Cenová vojna medzi BMW a Teslou sa týka samozrejme elektromobilov, konkrétne modelov BMW iX3 a Tesla Model Y. Radosť z toho majú najmä zákazníci, bohužiaľ zatiaľ iba v Číne. Tá je totiž aktuálne pre elektrické autá najväčším a najkonkurenčnejším trhom.
Ale Európa s jej dôrazom na ekológiu a vďaka cenovým dotáciám a aj pozvoľna rastúcemu záujmu o elektrické autá začína byť pre ich výrobcov tiež veľmi zaujímavá, takže sa podobného scenára možno s menším časovým odstupom dočkáme aj my.
Čína verzus Európa
Pozrime sa však podrobnejšie na to, čo sa práve stalo v Číne a porovnajme tamojšie ceny s európskymi. Dôležité je, že obe značky tam svoje elektrické modely nielen predávajú, ale aj vyrábajú. BMW vyrába iX3 v spoločnom podniku s automobilkou Brilliance Auto, Tesla vyrába Model Y (spolu s Modelom 3) vo svojej fabrike v Šanghaji.
Na trh sa dostáva práve teraz a konkurentov prekvapila radikálnym znížením ceny. Teraz vôbec nepreháňame, klesla totiž o rovných 30 percent oproti cenám, ktoré automobilka oznámila v auguste minulého roku. Vo výsledku to znamená, že Model Y sa v Číne bude predávať za cenu 339 000 juanov (43 617 eur) za verziu s predĺženým dojazdom, respektíve 369 000 (47 477 eur) za verziu so zvýšeným výkonom.
To je oproti európskym, konkréte nemeckým, cenám obrovský rozdiel. Verzia s predĺženým dojazdom tam štartuje na cene 58 620 eur a výkonná verzia začína na 65 620 eurách. Takže v Európe je Model Y oproti Číne drahší o 15-tisíc, respektíve vyše 18-tisíc eur – podľa verzie. Tento krok zaskočil nemeckú automobilku BMW, ktorá by Modelu Y chcela (nielen v Číne) konkurovať so svojim elektrickým iX3. Preto sa rozhodla pre podobný krok.
Čína – stred elektrického sveta
Automobilka na svojej internetovej stránke uviedla, že pre SUV iX3 odporúča maloobchodnú cenu 399 900 juanov, teda 51 310 eur. Zlacnila ho oproti pôvodným cenám o 70-tisíc juanov, teda o viac, než 9-tisíc eur. Tým sa toto auto stáva len o niečo drahším, ako výkonnejšia verzia Modelu Y. A aká je jeho štartovacia cena v Európe, presnejšie na Slovensku? Rovných 66 500 eur, čo je 15 190 eur viac, než stojí v Číne. V Európe je tým pádom štartovacia cena výkonnejšej Tesly Model 3 a BMW iX3 takmer úplne identická, rozdiel sa ráta v desiatkach eur.
Tejto cenovej politike oboch automobiliek sa nemožno čudovať, čínsky trh je pre nich z hľadiska predaja elektromobilov absolútne kľúčový. Minulý rok sa tam predalo 1,3 milióna elektrických áut, v budúcom roku môže presiahnuť 1,8 milióna kusov, zvýšiť by sa teoreticky mohol až o 40 percent. Navyše je to mimoriadne konkurenčný trh, predáva a tam vyše 140 rôznych modelov elektrických áut. Len pre porovnanie – v Európe je ich v predaji približne 60 a v USA len 17.
A konkurenčné prostredie sa zákonite premietlo aj do cien. Priemerná cena elektromobilu, ktorý sa v prvom polroku 2020 predal v Európe, bola 41 300 eur, no v Číne stálo čisto elektrické auto priemerne len 25 700 eur. A tomuto trendu sa musia automobilky prispôsobiť aj pri luxusnejších elektrických SUV. Dúfajme, že podobný trend dorazí aj do Európy.