Ďalšia rana pre automobilky. Výrobu brzdí nedostatok čipov!

Honda, Toyota, Nissan, Ford či Volkswagen. Mnohé automobilky musia bojovať s novým globálnym problémom – nedostatkom polovodičových súčiastok. Táto rana prichádza len krátko po tom, čo sa pokúšali zotaviť z následkov celosvetovej pandémie koronavírusu.

13.01.2021 16:00
debata (3)
Nedostatok elektronických čipov pre... Foto: SITA/AP, Hyundai
Hyundai - výroba Nošovice Nedostatok elektronických čipov pre automobilový priemysel brzdí výrobu áut od USA, cez Európu až po Japonsko.

Ešte neodzneli problémy s narušením výrobných procesov vplyvom pandémie koronavírusu a už je tu ďalší veľký škrt cez rozpočet, ktorý spomaľuje výrobu áut. Je ním nedostatok polovodičových súčiastok. Ich dodávatelia, ako napríklad spoločnosť NXP Semiconductor, presmerovali po spomalení výroby áut v priebehu minulého roka elektronické komponenty do iných odvetví. Napríklad do výroby notebookov či smartfónov, po ktorých bol počas pandémie, keď začali ľudia pracovať doma, obrovský dopyt. Automobilový priemysel sa ale zotavil rýchlejšie, ako sa predpokladalo, a tak mu čipy teraz chýbajú.

Ide o globálny problém, keďže dodávateľov týchto súčiastok nie je veľa. Automobilka Toyota už priznala, že z dôvodu nedostatku čipov bola nútená spomaliť výrobu veľkého SUV Tundra v továrni v texaskom San Antoniu. Ford z tohto dôvodu presunul plánovanú výrobnú prestávku v závode v Kentucky o týždeň skôr s vierou, že zatiaľ sa nedostatok čipov vyrieši. Továrne zastavil aj Fiat Chrysler (FCA), napríklad v Bramptone či v mexickej Toluce. Volkswagen spomalil kvôli čipom produkciu už v decembri a harmonogram výroby museli upraviť aj spoločnosti Nissan a Toyota vo svojich japonských závodoch. A najnivšie zastavil výrbu Mercedes-Benz vo svojom závode v Rastatte.

Nedostatku čipov čelí aj česká Škoda, čo potvrdil jej firemný týždenník Škodovácky odborář. „Kvôli výpadku dodávok polovodičov v dodávateľskom reťazci celého koncernu Volkswagen bude aj spoločnosť Škoda v nasledujúcich mesiacoch čeliť nedostatku týchto komponentov,“ uviedla pre agentúru ČTK hovorkyňa automobilky Martina Gillichová. Prvé varovné signály sa pritom objavili už v lete minulého roka. Situáciu len zhoršilo rozhodnutie Trumpovej vlády zaradiť jedného z najväčších výrobcov čipov, spoločnosť Semiconductor Manufacturing International Corporation (SMIC), na čiernu listinu pre údajné zneužívanie pracovnej sily.

Automobilový priemysel je pritom od polovodičových komponentov doslova závislý. Využíva ich viac ako kedykoľvek predtým. Nové autá potrebujú čipy na elektronické funkcie infotainmentov, ako je pripojenie zariadení cez Bluetooth, pre navigačné systémy, asistenčné systémy a hybridné elektrické systémy. Očakáva sa, že globálny trh s polovodičmi bude mať v roku 2025 hodnotu 129 miliárd dolárov (cca 106 mld. eur), čo je takmer trojnásobok v porovnaní s rokom 2019, uvádza výskumná spoločnosť Mordor Intelligence. Hlavnými hráčmi na trhu s automobilovými čipmi sú STMicroelectronics, Infineon Technologies, NXP Semiconductor, Texas Instruments či Toshiba.

© Autorské práva vyhradené

3 debata chyba
Viac na túto tému: #čip #elektronika v autách #čipy
Články podľa značiek