Nové európske emisné normy robia automobilkám poriadne vrásky na čele. Hroziace pokuty za nadlimitné emisie CO2 môžu pre mnohých výrobcov znamenať, že podnikanie v Európe bude stratové. O to viac, že vlaňajší pandemický rok zosekal ich odbyt na úroveň spred desaťročí. A zvlášť dramatická je táto situácia pre značky, ktoré do krízového roku vstupovali s podlomenými kolenami. Také Mitsubishi už oznámilo, že z Európy sa jednoducho stiahne. A veľké škrty podnikne aj sesterský Nissan. Nič iné mu ani neostáva, len za prvú polovicu fiškálneho roka vyprodukoval stratu 330 miliárd jenov.
Japonský denník Yomiuri Shimbun s odvolaním sa na zdroje v Nissane, ktorý citovala agentúra Reuters, napísal, že Nissan má plán na čiastočné stiahnutie sa z európskych trhov. Jeho súčasné dílerské siete majú ostať len na najväčších trhoch, alebo trhoch, kde má stále relatívne silné zastúpenie. Týkať sa to má Nemecka, Veľkej Británie, Francúzska, Talianska, Španielska, Švédska, Nórska a Dánska. Na ďalších trhoch má Nissan vziať pod krídla buď distribučná sieť sesterského Renaultu alebo bude predajom týchto vozidiel poverená nezávislá spoločnosť.
„Táto zmena sa Nissanu na Slovensku už dotkla. Bolo to 10.10.2019, kedy sme prešli spod Nissanu Europe (NSCEE) pod súkromnú spoločnosť Grand Automotive CE. Nastalo rozdelenie piatich krajín. Slovensko, Česko a Maďarsko sa osamostatnilo ako súkromný importér a pod Nissanom Europe ostali dve krajiny – Poľsko a Ukrajina. Takže zmeny, o ktorých bolo písané, sa nás už tykať nebudú. Rovnako ako u nás, je v Európe ďalších viac ako 30 krajín, ktoré fungujú pod súkromným importom. Zlučovanie s Renaultom nebude,“ povedal Oliver Hrapka z GAC Europe.
Od reštrukturalizácie predaja si Nissan v Európe sľubuje úspory. Ďalšie dosiahne väčšou synergiou s Renaultom v oblasti výroby a produktov a tiež obmedzením svojich európskych výrobných kapacít. V roku 2021 zavrie svoj závod v Barcelone a závod v španielskom meste Ávila prestavia len na sklad náhradných dielcov. Jeho najväčší podnik v britskom Sunderlande ostane zachovaný, keďže doň spoločnosť nedávno významne investovala. Schádzať tu bude totiž z liniek nová generácia Nissanu Qashqai, ale aj niektoré crossovery Renaultu. Nissan tak rozhodne nebude nasledovať sestrské Mitsubishi. Dokonca v Európe práve odštartoval kariréru nového dvojrozmerného loga. Ako prvý sa ním môže pochváliť holandský showroom Nissanu Van Mossel v Amsterdame. Prvým modelom s novým logom zas bude elektrické SUV Ariya.