Fio bankaFio banka

Aj Nemecko chystá ‘vypínanie‘ elektromobilov. Ak nechce blackout

Rýchly nástup elektromobilov vyvoláva obavy zo strany prevádzkovateľov energetických sietí. Ak nemá prísť ku kolapsu, musia „skrotiť“ nároky majiteľov elektrických áut.

25.01.2021 06:00
debata (130)
Ak bude elektromobilov príliš veľa a budú sa... Foto: Ionity
Ionity - rýchlonabíjacia sieť Ak bude elektromobilov príliš veľa a budú sa nabíjať súčasne, môže to viesť ku kolapsu rozvodných sietí.

Upozornili na to nedávno britskí aj francúzski výrobcovia a distribútori elektrickej energie. Súčasné rozvodné siete nie sú schopné dodávať dostatok energie pre elektromobily, najmä ak sa ich veľké množstvo nabíja v rovnakom čase. Briti si už vymáhajú právo od tamojšieho regulačného orgánu odpájať na diaľku elektrické autá od sietí a Francúzsko, ktorému hrozil minulý týždeň dokonca blackout, vyzvalo obyvateľov, aby šetrili elektrickou energiou. Teraz sa pridávajú Nemci. Ani sa niet čomu čudovať. Dotácia vo výške 9 000 eur extrémne zvyšuje záujem o kúpu elektromobilov v tejto krajine. Ich počet prudko rastie a rastie aj počet nabíjacích staníc. Rozvodné siete sa tým začínajú dostávať na hranu kapacitných možností. Bez regulácie to nepôjde.

Nemecký Die Welt sa lepšie pozrel na návrh zákona o energetickom priemysle a našiel v ňom nenápadnú pasáž, ktorá hovorí o takzvanom „vyhladzovaní špičiek“. Nemusíme chodiť dlho okolo horúcej kaše. Ide presne o „vypínanie“ elektromobilov. Nemeckí energetici sa domáhajú možnosti zastaviť nabíjanie ktoréhokoľvek elektromobilu na dve hodiny v časoch, keď nebude v sieti dostatočná kapacita. „To nie je správa o ‚vyhladzovaní špičiek‘ ale o ‚vypínaní elektriny‘," komentuje návrh Die Welt. Je to ale jediná možnosť ochrany pred kolapsom blackoutom. Elektromobily sú jednoducho nenásytné. Reinhard Nenning z rakúskej energetickej asociácie (VÖE) preto tvrdí, že vízia 100-percentného zastúpenia elektromobilov je jednoducho nedosiahnuteľná.

„Sieť sa začne zahrievať už vtedy, keď pár ľudí v rezidenčných štvrtiach začne nabíjať svoje elektromobily z wallboxov s výkonom 22 či dokonca len 11 kW,“ hovorí Nenning. „Ak vraj niekto tvrdí opak, potom musí počítať s tým, že autá budú musieť byť nabíjané len výkonom maximálne 3,7 či maximálne 7,4 kW,“ dopĺňa ho Benedikt Kessler, šéf správy siete nemeckej spoločnosti energis-Netzgesellschaf. To by ale znamenalo, že elektromobily s kapacitou akumulátorov 100 kWh by sa nabíjali 14 až 30 hodín, čo je veľmi obmedzujúce. Podľa Kesslera je možné v budúcnosti „uživiť“ elektromobily len za predpokladu, že nebudú predstavovať viac 30 percent vozového parku. „Ak bude elektromobilov 100 %, nebude to fungovať,“ dodáva.

Majitelia elektromobilov si tak budú musieť v budúcnosti zvykať, že pripojenie k nabíjačke ešte nemusí znamenať nabíjanie. Je to čosi podobné, akoby vám ktosi na určitý čas zabránil natankovať benzín či naftu do vášho auta a vy by ste museli čakať na čerpacej stanici, kým začne čerpadlo stojanu opäť pracovať. Inak to ale nepôjde. Veď Nemecko podobne ako Veľká Británia chce zakázať predaj áut so spaľovacími motormi už v roku 2030. Na druhej strane však môžu byť elektromobily aj istou „poistkou“ pred blackoutom. Počíta sa totiž so systémom V2G (Vehicle to Grid), keď by elektromobily mohli v špičkách posielať energiu z batérií a vyrovnávať nebezpečné výkyvy prenosovej sústavy. To ale pre majiteľov elektrických aut znamená, že nielenže autá nedobijú, ale dokonca energiu poskytnú sieti.

© Autorské práva vyhradené

Facebook X.com 130 debata chyba Newsletter
Viac na túto tému: #elektromobily #blackout #nabíjanie elektromobilov #elektrická sieť #prenosová sústava
Články podľa značiek