
Carlos Tavares je medzi automobilovými manažérmi jednou z najväčších legiend. Je to bývalý topmanažér Renaultu, neskôr šéf Peugeotu a Citroënu a v súčasnosti je generálnym riaditeľom Stellantisu, štvrtej najväčšej automobilky sveta. Tá vznikla spojením koncernov PSA a FCA. Len pre zaujímavosť – v tejto funkcii má „pod sebou“ približne 400-tisíc zamestnancov.
Manažér bez servítky
Okrem svojich manažérskych schopností je však zaujímavý aj tým, že si napriek vysokej funkcii nezvykne dávať servítku pred ústa a veci pomenuje presne tak, ako ich aj vidí. Ako čerstvý šéf Stellantisu sa hneď v jednom zo svojich prvých rozhovorov pre britský magazín Autocar bez okolkov pustil do britského zákazu predaja áut so spaľovacími motormi.

Britský premiér Boris Johnson totiž vyhlásil, že v krajine by sa po roku 2030 už nemali predávať žiadne autá s čisto spaľovacímí motormi. Pre hybridy by v tomto smere dočasne platila výnimka. Tento zákaz síce zatiaľ nemá legislatívnu podobu, no je dosť pravdepodobný na to, aby mu na sklonku minulého roku pozornosť venovali aj renomované noviny Financial Times.
Tento zámer, spolu s faktom, že Británia vystúpila z EÚ, však vedú automobilky k premýšľaniu nad tým, či sa mi ešte v tejto ostrovnej krajine oplatí podnikať. Platí to aj pre Stellantis. Ten má v Cheshire výrobný závod, v ktorom sa ročne vyrába približne 200-tisíc kusov z modelu Vauxhall (Opel) Astra.
Tavares však o tom nepremýšľa, k celej záležitosti zaujal jednoznačný a nekompromisný postoj. "Ak vláda vytvorí situáciu, ktorá zlikviduje obchodný model vyhláseniami typu ‚zakážeme predaj konkrétneho typu automobilov‘, my v tej krajine prestaneme investovať, ” vyhlásil. Rozhodnutie o budúcnosti britskej továrne by malo padnúť v najbližších týždňoch.
Trh je dlhodobo nepredvídateľný
Tavares si okrem toho myslí, že takéto populistické vyhlásenia sú v súčasnosti zbytočné, pretože trh je kvôli prechodu na nové zdroje energie a koronakríze tak turbulentný, že hovoriť o tom, ako bude vyzerať o 10 rokov, nedáva vôbec žiadny zmysel.
„Ak brutálne zmeníte systém a obmedzíte pravidlá pre podnikanie, nastáva problém. Čím prísnejšie pravidlá pre dané odvetvie stanovíte, tým skôr narazíte na neprekročiteľné mantinely,“ dodáva Tavares.
Navyše predstaviteľov Británie nepriamo varoval a naznačil, že by si mali uvedomovať aj vlastné trhové limity a nekráčať hlavou proti múru. Teoreticky by sa mohli po takto rozhodnutí vyrábať v Británii elektrické autá. Ale Tavares ani to nevidí veľmi ružovo.
Ak takéto rozhodnutie padne, " tak si poviete, že sa tu dajú vyrábať elektromobily. Lenže keď existuje taká nerovnováha medzi veľkosťou trhu v Británii a kontinentálnej Európe a vy investujete primárne tam, kde predávate najviac, čo zostane na Británii? To je niečo, čo musia ľudia pochopiť," uzatvára svoju úvahu Tavares.