Benz tri nové systémy, ktoré znamenali, že vodič už nie je v kritických situáciách odkázaný iba sám na seba. Vo vtedy novučičkej triede E, označovanej ako Mercedes-Benz W124a vlajkovej lodi S, debutovali protipreklzový systém ASR, samosvorný diferenciál ASD a k tomu všetkému pohon oboch náprav 4Matic. Tieto tri prvky doplnili už známy protiblokovací systém ABS, ktorý sa zrodil v roku 1978. Samozrejme, v prípade pohonu 4×4 malo už vtedy Audi náskok vďaka legendárnemu Quattru a ani samosvorný diferenciál nebol úplnou novinkou, no práve Mercedes-Benz posunul všetky elektronické trakčné technológie na novú úroveň a neskôr bol schopný, integrovať ich do jediného vozidla.

Protiprekzový systém ASR a automatický...
Protiprekzový systém ASR a automatický samosvorný diferenciál ASD debutovali v 8-valcových verziách vlajkovej lode triedy S. Trakčnú elektroniku potrebovali v tom čase ako soľ. Rastúce výkony motorov a zadný náhon si na klzkých povrchoch príliš nerozumeli. Autor: Mercedes-Benz

V tlačovej informácii vtedy automoblka napísal: „Najmodernejšia automobilová technika a hydraulika v kombinácii s inteligentnou elektronikou ukazujú perspektívy v oblasti pohonov, ktoré prekračujú doterajšie možnosti na zvýšenie trakcie. Automatický samosvorný diferenciál (ASD), regulácia preklzávania hnacích kolies (ASR) a pohon 4Matic určujú nové štandardy vo vzťahu medzi človekom a vozidlom.“ A mal pravdu. Konečne mohol vodič počítať s pomocou vozidla v tých najnáročnejších situáciách. Zvlášť dôležité to bolo pre stuttgartskú značku, ktorá v tom čase nepoznala nič iné ako pohon zadných kolies. Ten síce exceloval na suchom asfalte, ale na klzkých povrchoch dal vodičom poriadne zabrať. Najmä v čase, keď začal povážlivo rásť výkon motorov.

Systém 4Matic debutoval v Mercedese-Benz 300...
Systém 4Matic debutoval v Mercedese-Benz 300 TE. Na rozdiel od Audi dal Stuttgart prednosť pred permanentným pohonom 4x4 pohonu, ktorý pripájal predné kolesá len v situáciách, keď tie zadné nestačili. Autor: Mercedes-Benz

Automatický samosvorný diferenciál ASD, ktorý pracoval do rýchlosti 25 km/h, pomohol z rozjazdom na zasnežených či zľadovatených cestách. K tomu sa pridal protipreklzový systém ASR, ktorý pomocou bŕzd pribrzďoval preklzujúce koleso, čím sa viac krútiaceho momentu prenieslo na koleso s dobrou trakciou. Zároveň elektronika znižovala krútiaci moment motora. ASR bolo možné objednať od roku 1985, spočiatku len v osemvalcových modeloch vlajkovej lode triedy S (W 126). A nebolo to lacné. Automobilka si za túto trakčnú novinku pýtala 2 850 mariek. Neskôr sa ale ASR rozšírilo aj v šesťvalcových modeloch eska, triede E a kabriolete SL. ASR a ABS sa stalo základom pre stabilizačný systém ESP, ktorý debutoval v Mercedese-Benz S o desať rokov neskôr, teda v roku 1995.

Srdcom systému 4Matic sa stala rozdeľovacia...
Srdcom systému 4Matic sa stala rozdeľovacia prevodovka s otvoreným medzinápravovým diferenciálom, ktorá bola integrovaná s automatickou prevodovou. Autor: Mercedes-Benz

Aj pohon oboch náprav, ktorý v tom čase využívalo Audi či Subaru, posunul Mercedes-Benz na novú úroveň. Kým konkurenti dali prednosť permanentnej štvorkolke, v Stuttgarte sa rozhodli pre systém automatického pripájania predných kolies. Systém debutoval v triede E, konkrétne v 6-valcovej benzínovej verzii 300 TE s označením 4MATIC. Štvorkolka cielene aktivovala náhon na predné kolesá a uzávierku diferenciálu v situáciách, pri ktorých nestačil zadný náhon. Starala sa o to rozdeľovacia prevodovka s otvoreným medzinápravovým diferenciálom, ktorý vyrovnával otáčky medzi nápravami. Rozdeľovacia prevodovka bola integrovaná s automatickou prevodovkou.

Nový systém 4Matic podporil Mercedes-Benz viacerými reklamnými kampaňami. Napríklad pod heslom „Technológia prekonáva meteorológiu“, alebo tiež kľúčovou frázou, ktorá sa objavila v neskorších reklamách: „Či už je zima, alebo mokro. Nezáleží na tom. Na zime zostáva nebezpečná len jedna vec – cesta k vozidlu.“ Dnes sa nám zdajú tieto technológie prirodzené a často ani netušíme, kedy pracujú a kedy nám zachránili život, ale v čase svojho vzniku boli vskutku prelomové. A tiež drahé. Preto debutovali v luxusnom segmente a až časom zamierili do nižších tried.

Mercedes-Benz - 35 rokov
		4Matic
Mercedes-Benz - 35 rokov
		4Matic
+7Mercedes-Benz - 35 rokov
		4Matic

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

Páči sa Vám tento článok? Prosíme, podporte kvalitnú žurnalistiku.

Cieľom denníka Pravda a jeho internetovej verzie je prinášať Vám každý deň aktuálne spravodajstvo, rozhovory, komentáre, reportáže, videá, ďalšie užitočné a praktické informácie ako aj čítanie a obsah pre zábavu a voľný čas.

Na to, aby sme pre Vás mohli stále a ešte lepšie pracovať, potrebujeme i Vašu podporu. Ďakujeme Vám za akýkoľvek finančný príspevok.

Podporiť Poslať SMS Predplatiť denník
#trakčné systémy #Mercedes-Benz #ASR #ASD #4MATIC
Sleduj najnovšie články na našom Facebooku
Články podľa značiek