Brusel chce obmedziť ‘maximálku‘ áut na 180 km/h

, 19.01.2021 16:00

Plošné obmedzenie maximálnej rýchlosti áut v Európe by malo byť súčasťou iniciatívy, smerujúcej k tomu, aby do roku 2050 kleslo množstvo tragických nehôd na cestách prakticky na nulu.

Volvo sa rozhodlo maximálnu rýchlosť svojich...
Volvo sa rozhodlo maximálnu rýchlosť svojich áut obmedziť - bez ohľadu na výkon - na 180 km/h. Autor: Volvo

Volvo sa približne pred dvomi rokmi rozhodlo, že softvérovo obmedzí maximálnu rýchlosť svojich áut. Chce si totiž zachovať status jednej z najbezpečnejších značiek sveta a má dokonca tak ambiciózny cieľ, že nechce aby v jej automobiloch zomierali na cestách ľudia. S touto iniciatívou značka prišla dokonca ešte skôr, niekedy okolo roku 2016.

Zámer je to chvályhodný, ale postupne švédski inžinieri prišli na to, že ani sebalepšia technika nepomôže, ak sa budú šoféri na cestách správať hlúpo, bezohľadne a agresívne. Preto napokon skutočne realizovali svoj nápad a „maximálku“ áut – bez ohľadu na výkon – obmedzili na 180 km/h. Teraz sa s väčšou či menšou vážnosťou pohrávajú s touto myšlienkou aj ďalšie veľké automobilky, vrátane Fordu, Mercedesu-Benz, Renaultu, Peugeotu a Citroënu.

A presne tohto nápadu sa chytili aj niektorí europoslanci, environmentálne lobistické organizácie a rôzne združenia, podporujúce bezpečnejšie správanie na cestách. Pravdou je, že priemerný výkon áut sa stále zvyšuje.

Priemerný výkon áut stále rastie

Ak si vezmeme tak vyspelú automobilovú krajinu ako Nemecko, tak tam mali osobné autá priemerný maximálny výkon pred štyridsiatimi rokmi (1981) 58 kW (79 koní), pred tridsiatimi rokmi 66 kW (90 koní), pred dvadsiatimi rokmi 88 kW (120 koní) a v uplynulom roku dokonca 121 kW (165 koní).

S vyšším výkonom rastie samozrejme aj vyššia priemerná rýchlosť (to je problém bezpečnosti) a s vyššou rýchlosťou rastú aj emisie (to je problém ekológie). A práve týmito dvomi argumentami je odôvodňovaná stále intenzívnejšia snaha obmedziť maximálnu rýchlosť áut v Európe.

Takéto zábery z radarov na Slovensku nevidíme...
Takéto zábery z radarov na Slovensku nevidíme až tak často. Autor: Polícia SR

V snahe zvýšiť atraktivitu plug-in hybridov navyše pri týchto modeloch výrobcovia pri kombinácii spaľovacieho motoru s elektromotorom produkujú agregáty už s naozaj nezmyselnými výkonmi, najmä ak má byť dôvodom ich kúpy väčšia ekologickosť.

Nemci podporujú daňovými výhodami firemné ekologické nákupy plug-in hybridov. Firmy zvýhodnenia však využívajú tak, že nakupujú drahšie a silnejšie autá, takže ekologický aspekt sa vlastne stráca. Opäť uvedieme pár konkrétnych čísiel, na ktoré upozornil analytik Ferdinand Dudenhöffer zo spoločnosti Duisburg CAR.

Podľa neho skutočne stojí za rastúcimi výkonmi nových plug-in hybridov hlavne štátna „ekologická“ pomoc. Podľa jeho zistení je totiž priemerný výkon nových firemných plug-in hybridov v Nemecku až 130 kW (177 k), zatiaľčo súkromne a bez podpory kupované plug-in hybridy majú priemerný maximálny výkon 115 kW (156 k).

Má obmedzenie rýchlosti zmysel?

Takže z pohľadu rôznych aktivistov, ekológov a bezpečnostných expertov má takéto obmedzenie. rýchlosti význam – najmä v súvislosti s faktom, že vo väčšine európskych krajín je maximálna povolená rýchlosť 130 km/h, prípadne nižšia.

Úpravca Heico Sportiv, okrem iného, ponúka pri...
Úpravca Heico Sportiv, okrem iného, ponúka pri volvách aj odblokovanie obmedzovača maximálnej rýchlosti. Autor: Heico

Ale druhá vec je, že striktné zákazy boli len málokedy efektívne a viedli skôr k rozvoju čierneho trhu. Tak to bolo v USA napríklad s prohibíciou. Ak sa vám tento príklad zdá pritiahnutý za vlasy, môžeme sa opäť vrátiť k vyššie spomínanému Volvu a jeho obmedzeniu maximálnej rýchlosti. Situácia sa opakuje a už tu máme prvé firmy, ktoré si založili svoj biznis na tom, že vám softvérové blokovanie maximálnej rýchlosti deaktivujú.

Napríklad spoločnosť Heico Sportiv už ponúka softvérovú úpravu e.motion, ktorá odblokuje „švédsky“ obmedzovač. Modely ako Volvo S90 či XC90 s prívlastkom T8, alebo dokonca S60 Polestar, ktoré šprintuje na stovku za 4,4 sekundy, tak môžu opäť dosiahnuť obligátnu rýchlosť 250 km/h. V ponuke je ale aj úprava, ktorá zvýši maximálku len o 30 km/h, teda na 210 km/h. Cena úprav sa pohybuje, v závislosti od modelu, od tisíc eur vyššie.

