Pribula: Nikto si dnes netrúfa odhadnúť, čo bude s automobilovým sektorom v budúcom roku

S Jánom Pribulom, generálnym sekretárom slovenského Zväzu automobilového priemyslu (ZAP SR) sme hovorili o tom, ako súčasná kríza poznačila výrobu automobilov a čo sú, okrem koronakrízy, najväčšie výzvy, ktorým bude musieť tento sektor čeliť.

, 25.12.2020 16:00
4
Automobilový sektor zamestnáva na Slovensku... Foto: Robert Hüttner, Pravda
psa trnava, auto, automobilka Automobilový sektor zamestnáva na Slovensku približne 170 tisíc ľudí.

Aká je reálna ekonomická váha automobilového sektoru na Slovensku?

V automobilovom priemysle na Slovensku pracuje celkovo viac ako 170 tisíc pracovníkov, pričom len v dodávateľskom priemysle ich pracuje dohromady viac ako 150 tisíc.

Subdodávateľský sektor je teda pre našu ekonomiku prinajmenšom rovnako významný, ako samotné automobilky?

Áno. Do subdodávateľského systému je zapojených viac ako 360 firiem všetkých úrovní, ktorých tržby v roku 2018 dosiahli viac ako 27,9 miliardy eur. Približne 60 percent produkcie našich dodávateľov ide na export. Sekundárne vplyvy automobilového priemyslu na zamestnanosť na Slovensku sú ale omnoho významnejšie, ovplyvňuje totiž tvorbu viac ako 275 tisíc pracovných miest.

Ján Pribula Foto: Jan Gombala, ZAP SR
Ján Pribula Ján Pribula

Sú automobilky ma Slovensku ohrozené súčasnou krízou?

Po apríli sa situácia rýchlo stabilizovala a v súčasnosti máme informácie, že výroba beží približne na rovnakej úrovni ako tomu bolo v tomto období pred rokom. Vďaka opatreniam na udržanie zamestnanosti sa podarilo výkyvy zvládnuť a predovšetkým rozbeh bol plynulý. Pomohlo, že vďaka opatreniam ako kurzarbeit, do práce nastúpili kmeňoví, zapracovaní pracovníci firiem, ktorí dokázali v náročných podmienkach zvládnuť rozbeh výroby a postupné navyšovanie kapacít podľa potrieb odberateľov. Ak by tou tak nebolo, systém by sa zasekával.

Kurzairbeit, rovnako ako aj ďalšie ekonomické stimuly pre investorov, vrátane automobiliek, považujú niektorí analytici za neefektívny nástroj.

Celé naše odvetvie funguje vo vysoko konkurenčnom prostredí. Vzhľadom na to, že slovenská ekonomika stojí prevažne na automobilovom priemysle, bolo by veľkým rizikom nepodporovať ďalších investorov a investície. Investičné stimuly sa na Slovensku vnímajú ako niečo škodlivé, nesystémové. Zodpovední nevnímajú podporu investíciám ako investíciu štátu do budúceho rozvoja. No je to investícia ako každá iná. Štát zainvestuje do podpory a investícia sa vracia cez zamestnanosť, znižovanie nárokov na sociálny systém, vo vyššej spotrebe, vyššom výbere daní a pod.

Ako vidíte vývoj trhu do budúcna, napríklad v prvom polroku 2021? Zotaví sa postupne, alebo sa bude predaj nových áut naďalej prepadať?

Nikto v súčasnosti nevie, ako sa bude situácia vyvíjať budúci rok. Po tom, čo sme zažili a stále zažívame, sú aj tí najväčší odborníci vo svojich prognózach opatrní. Veríme však, že sa situácia aj s príchodom liekov a vakcín bude v dohľadnej dobe normalizovať. Automobilový priemysel aj bez krízy čelí viacerým výzvam, ktoré zásadným spôsobom menia zaužívané schémy.

Čo sú, okrem aktuálnej koronakrízy, najdôležitejšie trendy, ktorým sa bude musieť automobilový sektor prispôsobiť, aby zostal konkurencieschop­ný?

Z trendov, ktoré v dohľadnej dobe asi najviac ovplyvnia zamestnanosť v našom sektore je transformácia v oblasti pohonov, digitalizácia a automatizácia výrob. Preto už niekoľko rokov voláme po zmenách vzdelávacieho systému, ktorý by mal pružne reagovať na požiadavky praxe a pripravovať v predstihu kvalifikovaných odborníkov pre vývoj produktov, technológií a organizáciu výroby budúcnosti. Pre zamestnanosť u dodávateľov bude dôležité, ako dokážu prispôsobiť svoje výrobkové portfólio novým technológiám tak, aby nevypadli z dodávateľského reťazca. Na to aby to dokázali, musí fungovať spolupráca medzi firmami akademickou obcou nielen v oblasti vzdelávania a prípravy budúcich odborníkov ale aj pri riešení výskumno-vývojových úloh.

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

Čítajte Pravdu bez reklamy

Svižnejší web a články bez rušenia. Žiadne reklamy iba za 1,50 € mesačne.

Pravda bez reklamy
4 debata chyba
Viac na túto tému: #ZAP #predaj #pandémia #autá
Články podľa značiek