Koľko času potrebujete na 210 km s elektrickým Taycanom? Aj deväť hodín!

Britský pár si vyskúšal úskalia elektromobility na vlastnej koži. Mal smolu, trasa dlhá čosi vyše 200 km sa stala takmer hororom.

02.12.2020 18:00
debata (68)
Nabíjacia infraštruktúra nepostačuje ani... Foto: Porsche
Porsche Taycan - 2019 Nabíjacia infraštruktúra nepostačuje ani súčasnému počtu elektromobilov. Čo bude o pár rokov, keď ich budú na cestách milióny?

Úzkosť z dojazdu – to je novodobá diagnóza majiteľov áut. Samozrejme tých, ktorí sa rozhodli pre elektromobil. A nie je neopodstatnená. Ak sa vám vybijú batérie v zóne bez nabíjacej stanice, je to obrovský problém. Doniesť si elektrinu v kanistri jednoducho nie je možné a možné nie je ani ťahanie na lane. Po bezmocný elektromobil sa musí dostaviť odťahová služba. Ak používate elektrické auto v meste, kapacita batérie vám bude plne postačovať, ak však vyrazíte mimo neho, budete závislý od dobíjacej infraštruktúry. A tu je kameň úrazu.

Vyskúšal si to aj britský pár z Kentu, ktorý si zadovážil jedno z najlepších elektrických áut súčasnosti – Porsche Taycan. Má úžasné zrýchlenie aj relatívne veľkú kapacitu akumulátorov 93,4 kWh, a ak sa aj vybijú, Taycan podporuje super rýchle nabíjanie s výkonom 270 kW. Zdalo by sa, že s takýmto autom by nemali byť napriek alternatívnemu pohonu problémy. Zvlášť vo Veľkej Británii, kde existuje viac ako 11 600 verejných nabíjacích staníc. Realita však môže byť doslova skľučujúca. Spomínaný pár sa totiž vybral z Bournemouthu do Kentu, čo je asi 210 km a trvalo mu to neuveriteľných deväť hodín. S bežným autom to zvládnete za 2,5 hodiny aj s komfortnou prestávkou.

O svojom zážitku sa rozpovedali pre britský The Guardian. Keďže manželia nemali čas nabiť vozidlo doma, vyrazili na cestu s deklarovaným dojazdom 72 km. To nie je veľa, ale rozhodne dosť na to, aby ste doplnili energiu v niektorej z nabíjačiek, ktorú máte po ceste. Presne to plánovali britskí manželia. Lenže mali smolu. Prvá nabíjačka nefungovala. Obsluha povedala, že nie je v prevádzke už niekoľko týždňov. Situácia sa stala zrazu dramatickejšou. O to viac, že ďalšie nabíjacie stanice boli obsadené, alebo išlo o málo výkonné nabíjačky, kde by pár musel stráviť niekoľko hodín. Nasledovala nabíjacia stanica, kde majitelia Taycanu nevedeli zaplatiť, pretože neboli do danej siete zaregistrovaní.

Keď už nebola iná možnosť, požiadali blízky servis o zapojenie do bežnej zásuvky, aby neostali úplne bez „šťavy“. Ďalšia možnosť sa ponúkala v neďalekom hoteli, ktorý deklaroval, že na parkovisku má rýchlonabíjaciu stanicu. Pár sa rozhodol do hotela zatelefonovať, aby im na recepcii povedali, aký konektor nabíjačka má. Na ich počudovanie im personál odpovedať nevedel. Ako nevhodné sa ukázali aj nabíjacie stanice Tesly, ktoré sú s Taycanom nekompatibilné. Až následne manželia našli nabíjačku, ktorá bola v prevádzke, bola voľná a dokonca vedeli čerpanie energie zaplatiť. Do Kentu tak dorazili po spomínaných deviatich hodinách – o 6,5 hodiny neskôr, ako plánovali.

„Za tých deväť hodín sme prešli celým spektrom emócií – od rezignácie a úzkosti, cez mrzutosť a nedôveru až po nadšenie, keď sme si uvedomili, že sa predsa len dostaneme domov,“ komentovala zážitok majiteľka Taycanu. Samozrejme, za túto frustrujúcu príhodu nemôže elektrický superšport. Ide o zhodu náhod, ktorá sa ale môže občas stať každému majiteľovi elektromobilu. V každom prípade ilustruje, že nabíjacia infraštruktúra má obrovské nedostatky. Nabíjacích staníc je málo, množstvo z nich je nefunkčných, majú nevhodný konektor alebo na nich nedokážete zaplatiť, pretože každá sieť má svoj vlastný platobný systém. Na mnohých tiež chýba kontakt na prevádzkovateľa, ktorý by vám v prípade núdze poradil.

S pribúdajúcimi elektromobilmi bude tento problém ešte vypuklejší. Ak sa má teda elektromobilita stať skutočne budúcnosťou, musí sa sieť nabíjacích staníc stať dostupnejšou a užívateľsky priateľskejšou.

© Autorské práva vyhradené

68 debata chyba
Viac na túto tému: #Porsche #elektromobily #Porsche Taycan #dojazd elektromobilov
Články podľa značiek