Budeme elektrickou krajinou? Slovenská asociácia pre elektromobilitu tvrdí, že už v roku 2030 bude po našich cestách jazdiť 140 tisíc elektromobilov. Povedzme si to tak – v polovici tohto roku ich podľa údajov ministerstva dopravy jazdilo len niečo vyše tisíc, ak k tomu prirátame aj plug-in hybridy, bolo to približne 2,5 tisíc elektrifikovaných áut.
V roku 2019, ktorý bol z hľadiska predaja rekordný, sa na Slovensku predalo necelých 114 tisíc vozidiel, z toho bolo len 165 čistých elektromobilov. Tento rok, keďže sa do predajov premietne štedrá dotácia z konca roku 2019, sa ich odbyt priblíži štvorcifernej hranici.
Ak by sme sa teda mali dostať pri elektromobiloch do roku 2030 na číslo 140-tisíc, ročne by sa ich muselo predať vyše 11 tisíc. A to rátame s rekordnými číslami a bez „koronakrízového koeficientu“, ktorý skreše na najbližšie mesiace a možno aj na celý budúci rok predaj všetkých áut – spaľovacích a aj elektrických.
Predaje v rádoch desaťtisícov tak zostanú ešte dlho len zbožným želaním. Aj napriek tomu, že parlament možno schváli nový zákon o podpore elektromobility a štátne organizácie potom budú musieť nakupovať elektromobily povinne.
Trochu divný rekord
Ak by sa elektromobily predávali ako prvé auto do rodiny, alebo firemné flotilové autá, cena bude musieť ísť radikálne dole. A to bude možné len ak automobilky spravia krížové dotácie medzi svojimi modelmi – nižšie ceny elektrických áut vykúpia vyššími cenami áut so spaľovacími motormi.Martin Vlachynský, INESS
A ako to vyzerá v Európe? Aj napriek vysokej cene a koronakríze predaje elektrických áut v Európe raketovo rástli. Vraj. Zatiaľčo predaj naftových a benzínových áut poklesol v priemere o 40 percent, elektromobily zaznamenali vyše 50-percentný nárast a predaj zo siete dobíjateľných hybridov stúpol medziročne dokonca až o viac než 160 percent. Najsilnejším trhom pre elektromobily je bezkonkurenčne Nórsko, kde sa ich podiel približuje 40 percentám. Len pre ilustráciu – európsku dvojkou je Holandsko, avšak s podielom menej ako 9 percent.
Starý kontinent sa tento rok môže pochváliť historickým míľnikom – predaj elektrických áut za prvé tri kvartály vôbec po prvýkrát prekonal podiel naftových áut. Ako "elektrické“ však boli v tejto štatistike rátané nielen elektromobily, ale aj hybridy, dobíjateľné zo siete a dokonca aj tzv. mild hybridy. Tie síce majú elektromotor, ale čisto na elektrinu neprejdú ani kilometer. Touto optikou by sme medzi elektrobicykle mohli rátať každý bicykel, ktorý má dynamo a vyrába si ním elektrinu do svetiel.
Ak by sme medzi elektrické autá rátali len čisté elektromobily a plug-in hybridy, uvádzané čísla by sa razom znížili približne o polovicu. Niektorí experti napriek tomu hovoria, že práve pokorenie tejto méty možno považovať za začiatok skutočnej elektrickej revolúcie. Ako však skončí? To si dnes ešte nikto netrúfa predpovedať.
Ohrozené rozvodné siete
Okrem ceny a zatiaľ malého dojazdu, ktorá bránia masovému rozšíreniu elektromobilov, je tu však ďalší vážny problém, na ktorý Európa narazí už čoskoro. Zastarané elektrické rozvodné siete nie sú stavané na prudké výkyvy, spojené s pripájaním desaťtisícov elektrických áut, často k rýchlym a ultrarýchlym nabíjacím staniciam – to ohrozuje ich stabilitu.
Dokonca tak, že nedávno oficiálne požiadali britskí výrobcovia elektrickej energie miestny regulačný úrad o právomoc odpojiť v prípade nárazových vysokých odberov elektromobily na diaľku od nabíjačiek, aby predišli plošnému výpadku elektrickej energie. Problém so stabilitou rozvodnej siete sa predpokladá aj v Nemecku a ďalších krajinách, ústiť by mohol dokonca do rozsiahlejších blackoutov.
Na konci minulého roku bolo v Európe približne 185 tisíc verejných nabíjacích miest, ak sa predpovede analytikov naplnia, v roku 2030 ich však bude treba približne tri milióny.
Globálny líder trhu s elektromobilmi je dnes jednoznačný – Čína. Podľa údajov agentúry JATO za prvých 8 mesiacov sa tam predalo až 42 percent zo všetkých elektromobilov. Druhý najsilnejší trh je Európa s podielom necelých 37 percent, tretím USA a Kanada s podielom menej ako 18 percent. Celkovo z každých 100 áut predaných na svete, sú zatiaľ len dve čisto elektrické.
Dopyt, ceny, ponuka
Pokiaľ ide o ponuku áut, v Číne si dnes zákazníci môžu vyberať z takmer 140 čistých elektromobilov, v Európe zo 60 a v USA je ich v predaji len 17. A netreba zabúdať ani na dotácie. Elektromobily sú zatiaľ totiž veľmi drahé.
Priemerná cena elektromobilu, ktorý sa v prvom polroku predal v Európe, bola 41 300 eur, no v Číne stálo čisto elektrické auto priemerne len 25 700 eur. Pre zásadné rozšírenie elektromobilov v Európe by sa cena musela dostať výrazne nižšie. Myslí si to aj analytik inštitútu INESS Martin Vlachynský: "Ak by sa elektromobily predávali ako prvé auto do rodiny, alebo firemné flotilové autá, cena bude musieť ísť radikálne dole. A to bude možné len ak automobilky spravia krížové dotácie medzi svojimi modelmi – nižšie ceny elektrických áut vykúpia vyššími cenami áut so spaľovacími motormi.“
Problémom je nielen veľmi vysoká cena elektrických áut, ale začína ním byť aj postupné zvyšovanie ceny za nabíjanie. V niektorých prípadoch a v niektorých krajinách vás už dnes 100 "elektrických kilometrov“ vyjde viac, než keby ste ich prešli s porovnateľným naftovým autom.