
Francúzska automobilka Renault má za minulý rok vinou pandémie rekordnú stratu osem miliárd eur. Kvôli protipandemickým opatreniam musela obmedziť výrobu, čo ovplyvnilo aj japonského partnera, spoločnosť Nissan. Skupina neposkytla na tento rok síce výhľad, ale uviedla, že zrejme dosiahne plánované zníženie nákladov o dve miliardy eur v predstihu, najskôr už tento rok v decembri.
Analytici podľa spoločnosti Refinitiv očakávali stratu 7,4 miliardy eur. Skupina mala stratu už za rok 2019, a to 141 miliónov eur. Šéf Luca de Meo, ktorý podnik riadi od vlaňajšieho júla, sa snaží dosiahnuť obrat v hospodárení, okrem iného tým, že opúšťa dlhodobú stratégiu globálnej expanzie a zameriava sa na predaj drahších áut, aby posilnil ziskovosť.
Po zvýšení ceny niektorých modelov áut sa prevádzkový zisk skupiny, ktorý bol za celý rok záporný, v druhom polroku zlepšil a dosiahol za toto obdobie 866 miliónov eur. „Rok 2021 bude ťažký, pretože koronakríza prináša veľa neznámych, a tiež kvôli nedostatku dodávok elektronických súčiastok," pripomenul šéf podniku globálny nedostatok čipov pre automobilový priemysel.
Tento problém podľa Renaultu vyvrcholí v druhom štvrťroku a produkciu automobilky môže znížiť asi o 100 000 áut. Nedostatok čipov už donútil znížiť výrobu automobiliek Ford, Toyota, Fiat Chrysler a Nissan. Aj Volkswagen varoval, že problémy s dodávkami čipov môžu mať tento mesiac negatívny dosah na výrobu v niektorých jeho továrňach.
Renault znižuje pracovné miesta a obmedzuje ponuku áut, čo mu umožňuje znižovať výdavky aj v oblastiach, ako je výskum a vývoj. S poklesom predaja sa francúzska automobilka stretla už pred pandémiou viac než niektorí jej konkurenti. Po rokoch globálnej expanzie sa teraz sústredí na ziskové trhy.