V niektorých krajinách sú zimné pneumatiky povinné, v niektorých len za určitých okolností a v niektorých je prezúvanie áut na zimu iba na rozhodnutí majiteľa vozidla. Odhliadnuc od legislatívy je však v Európe badateľný trend klesajúceho záujmu o kúpu zimných pneumatík. Podľa Asociácie európskych výrobcov pneumatík ETRma (European Tire and Rubber manufacturers' association) sa tak deje už siedmy rok za sebou. V tom súčasnom padli predaje zimných plášťov o ďalších 10 %. Dôvod? Miernejšia klíma. Jednoducho, zimné pneumatiky prestávajú byť nevyhnutné aj v tých pásmach, kde si bez nich zimu ešte pred pár rokmi motoristi nevedeli predstaviť.
„Vidíme, ako miernejšie podnebie zasiahlo dopyt po zimných pneumatikách. Sedem slabých zím za sebou znamená, že ľudia prestali autá na zimu prezúvať,“ komentoval situáciu Robert Vervaart zo spoločnosti Bridgestone. Výsledkom je „prezimovanie“ auta na letných plášťoch, ale najmä zvyšujúci sa záujem o celoročné obutie. Podľa údajov asociácie ETRma stúpli medziročne predaje celoročných pneumatík o 13 % v rozmere 13 a 14 palcov, o 33 % pre rozmer 15 a 16 palcov a až o 66 % pre 17-palcové kolesá. „Pre ľudí je to pohodlnejšie. Nemusia dvakrát za rok prezúvať svoje autá, ušetria na servise a tiež druhej súprave pneumatík,“ konštatuje spoločnosť Continental.
Výrobcovia však jedným dychom pripomínajú, že celoročné pneumatiky majú aj nevýhody. „Letné a zimné plášte sú lepšie prispôsobené špecifickým podmienkam. Tie celoročné sú o niečo horšie v lete a o niečo horšie v zime. Môžu byť však praktickým riešením pre druhé auto v rodine alebo pre motoristov, ktorí ročne najazdia málo kilometrov,“ vysvetľuje Continental. Zároveň upozorňuje, že pre aktívnych vodičov sa nič nezmenilo. „Prezúvajte,“ odporúča nemecký výrobca pneumatík. Potvrdzujú to aj výsledky nedávneho testu celoročných pneumatík autoklubu ADAC. Zo siedmich testovaných produktov dva celkom prepadli a ostatné dosiahli len hodnotenie „dostatočné“, čo je na školskej stupnici štvorka.
Aj najlepšia pneumatika z testu s celkovou známkou 3,6 bola horšia ako najhoršia pneumatika v teste zimných pneumatík toho istého rozmeru. Spoločnosť Apollo-Vredestein však upozorňuje ešte na jeden fenomén – vodičov, ktorí jazdia celý rok na zimných pneumatikách. „Keď sa teploty zvyšujú, materiál zimnej pneumatiky mäkne, čo na ceste znamená menej stability. Tak ako sa totiž stáva letná pneumatika v zime tvrdou, tak sa zimná stáva v lete mäkkou.“ Zimná pneumatika v letných mesiacoch je teda rovnaký problém ako tá letná v zime. Napriek varovaniam sa však trendu celoročných pneumatík výrobcovia pravdepodobne neubránia. Koronakríza, keď majú motoristi hlbšie do vrecka, ho skôr urýchli.