Elektrické autá predstavujú pokrok vo vývoji automobilizmu. Vďaka vlastnostiam elektrického pohonu sú vhodnejšie do mestskej premávky, majú menej komponentov, jednoduchšiu údržbu a pokiaľ by získavali energiu z obnoviteľných zdrojov, sú aj šetrnejšie k životnému prostrediu. Majú teda všetky predpoklady stať sa predajným hitom, no napriek tomu sa to nedeje.
Hlavným dôvodom je, že ich výroba je stále drahá a v konečnom dôsledku sú pridrahé aj pre väčšinu koncových zákazníkov. Túto nevýhodu sa viaceré štáty snažia zmierniť dotáciami, no po ich vyčerpaní záujem o elektroautá opäť klesá. Objavili sa aj prípady, keď automobilky hlásili oneskorenie dodávok nových vozidiel pre nedostatok akumulátorov, ktoré sú ich najdrahšou súčiastkou a zároveň ich Achillovou pätou, lebo sú ťažké a vyrábané z kovov, ktorých ťažba poškodzuje životné prostredie.
Lenže dlhé čakacie doby nemusia mať na svedomí len meškajúce alebo nedodané komponenty. Nemecká pobočka internetového portálu Carwow sa pozrela na dodacie lehoty elektromobilov predávaných v Európe a v spolupráci s nemeckým internetovým magazínom Focus zistili, že automobilky vyrábajú presne taký počet elektrických vozidiel, aký vygeneruje najnižšiu stratu.
V praxi to znamená, že sa stanoví určitý počet kusov na rok. Toto číslo sa odvíja od rozdielu výrobnej a predajnej ceny elektromobilu – lebo stále platí že s výnimkou Porsche a jeho modelu Taycan všetci výrobcovia na elektromobiloch prerábajú – a počtu emisných kreditov, ktoré dokáže značka získať, aby tým kompenzovala predaj vozidiel so spaľovacími motormi, ktoré jej dvíhajú flotilové emisie.
Potvrdzuje to aj tabuľka, z ktorej je jasné, že Peugeot e-208 či Opel Corsa-e nemusia na dokončenie výroby čakať osem mesiacov, lebo im chýbajú súčiastky, alebo by výrobné závody nestíhali uspokojiť dopyt zákazníkov. Ich výroba musí časovo aj kapacitne zapadať do optimalizačného vzorca, a preto sa aktuálne objednané kusy dodajú až v polovici budúceho roka.
To isté platí pre Mini či Hondu, ktoré by určite vedeli modely Cooper SE alebo e dodať rýchlejšie, ale neoplatí sa im to, lebo hoci tieto autá nepatria k najlacnejším, ich výroba je stratová, a tak poslúžia len na zníženie pokút Európskej únie.
V tomto ohľade boli automobilky pritlačené k múru a museli sa vynájsť, aby si dokázali udržať konkurencieschopnosť a neminuli všetok zisk na platenie pokút. Hoci to nebudú mať ľahké, vďaka spomenutému plánovaniu a optimalizácii by sa im to mohlo podariť zvládnuť.
Čakacie doby na elektromobily podľa Carwow
Model | Čakacia doba (mesiace) |
---|---|
Audi e-tron | 6 |
Audi e-tron Sportback | 6 |
BMW i3 | 4–5 |
BMW iX3 | 7–8 |
Fiat 500 Elektro | 6 |
Honda e | 5–6 |
Jaguar I-Pace | 4–5 |
Kia e-Niro | 6 |
Kia e-Soul | 5 |
Mazda MX-30 | 3–4 |
Mercedes-Benz EQC | 3–4 |
Mercedes-Benz EQV | 4–5 |
Mini Cooper SE | 12 |
Nissan Leaf | 3 |
Opel Corsa-e | 7–8 |
Opel Zafira-e Life | 6 |
Peugeot e-208 | 5 |
Peugeot e-2008 | 8 |
Porsche Taycan | 3–4 |
Renault Zoe | 3,5 |
Smart EQ | až v roku 2022 |
Volvo XC40 Recharge | 7–8 |
Volkswagen e-up! | viac ako 12 |
Volkswagen ID.3 | 3 |