Zatiaľ sa zdá, že automobilky sú v boji proti globálnemu otepľovaniu ponechané samy na seba. Brusel im síce nadiktoval, aké emisné limity musia spĺňať ich nové autá a pri neplnení im hrozí miliardovými pokutami. Ale to je asi tak všetko. Úspech elektromobility, ktorá je podmienkou splnenia emisných „košov“, však závisí od množstva ďalších faktorov, ktoré samotné automobilky ovplyvniť nevedia. Môžu zlepšiť dojazd, zrýchliť nabíjanie či postupne znížiť cenu elektrických áut, a aj to robia s miliardovými invetsícimi, no to stále nestačí, ak nebude kde elektromobily dobíjať.
Tento scenár je však za rohom. V súčasnosti je v Európe približne 185 000 verejných nabíjacích staníc, čo ako-tak postačuje aktuálnemu podielu elektromobilov v Európe. Pre budúcnosť je to ale zúfalo málo, pretože Európska únia chce mať v roku 2030 na cestách až 44 miliónov elektrických áut. Taký veľký počet elektromobilov predpokladá, že používať ich budú aj tí, ktorí nemajú vlastnú garáž a wallbox, a budú teda odkázaní na verejné nabíjacie stanice. Tie však nemôžu budovať automobilky, hoci aj v tomto smere sú tu aktivity, ako sieť Ionty z dielne koncernov VW, BMW, Daimler, Ford či General Motors.
Výrobcom preto pomaly dochádza trpezlivosť. Dôkazom je otvorený list Európskej asociácie výrobcov automobilov ACEA, organizácie Transport & Environment (T&E) a spotrebiteľskej organizácie BEUC, určený Európskej komisii. Vyzýva v ňom Brusel, aby urýchlene prehodnotil svoje ciele v oblasti nabíjacej infraštruktúry. Zástupcovia výrobcov, spotrebiteľov a ochranárov požadujú milión verejných nabíjačiek už v roku 2024 a tri milióny v roku 2029. „Stanovenie cieľov vyšle spotrebiteľom jasný signál, že počet verejných nabíjacích staníc bude držať krok s prudkým nárastom predaja elektrických vozidiel,“ uvádza sa v liste.
Takýto záväzok EÚ by podľa listu poskytol potrebnú istotu automobilovému priemyslu, ale aj prevádzkovateľom sietí, operátorom a dopravným spoločnostiam, a navyše by mohol vytvoriť milión nových pracovných miest. William Todts, výkonný riaditeľ spoločnosti T&E, uviedol: „Ak to s bojom proti globálnemu otepľovaniu myslíme naozaj vážne, musíme v doprave rýchlo prejsť na elektrický prúd. K tomu však potrebujeme všadeprítomné a ľahké nabíjanie, nielen v Nórsku a Holandsku, ale v celej Európe!“
„Európske automobilky sa usilujú o prechod na elektrickú mobilitu a pri zavádzaní nových elektrických vozidiel sa navzájom doslova predháňajú. Úspešnosť tohto úsilia však vážne ohrozuje oneskorená inštalácia nabíjacej infraštruktúry. Európska komisia musí rýchlo konať, v opačnom prípade sú ohrozené aj súčasné ciele v boji proti zmene podnebia,“ varuje Oliver Zipse, prezident ACEA. Monique Goyens, generálna riaditeľka spoločnosti BEUC ho dopĺňa: „Nabíjanie elektromobilu musí byť také ľahké ako tankovanie benzínu. Je to jediná cesta k získaniu dôvery spotrebiteľov v elektrické autá.“
Podľa nej by sa tiež politici mali zaoberať praktickými problémami majiteľov elektromobilov, ako je napríklad jasné zobrazovanie cien za kilowatthodinu elektrickej energie a umožnenie dostupných spôsobov platby. Goyens tým naráža na fakt, že v súčasnosti potrebujú majitelia pri využívaní rôznych nabíjacích sietí rôzne karty a že nie je možné za nabíjanie platiť v hotovosti. Európska komisia má teraz na zmeny takejto politiky ideálnu príležitosť. Nové ciele by mohli byť totiž zapracované v rámci tohtoročnej revízie legislatívy súvisiacej s alternatívnymi palivami a zákona o infraštruktúre.