Európska iniciatíva

A aby sme nezabudli na hlavnú tému tohto článku. Hrozí, že europoslanci v dohľadnom období, teda v priebehu jedného – dvoch rokov zaviažu Európsku komisiu, aby pripravila legislatívne nariadenie, plošne obmedzujúce maximálnu rýchlosť áut v Európe? Jednoznačne áno. Takáto snaha tu už totiž relatívne nedávno bola, aj keď sa o nej veľa nepísalo.

Venovali sa jej ale napríklad aj na BBC, odkaz nájdete na tomto mieste. Podľa článku z roku 2019 prišla Európska komisia s pracovným návrhom, podľa ktorého by už od roku 2022 mali byť všetky v Európe predávané autá vybavené inteligentným obmedzovačom maximálnej rýchlosti ISA (Intelligent Speed Assistance), nastaveným práve na 180 km/h.

Obmedzovač maximálnej rýchlosti je dnes bežnou...
Obmedzovač maximálnej rýchlosti je dnes bežnou súčasťou áut, jeho používanie je však dobrovoľné.

Okrem obsedantného tlaku na znižovanie emisií áut má totiž Európska únia aj ďalšiu víziu, ktoré je síce dobre myslená, ale úplne odtrhnutá od reality. EÚ tvrdí, že má komplexný plán, ktorý by do roku 2038 pomohol zredukovať počet vážnych zranení na cestách o 140-tisíc a do roku 2050 ho zredukovať temer na nulu. Preto sa posilňuje povinná bezpečnostná výbava vozidiel, vrátane systému na automatické privolanie pomoci a podobne.

Zámer je síce dobrý, ale ide podľa nášho pohľadu o nereálne očakávania, kvôli naplneniu ktorých sa budú klásť na automobilky nerealizovateľné technické a technologické nároky. Presne, ako sa to deje v súčasnosti pri znižovaní emisií. Takéhoto obmedzenia sa dočkáme s veľkou mierou pravdepodobnosti ešte v tejto dekáde, bezprostredne zrejme nehrozí, pretože v kurze sú teraz emisie a pandemické krízové opatrenia. Po nich sa ale zrejme tento návrh vráti do hry s plnou vážnosťou.

Subjektívne zamyslenie sa

Možno sa niekomu nebude páčiť, ak o takomto návrhu píšeme akoby sa nám nepáčil. Do určitej miery je to pravda, pretože si myslíme, že osobná zodpovednosť je nevynútiteľná a zakázané ovocie chutí najlepšie. Aj teraz má už veľká časť áut maximálku na úrovni 200 km/h, možno presne také vlastníte aj vy. A koľkokrát ste tou dvestovkou išli v praxi?

Väčšinou výnimočne, možno občas v noci. Väčšine vodičov už zdravý rozum napovie, že to nie je bezpečné a nikto nechce v aute zabiť svoju rodinu alebo niekoho iného. Na väčšine ciest to navyše ani nie je možné kvôli hustote premávky.

Onedlho si na tomto mieste prečítate test Mercedesu E450. Pod kapotou mal výkonný trojlitrový šesťvalec, navyše s veľmi dobrým zvukom v športovom režime. Ale za celý týždeň sme s ním ani raz neprekročili rýchlosť 160 km/h. Nedáva nám to na našich cestách totiž žiadny zmysel, žiadnu logiku. Ale aj tak sme za ten šeťvalec vďační, už len kvôli tomu pocitu, že ho mať môžeme – a samozrejme akcelerácii.

Dopravná nehoda - Beladice
Dopravná nehoda - Beladice Autor: Polícia Slovenskej republiky

Ak niekto chce mať auto s maximálkou 400 km/h, nech ho má, je to jeho slobodné rozhodnutie. Dôležitejšie je, aby s ním jazdil dobrovoľne bezpečne tak, aby nikoho neohrozoval. Je pravda, že veľa nehôd vzniká kvôli vysokej rýchlosti. Ale nie preto, že autá idú 180-kou, ale preto, že ich vodiči neprispôsobia svoje správanie aktuálnej situácii na ceste v oveľa nižších rýchlostiach. Obmedzenie maximálky z hľadiska bezpečnosti veľa osohu neprinesie, je skôr alibistickým opatrením..

Samozrejme, nie každý je zodpovedný, ale pre adeptov na Darwinovu cenu by mal existovať systém exemplárnych postihov, až po zhabanie a zošrotovanie auta – a vlastne v mnohých krajinách už existuje a aj sa využíva. S tým nemáme najmenší problém.

Ale, ak niekto chce hoci aj auto s „tisíckilometrovou maximálkou“, mal by mať možnosť a právo si ho kúpiť a ak je homologizované, aj s ním jazdiť po bežných cestách. A je jeho osobnou vecou na čo mu bude, do toho by sa nemali žiadni politici starať. Dôležité je, aby po tých cestách jazdil bezpečne, najlepšie nie kvôli reštrikciám, ale z vlastného rozhodnutia, dobrovoľne a s vedomím zodpovednosti za seba a hlavne za druhých. A ak to tak robiť nebude, nech je potrestaný, bez problému aj vyššie spomenutým spôsobom.

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

Páči sa Vám tento článok? Prosíme, podporte kvalitnú žurnalistiku.

Cieľom denníka Pravda a jeho internetovej verzie je prinášať Vám každý deň aktuálne spravodajstvo. Na to, aby sme pre Vás mohli stále a ešte lepšie pracovať, potrebujeme i Vašu podporu. Ďakujeme Vám za akýkoľvek finančný príspevok.

Podporiť Poslať SMS Predplatiť denník
#Volvo #obmedzovač rýchlosti #maximálna rýchlosť #bezpečnosť cestnej premávky
Sleduj najnovšie články na našom Facebooku
Články podľa značiek