ACEA: Predaje áut v EÚ za január sú sklamaním. Ťažké časy nekončia

Po ťažkom pandemickom roku by automobiloví výrobcovia potrebovali vzpruhu. Tá sa však nekoná. Jasným dôkazom sú hrozivé štatistiky ACEA za január. Registrácie nových áut padli o 25 %, podobne ako vlaňajšie predaje. Dole išli všetky trhy aj automobilky. Výnimkou je iba Volvo.

25.02.2021 07:00
9
Odbyt áut v Európe klesol v januári o 25,7 %.... Foto: ACEA
ACEA - predaj áut Odbyt áut v Európe klesol v januári o 25,7 %. Predalo sa len 842 835 áut. A ak by sme vzali do úvahy len 27 krajín únie, pokles i tak predstavoval hrozivých 24 %.

Vlaňajší december naznačil, že výroba a odbyt áut by sa mohli čoskoro zotaviť. Posledný mesiac roka totiž vykázal európsky automobilový trh stratu len 3,3 %, čo bolo v porovnaní s celoročným priemerom na úrovní mínus 25 % naozaj zanedbateľné. Ale omyl. Povzbudivý december mali na svedomí v podstate len umelé registrácie áut na automobilky a dílerov, najmä tých nízkoemisných, aby sa výrobcovia vyhli pokutám za prekročenie emisných limitov alebo ich aspoň zredukovali. V januári však bublina spľaslaa to definitívne. Dôkazom sú najnovšie dáta Európskej asociácie výrobcov áut ACEA.

Trhovou jednotkou ostáva naďalej Volkswagen,... Foto: Volkswagen
VW - nové logo 2019 Trhovou jednotkou ostáva naďalej Volkswagen, hoci so stratou 31,6 %. Jednou z vôbec najvyšších.

V prvom mesiaci roka sa pre kúpu nového auta rozhodlo na tridsiatich sledovaných trhoch len 842 835 zákazníkov, čo znamená v medziročnom porovnaní prepad o 25,7 %, teda na úrovni vlaňajška. Bol to zároveň najhorší januárový výsledok, odkedy ACEA uskutočňuje štatistiky registrácií. Dvojciferný prepad zaznamenali prakticky všetky trhy. Z kľúčových trhov bola najviac zasiahnutá Veľká Británia (-39,5 %) nasledovaná Španielskom (-51,5 %), Nemeckom (-31,1%) a Talianskom (-14,0 %). Trpeli však aj menšie trhy. Napríklad Rakúsko (-38,4 %) či Slovensko (-50,6 %).

Najmenej zasiahla pandémia v januári luxusné... Foto: IIAM
BMW Mercedes - logo Najmenej zasiahla pandémia v januári luxusné nemecké značky. No s výnimkou Audi.

Francúzsko sa stalo jedinou krajinou, kde sa strata pohybovala na jednocifernej úrovni (- 5,8 %). A absolútnou raritou je Švédsko, kde predaje medziročne stúpli o 22,5 percenta. Takáto bilancia zasiahla prakticky všetky značky. Volkswagen síce ostal v januári trhovou jednotkou, keď predal 91 681 áut, ale so stratou mínus 31,6 %, ktorá je jednou z vôbec najväčších v prvej dvadsiatke. Horší bol len Opel (-33,5 %), Citroen (-32,9 %), Hyundai (-31,8 %), a najmä Nissan, ktorý predal o 39,5 percenta menej áut. Na druhej priečke sa umiestnil Peugeot a za ním Toyota.

Raritou je Volvo, ktoré predalo v januári o 3,6... Foto: Volvo
Volvo V60 - 2018 Raritou je Volvo, ktoré predalo v januári o 3,6 % áut viac ako v januári 2020. Je však jedinou značkou, ktorá dosiala plusové skóre.

Nasledujú štvrté BMW a Mercedes-Benz, čo len dokladuje, že prémiové značky zasiahli dôsledky pandémie menej. Nemecké prémiové automobilky tak predali viac áut ako napríklad šiesty Renault, siedma Škoda a ôsmy Ford. Do prvej desiatky sa ešte zmestilo spomínané Audi a Kia. Tá prekonala sesterský Hyundai až o sedem priečok. Na rozdiel od neho totiž zaznamenala stratu „len“ 10,4 %. Tak ako medzi krajinami Švédsko, tak je medzi automobilkami raritou Volvo. Ako jediné z dvadsiatich značiek predalo tento január viac áut ako ten vlaňajší. S 2 859 regis­tráciami si polepšilo si o 3,6 percenta. I tak to stačilo len na 17. priečku.

Mitsubishi z prvej dvadsiatky úplne vypadlo. V Európe končí, a tak jeho dopredaje (4 186 kusov) nestačili ani na výsledky Porsche s 5 594 regis­tráciami. No sú tu aj horší, hoci to v Európe ešte „nezabalili“. Lancia, ktorá má v ponuke síce len jeden jediný model, malý mestský hatchback Ypsilon, aj ten len v Taliansku, síce predala v januári len 4 051 áut, ale stále to bolo viac ako odbyt Alfy Romeo (1 812 kusov) či francúzskeho DS (2 716 kusov). Ich výsledky sú vskutku alarmujúce. Škoda, že v štatistikách nefiguruje americká Tesla, keďže nie je členom ACEA, a navyše ešte nezverejnila januárové európske predaje.

Ako sa bude situácia vyvíjať, nie je jasné. Pandémia bude mať nepochybne dosahy aj v tomto roku. V každom prípade automobilky nepoľavili. V posledných dňoch pribúdajú premiéry jedna za druhou, akoby mal prísť autosalón v Ženeve. Ako však vieme, konať sa žiaden nebude.

Rebríček značiek (január 2021)

Poradie Počet kusov Rozdiel oproti I/2020 (%) Trhový podiel
1. Volkswagen 91 681 –31,6 10,9
2. Peugeot 60 885 –18,1 7,2
3. Toyota 54 405 –19,1 6,5
4. BMW 53 764 –16,3 6,4
5. Mercedes-Benz 50 746 –20,8 6
6. Renault 48 641 –28,2 5,8
7. Škoda 47 440 –20,9 5,6
8. Ford 46 185 –26,2 5,5
9. Audi 40 147 –31,2 4,8
10. Kia 33 971 –10,4 4
11. Opel 33 893 –33,5 4
12. Fiat 33 554 –28,6 4
13. Citroën 31 970 –32,9 3,8
14. Seat 29 153 –26,7 3,5
15. Dacia 28 781 –12 3,4
16. Hyundai 28 430 –31,8 3,4
17. Volvo 23 859 3,6 2,8
18. Nissan 19 477 –39,5 2,3
19. Mini 10 313 –19,4 1,2
20. Jeep 9 349 –14 1,1
Spolu 842 835 –25,7 100

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

Čítajte Pravdu bez reklamy

Svižnejší web a články bez rušenia. Žiadne reklamy iba za 1,50 € mesačne.

Pravda bez reklamy
9 debata chyba
Viac na túto tému: #predaje áut #pandémia #Európa
Články podľa značiek