Jaroslav Holeček, koordinátor novej Divízie subdodávateľov ZAP SR hovorí o tom, aké riziká môže pre automobilový sektor predstavovať zavedenie novej emisnej normy Euro 7 a stále vyšší tlak Európskej únie na ekológiu.
Popri koronakríze má na celý automotive sektor negatívny dopad aj stále silnejší tlak na ekológiu. Váš prezident Alexander Matušek sa v diskusii portálu Euractiv vyjadril, že práve kvôli tomuto neprimeranému tlaku môže byť v blízkej budúcnosti ohrozených až 30-tisic pracovných miest. Nie je to prehnané tvrdenie?
Ak bude naďalej pretrvávať striktný tlak zo strany EU na výrobcov automobilov vyvinúť čo najrýchlejšie alternatívu za klasické pohony bez reflexie toho, kde sa nachádzame v skutočnej realite, tak sa naozaj môže stať, že zákazník bude čakať s kúpou nového automobilu a klesne dopyt po autách ako výrobkoch.
K tomu treba ešte prirátať skutočnosť, že elektrické auto je oveľa menej náročné na výrobu ako takú a tiež na množstvo dielov, z ktorých sa skladá, takže tých 30 tisíc ohrozených pracovných miest na Slovensku, z toho veľká časť práve v subdodávateľskom sektore, môže byt napokon dokonca optimistickou realitou. No a ďalšou samostatnou témou je chýbajúca infraštruktúra k alternatívnym pohonom, takže si neviem predstaviť, ako by to vôbec praxi fungovalo.
Ohrozuje snaha o obmedzovanie spaľovacích motorov aj samotné automobilky?
Musíme si uvedomiť, že výrobné plány podnikov nezávisia od želania výrobcov a ani politikov, ale od požiadaviek zákazníkov. Zatiaľ sa trh s autami na alternatívne pohony rozvíja veľmi pomaly a zákazníci neprijímajú predovšetkým elektrické autá s veľkým nadšením.Aj tí si dnes uvedomujú, že samotné elektrické autá nie sú ekologickým východiskom zo súčasnej situácie už aj preto, že batérie sa vyrábajú z kovov a prvkov, ktoré sú, čo sa týka množstva ich výskytu na Zemi, často označované ako stopové a elektrickú energiu treba na ich nabíjanie vyrobiť.
Východiskom preto ako pohon zostava vodík, no tu vývoj síce pokračuje rýchle, ale je to stále ešte len vývoj.
Unikol predbežný návrh pripravovanej normy Euro7. Automobilky sa k nemu vyjadrujú veľmi kriticky, šéfka nemeckého zväzu výrobcov automobilov návrh označila ako technologicky nerealizovateľný a naznačila, že v pozadí normy je snaha vytlačiť spaľovacie auta úplne z trhu. Ako to vidíte vy?
To, čo je navrhnuté zo strany EU ako cieľ, ktorý sa má dosiahnuť, t.j. 30g CO2 na km, by viedlo u spaľovacích motorov ku spotrebe benzínu alebo nafty na úrovni 1,2 litra na 100 km, čo je technicky nemožné sériovo dosiahnuť. Preto by museli byt spaľovacie motory a aj hybridy vyradené z portfólií výrobcov automobilov a nie je nič, čo by ich v súčasnosti veľkosériovo nahradilo.
Môžu začať automobilky, povedzme na prelome tejto a nasledujúcej dekády, začať obmedzovať produkciu spaľovacích aut? Môže to byt pre našu ekonomiku nebezpečné?
Výrobcovia automobilov už dnes investujú značné finančné čiastky do výskumu nových alternatívnych pohonov a ich výsledky ešte nie sú odskúšané a sériovo zavedené a už by mala prísť ďalšia zmena a ďalší tlak? Ved to je pre samotne odvetvie, ktoré živí nielen Slovensko ale celu Európu, sebazničujúce…
Opäť opakujem, že samotné elektrické auta nie sú cieľom, sú iba súčasným východiskom z núdze, pretože nič iné, lepšie nemáme technicky a technologicky sériovo zvládnuté. Museli by sme presvedčiť do roku 2025 verejnosť, že sa prechodne treba vrátiť k bicyklom, konským povozom, ale to by sme museli vrátiť naspäť dejiny. Takže súčasná predstava EU je časovo nerealizovateľná. Pre automobilový priemysel vrátane subdodávateľského by to znamenalo katastrofu.