Upozornili na to nedávno britskí aj francúzski výrobcovia a distribútori elektrickej energie. Súčasné rozvodné siete nie sú schopné dodávať dostatok energie pre elektromobily, najmä ak sa ich veľké množstvo nabíja v rovnakom čase. Briti si už vymáhajú právo od tamojšieho regulačného orgánu odpájať na diaľku elektrické autá od sietí a Francúzsko, ktorému hrozil minulý týždeň dokonca blackout, vyzvalo obyvateľov, aby šetrili elektrickou energiou. Teraz sa pridávajú Nemci. Ani sa niet čomu čudovať. Dotácia vo výške 9 000 eur extrémne zvyšuje záujem o kúpu elektromobilov v tejto krajine. Ich počet prudko rastie a rastie aj počet nabíjacích staníc. Rozvodné siete sa tým začínajú dostávať na hranu kapacitných možností. Bez regulácie to nepôjde.
Nemecký Die Welt sa lepšie pozrel na návrh zákona o energetickom priemysle a našiel v ňom nenápadnú pasáž, ktorá hovorí o takzvanom „vyhladzovaní špičiek“. Nemusíme chodiť dlho okolo horúcej kaše. Ide presne o „vypínanie“ elektromobilov. Nemeckí energetici sa domáhajú možnosti zastaviť nabíjanie ktoréhokoľvek elektromobilu na dve hodiny v časoch, keď nebude v sieti dostatočná kapacita. „To nie je správa o ‚vyhladzovaní špičiek‘ ale o ‚vypínaní elektriny‘," komentuje návrh Die Welt. Je to ale jediná možnosť ochrany pred kolapsom blackoutom. Elektromobily sú jednoducho nenásytné. Reinhard Nenning z rakúskej energetickej asociácie (VÖE) preto tvrdí, že vízia 100-percentného zastúpenia elektromobilov je jednoducho nedosiahnuteľná.
„Sieť sa začne zahrievať už vtedy, keď pár ľudí v rezidenčných štvrtiach začne nabíjať svoje elektromobily z wallboxov s výkonom 22 či dokonca len 11 kW,“ hovorí Nenning. „Ak vraj niekto tvrdí opak, potom musí počítať s tým, že autá budú musieť byť nabíjané len výkonom maximálne 3,7 či maximálne 7,4 kW,“ dopĺňa ho Benedikt Kessler, šéf správy siete nemeckej spoločnosti energis-Netzgesellschaf. To by ale znamenalo, že elektromobily s kapacitou akumulátorov 100 kWh by sa nabíjali 14 až 30 hodín, čo je veľmi obmedzujúce. Podľa Kesslera je možné v budúcnosti „uživiť“ elektromobily len za predpokladu, že nebudú predstavovať viac 30 percent vozového parku. „Ak bude elektromobilov 100 %, nebude to fungovať,“ dodáva.
Majitelia elektromobilov si tak budú musieť v budúcnosti zvykať, že pripojenie k nabíjačke ešte nemusí znamenať nabíjanie. Je to čosi podobné, akoby vám ktosi na určitý čas zabránil natankovať benzín či naftu do vášho auta a vy by ste museli čakať na čerpacej stanici, kým začne čerpadlo stojanu opäť pracovať. Inak to ale nepôjde. Veď Nemecko podobne ako Veľká Británia chce zakázať predaj áut so spaľovacími motormi už v roku 2030. Na druhej strane však môžu byť elektromobily aj istou „poistkou“ pred blackoutom. Počíta sa totiž so systémom V2G (Vehicle to Grid), keď by elektromobily mohli v špičkách posielať energiu z batérií a vyrovnávať nebezpečné výkyvy prenosovej sústavy. To ale pre majiteľov elektrických aut znamená, že nielenže autá nedobijú, ale dokonca energiu poskytnú sieti.