Bloomberg: Ceny batérií klesli za 10 rokov na desatinu. No stále to nestačí

Za drahou elektromobilitou stoja najmä vysoké ceny akumulátorov pre elektromobily. Vývoj je však priaznivý. Potvrdzuje to aj posledná dekáda.

04.01.2021 18:00
debata (7)
Kým v roku 2010 ste za jednu kilowatthodinu... Foto: Volkswagen
VW ID.4 1st Edition - 2021 Kým v roku 2010 ste za jednu kilowatthodinu kapacity akumulátora zaplatili viac ako 1 100 dolárov, dnes je to necelých 140. Pokles cien však ešte neskončil.

Nad elektromobilmi mnohí ohŕňajú nos. Má to svoju logiku. Elektrické autá sú totiž stále drahšie ako ich pendanti so spaľovacími motormi. A za všetkým stoja vysoké ceny batérií. Tento rozdiel nedokážu kompenzovať ani masívne dotácie zo strany štátu na podporu predaja elektromobilov. Zdá sa však, že práve tento aspekt bude už v blízkej budúcnosti tým najmenším problémom rozširovania elektrických áut. Ako uvádza web Fast Company, na základe údajov Bloomberg, došlo totiž za posledných 10 rokov k zníženiu cien akumulátorov o neuveriteľných 89 %, teda takmer na desatinu.

Kým v roku 2010 stála jedna kilowatthodina kapacity batérie 1 110 dolárov (cca 904 eur), teraz je to len 137 dolárov (cca 111 eur). Ide však o priemer, pretože napríklad v Číne sa už podarilo stlačiť ceny batérií pre elektrické autobusy na 100 dolárov za kilowatthodinu. „Znižovanie cien akumulátorov spolu s očakávanými politickými opatreniami v Európe, USA aj v Japonsku, vytvára kombináciu faktorov pre rýchly vzostup elektromobilov,“ tvrdí Logan Goldie-Scot, šéf agentúry Bloomberg New Energy. Ceny batérií však musia klesnúť ešte viac, aby mohli elektromobily konkurovať konvenčným autám.

Podľa Goldie-Scota sa takéhoto cenového pádu dočkáme vo veľmi krátkom čase. Podľa neho by mohli automobilky uviesť už do roku 2025 na trh elektromobily s rovnakou cenou a maržou, akú majú ich modely so spaľovacími motormi. Do kariet tomu ale hrá aj nárast cien konvenčných áut, ktoré musia byť vybavené čoraz zložitejšími a drahšími systémami na znižovanie škodlivých emisií. Zatiaľ sa podarilo ceny konvenčných áut a elektromobilov priblížiť najviac v prémiovom segmente. Cena takej Tesly S nie je o nič vyššia ako cena luxusných modelov od BMW alebo Mercedesu-Benz.

Goldie-Scot zároveň upozorňuje, že prevádzkové náklady na elektrické autá sú už dnes výrazne nižšie, ak ich porovnáme s nákladmi na prevádzku benzínových či dieselových vozidiel. I tak majú elektromobily pred sebou ešte veľký kus cesty, kým sa užívateľsky vyrovnajú „klasike“. Skrátiť bude treba napríklad čas nabíjania, vybudovať skutočne rozsiahlu infraštruktúru nabíjacích staníc, predĺžiť dojazd na jedno nabitie a eliminovať vysokú stratu hodnoty elektromobilov, ktorá vzniká degradáciou ich akumulátorov.

© Autorské práva vyhradené

7 debata chyba
Viac na túto tému: #elektromobily #batérie #akumulátory
Články podľa značiek