Šok, automobilky samé brzdia predaj elektromobilov. Čaká sa na ne aj rok!

V súčasnosti by sa mohlo zdať, že dlhé čakacie doby má na svedomí neustále sa zvyšujúci dopyt po elektrických autách. Pravda je však taká, že výrobcovia sa len snažia čo najmenej prerobiť.

20.10.2020 05:00
debata (30)

Elektrické autá predstavujú pokrok vo vývoji automobilizmu. Vďaka vlastnostiam elektrického pohonu sú vhodnejšie do mestskej premávky, majú menej komponentov, jednoduchšiu údržbu a pokiaľ by získavali energiu z obnoviteľných zdrojov, sú aj šetrnejšie k životnému prostrediu. Majú teda všetky predpoklady stať sa predajným hitom, no napriek tomu sa to nedeje.

Hlavným dôvodom je, že ich výroba je stále drahá a v konečnom dôsledku sú pridrahé aj pre väčšinu koncových zákazníkov. Túto nevýhodu sa viaceré štáty snažia zmierniť dotáciami, no po ich vyčerpaní záujem o elektroautá opäť klesá. Objavili sa aj prípady, keď automobilky hlásili oneskorenie dodávok nových vozidiel pre nedostatok akumulátorov, ktoré sú ich najdrahšou súčiastkou a zároveň ich Achillovou pätou, lebo sú ťažké a vyrábané z kovov, ktorých ťažba poškodzuje životné prostredie.

Lenže dlhé čakacie doby nemusia mať na svedomí len meškajúce alebo nedodané komponenty. Nemecká pobočka internetového portálu Carwow sa pozrela na dodacie lehoty elektromobilov predávaných v Európe a v spolupráci s nemeckým internetovým magazínom Focus zistili, že automobilky vyrábajú presne taký počet elektrických vozidiel, aký vygeneruje najnižšiu stratu.

V praxi to znamená, že sa stanoví určitý počet kusov na rok. Toto číslo sa odvíja od rozdielu výrobnej a predajnej ceny elektromobilu – lebo stále platí že s výnimkou Porsche a jeho modelu Taycan všetci výrobcovia na elektromobiloch prerábajú – a počtu emisných kreditov, ktoré dokáže značka získať, aby tým kompenzovala predaj vozidiel so spaľovacími motormi, ktoré jej dvíhajú flotilové emisie.

Potvrdzuje to aj tabuľka, z ktorej je jasné, že Peugeot e-208 či Opel Corsa-e nemusia na dokončenie výroby čakať osem mesiacov, lebo im chýbajú súčiastky, alebo by výrobné závody nestíhali uspokojiť dopyt zákazníkov. Ich výroba musí časovo aj kapacitne zapadať do optimalizačného vzorca, a preto sa aktuálne objednané kusy dodajú až v polovici budúceho roka.

To isté platí pre Mini či Hondu, ktoré by určite vedeli modely Cooper SE alebo e dodať rýchlejšie, ale neoplatí sa im to, lebo hoci tieto autá nepatria k najlacnejším, ich výroba je stratová, a tak poslúžia len na zníženie pokút Európskej únie.

V tomto ohľade boli automobilky pritlačené k múru a museli sa vynájsť, aby si dokázali udržať konkurencieschop­nosť a neminuli všetok zisk na platenie pokút. Hoci to nebudú mať ľahké, vďaka spomenutému plánovaniu a optimalizácii by sa im to mohlo podariť zvládnuť.

Čakacie doby na elektromobily podľa Carwow

Model Čakacia doba (mesiace)
Audi e-tron 6
Audi e-tron Sportback 6
BMW i3 4–5
BMW iX3 7–8
Fiat 500 Elektro 6
Honda e 5–6
Jaguar I-Pace 4–5
Kia e-Niro 6
Kia e-Soul 5
Mazda MX-30 3–4
Mercedes-Benz EQC 3–4
Mercedes-Benz EQV 4–5
Mini Cooper SE 12
Nissan Leaf 3
Opel Corsa-e 7–8
Opel Zafira-e Life 6
Peugeot e-208 5
Peugeot e-2008 8
Porsche Taycan 3–4
Renault Zoe 3,5
Smart EQ až v roku 2022
Volvo XC40 Recharge 7–8
Volkswagen e-up! viac ako 12
Volkswagen ID.3 3

© Autorské práva vyhradené

30 debata chyba
Viac na túto tému: #elektromobil #čakacie lehoty #emisie áut #predaj elektromobilov
Články podľa značiek