Vlaňajší december naznačil, že výroba a odbyt áut by sa mohli čoskoro zotaviť. Posledný mesiac roka totiž vykázal európsky automobilový trh stratu len 3,3 %, čo bolo v porovnaní s celoročným priemerom na úrovní mínus 25 % naozaj zanedbateľné. Ale omyl. Povzbudivý december mali na svedomí v podstate len umelé registrácie áut na automobilky a dílerov, najmä tých nízkoemisných, aby sa výrobcovia vyhli pokutám za prekročenie emisných limitov alebo ich aspoň zredukovali. V januári však bublina spľaslaa to definitívne. Dôkazom sú najnovšie dáta Európskej asociácie výrobcov áut ACEA.
V prvom mesiaci roka sa pre kúpu nového auta rozhodlo na tridsiatich sledovaných trhoch len 842 835 zákazníkov, čo znamená v medziročnom porovnaní prepad o 25,7 %, teda na úrovni vlaňajška. Bol to zároveň najhorší januárový výsledok, odkedy ACEA uskutočňuje štatistiky registrácií. Dvojciferný prepad zaznamenali prakticky všetky trhy. Z kľúčových trhov bola najviac zasiahnutá Veľká Británia (-39,5 %) nasledovaná Španielskom (-51,5 %), Nemeckom (-31,1%) a Talianskom (-14,0 %). Trpeli však aj menšie trhy. Napríklad Rakúsko (-38,4 %) či Slovensko (-50,6 %).
Francúzsko sa stalo jedinou krajinou, kde sa strata pohybovala na jednocifernej úrovni (- 5,8 %). A absolútnou raritou je Švédsko, kde predaje medziročne stúpli o 22,5 percenta. Takáto bilancia zasiahla prakticky všetky značky. Volkswagen síce ostal v januári trhovou jednotkou, keď predal 91 681 áut, ale so stratou mínus 31,6 %, ktorá je jednou z vôbec najväčších v prvej dvadsiatke. Horší bol len Opel (-33,5 %), Citroen (-32,9 %), Hyundai (-31,8 %), a najmä Nissan, ktorý predal o 39,5 percenta menej áut. Na druhej priečke sa umiestnil Peugeot a za ním Toyota.
Nasledujú štvrté BMW a Mercedes-Benz, čo len dokladuje, že prémiové značky zasiahli dôsledky pandémie menej. Nemecké prémiové automobilky tak predali viac áut ako napríklad šiesty Renault, siedma Škoda a ôsmy Ford. Do prvej desiatky sa ešte zmestilo spomínané Audi a Kia. Tá prekonala sesterský Hyundai až o sedem priečok. Na rozdiel od neho totiž zaznamenala stratu „len“ 10,4 %. Tak ako medzi krajinami Švédsko, tak je medzi automobilkami raritou Volvo. Ako jediné z dvadsiatich značiek predalo tento január viac áut ako ten vlaňajší. S 2 859 registráciami si polepšilo si o 3,6 percenta. I tak to stačilo len na 17. priečku.
Mitsubishi z prvej dvadsiatky úplne vypadlo. V Európe končí, a tak jeho dopredaje (4 186 kusov) nestačili ani na výsledky Porsche s 5 594 registráciami. No sú tu aj horší, hoci to v Európe ešte „nezabalili“. Lancia, ktorá má v ponuke síce len jeden jediný model, malý mestský hatchback Ypsilon, aj ten len v Taliansku, síce predala v januári len 4 051 áut, ale stále to bolo viac ako odbyt Alfy Romeo (1 812 kusov) či francúzskeho DS (2 716 kusov). Ich výsledky sú vskutku alarmujúce. Škoda, že v štatistikách nefiguruje americká Tesla, keďže nie je členom ACEA, a navyše ešte nezverejnila januárové európske predaje.
Ako sa bude situácia vyvíjať, nie je jasné. Pandémia bude mať nepochybne dosahy aj v tomto roku. V každom prípade automobilky nepoľavili. V posledných dňoch pribúdajú premiéry jedna za druhou, akoby mal prísť autosalón v Ženeve. Ako však vieme, konať sa žiaden nebude.
Rebríček značiek (január 2021)
Poradie | Počet kusov | Rozdiel oproti I/2020 (%) | Trhový podiel |
---|---|---|---|
1. Volkswagen | 91 681 | –31,6 | 10,9 |
2. Peugeot | 60 885 | –18,1 | 7,2 |
3. Toyota | 54 405 | –19,1 | 6,5 |
4. BMW | 53 764 | –16,3 | 6,4 |
5. Mercedes-Benz | 50 746 | –20,8 | 6 |
6. Renault | 48 641 | –28,2 | 5,8 |
7. Škoda | 47 440 | –20,9 | 5,6 |
8. Ford | 46 185 | –26,2 | 5,5 |
9. Audi | 40 147 | –31,2 | 4,8 |
10. Kia | 33 971 | –10,4 | 4 |
11. Opel | 33 893 | –33,5 | 4 |
12. Fiat | 33 554 | –28,6 | 4 |
13. Citroën | 31 970 | –32,9 | 3,8 |
14. Seat | 29 153 | –26,7 | 3,5 |
15. Dacia | 28 781 | –12 | 3,4 |
16. Hyundai | 28 430 | –31,8 | 3,4 |
17. Volvo | 23 859 | 3,6 | 2,8 |
18. Nissan | 19 477 | –39,5 | 2,3 |
19. Mini | 10 313 | –19,4 | 1,2 |
20. Jeep | 9 349 | –14 | 1,1 |
Spolu | 842 835 | –25,7 | 100 |