OECD: Elektromobily škodia viacej ako konvenčné autá. Uvoľňujú viac pevných častíc

Elektrické autá majú byť účinným liekom na neustále sa zvyšujúce sa emisie plynov. Lenže aj ony sú zdrojom škodlivých látok, konkrétne pevných častíc.

29.12.2020 06:00
debata (22)
Európska únia sa reguláciami snaží dosiahnuť, aby sa na cesty dostalo čo najskôr čo najväčšie množstvo elektrických automobilov. Výrobcov do toho tlačí hrozbami pokút za veľké množstvo emisií oxidu uhličitého. Ibaže ochrana životného prostredia a ľudského zdravia vyžaduje širší pohľad na vec. Napríklad strašiaka v podobe oxidov dusíka vypúšťaných prevažne vznetovými agregátmi sa darí eliminovať účinnou selektívnou katalytickou reakciou.

Organizácia pre hospodársku spoluprácu a rozvoj známa pod skratkou OECD vo svojej správe však upozorňuje na nebezpečenstvo tvorby pevných častíc označovaných PM 10 a PM 2,5. Ide o mikroskopické častice, ktoré dokážu preniknúť hlboko do pľúc a majú karcinogénne účinky. A prečo sú práve elektromobily z tohto hľadiska rizikové?

Hlavnou príčinou je ich vysoká hmotnosť. Ťažšie vozidlá väčšmi a rýchlejšie opotrebúvajú pneumatiky a práve tie sú zdrojom spomínaných škodlivých pevných častíc. Rizikom je predovšetkým prognóza, podľa ktorej by po cestách mali už o niekoľko rokov jazdiť milióny batériových vozidiel. Navyše je tu predpoklad, že ich hmotnosť sa bude zvyšovať, keďže najťažším prvkom sú akumulátory.

Podľa správy možno za porovnateľne škodlivé ako klasické autá pokladať z hľadiska emisií pevných častíc elektrické autá s dojazdom 160 kilometrov. To je však pre väčšinu spotrebiteľov málo. Siahajú preto po vozidlách s dojazdom viac ako 400 kilometrov. OECD preto predpokladá, že ak po roku 2030 bude podiel elektrických áut na cestách 8%, množstvo pevných častíc v ovzduší sa zvýši o 50 %. K zhoršeniu situácie prispeje aj fakt, že novšie a ťažšie autá nahradia tie staršie a zväčša ľahšie.

Ide tak o ďalšiu nevýhodu elektromobilov popri zvýšenej ťažbe farebných kovov, produkcie elektriny z fosílnych palív a otáznej recyklácii. Smutné pritom je, že regulačné inštitúcie sú pre vidinu zlepšenia jedného aspektu ochotné prehliadnuť zhoršenie niekoľkých ďalších. Hádam keby dostali výrobcovia viac času, dokázali by väčšinu neduhov elektromobility odstrániť.

© Autorské práva vyhradené

22 debata chyba
Viac na túto tému: #elektromobily #OECD #pevné častice
Články podľa značiek