Nad ‘Robinom Hoodom‘ automobilových manažérov sa sťahuje slučka

Ak vám meno Carlos Ghosn nič nehovorí, tak ide o jedného z najznámejších a najvplyvnejších automobilových manažérov. Jeho hviezda začala výrazne stúpať koncom deväťdesiatych rokov, keď zachránil Nissan pred krachom.

04.03.2021 16:00
debata (1)
Takto zamaskovaný odchádzal bývalý šéf... Foto: TASR/AP, Yu Nakajima
Japonsko Ghosn väzba prepustenie Takto zamaskovaný odchádzal bývalý šéf japonskej automobilky Nissan Carlos Ghosn z Tokijského detenčného centra po prepustení na kauciu 6. marca 2019. Koncom toho istého roku z krajiny ušiel.

Carlos Ghosn ariéru odštartoval v Micheline, kde strávil 18 rokov, v roku 1996 sa stal viceprezidentom Renaultu, kde inicializoval radikálnu reštrukturalizáciu.

Raketový vzostup, brutálny pád

V roku 1999 vznikla Aliancia Renault – Nissan, Ghosn sa stal napokon šéfom Nissanu (historicky iba štvrtým „nejaponcom“, ktorý stál v čele japonskej automobilky). Tam zahájil ďalšiu výraznú reštrukturalizáciu a automobilke pomohol z existenčných problémov.

V roku 2005 sa stal aj šéfom Renaultu a historicky vôbec prvým manažérom na svete, ktorý súčasne riadil dve spoločnosti, patriace do rebríčku Fortune Global 500. V roku 2016 po rozšírení aliancie Renault – Nissan o Mitsubishi sa stal logicky šéfom aj tejto značky. Popritom aktívne pôsobil v správnych radách niekoľkých ďalších veľkých spoločností, bánk a univerzít. Dva roky bol šéfom Asociácie európskych automobilových výrobcov.

Do problémov sa dostal v roku 2018, keď čelil podozreniu z rozsiahlych daňových podvodov v rokoch 2011 až 2015. K tomu sa vzápätí pridalo podozrenie, že dlhodobo zneužíval finančné prostriedky automobilky Nissan pre vlastné obohacovanie sa.

Vykonštruované dôkazy?

Vyšetrovanie napokon v novembri 2018 viedlo k jeho zatknutiu v Tokiu. Krátko na to prišiel o kreslo predsedu predstavenstva Nissanu a celej aliancie Renault–Nissan–Mitsubishi, aj o post šéfa Renaultu. Rôznych funkcií a bol zbavený aj v ďalších spoločnostiach. Vo väzbe strávil spolu 130 dní, následne ho prepustili na kauciu.

Nissan už dlhšie nie je na tom ekonomicky úplne... Foto: TASR/AP, Koji Sasahara
Japonsko Nissan 2.kvartál 2020/21 strata Nissan už dlhšie nie je na tom ekonomicky úplne dobre, Ghosn predpovedal automobilke do roku 2023 krach.

Súdny proces s ním sa mal v Japonsku uskutočniť na jar tohto roku. Ghosn celý čas tvrdil, že obvinenia sú vykonštruované a dôkazy zmanipulované. Za komplotom proti nemu sú vraj ľudia z Nissanu, obávajúci sa o osud automobilky, ktorá smerovala k čoraz užšej spolupráci a previazanosti s Renaultom.

Zároveň tvrdil, že preto je aj celé vyšetrovanie v Japonsku zmanipulované, japonská polícia na neho vyvíja sústavný psychický nátlak, ktorému musia čeliť aj jeho deti, má zákaz komunikovať s manželkou a niektoré procesy voči nemu sú umelo odkladané preto, aby sa stihli „vyrobiť“ hodnoverné dôkazy.

To ho napokon viedlo k rozhodnutiu z Japonska tajne utiecť tesne pred koncom uplynulého roku. Jeho cieľovou destináciou sa stal Libanon. Ghosn má totiž popri francúzskom a brazílskom aj libanonské občianstvo a Libanon navyše nemá s Japonskom extradičnú zmluvu, čo značí, že podozrivých do tejto krajiny nevydáva.

Útek v krabici

Podľa rôznych zdrojov strážený dom opustil v krabici na hudobné nástroje, túto verziu jeho manželka stále popiera. Následne súkromným lietadlom s podplatenými pilotmi opustil krajinu a preletel cez Istanbul do Libanonu. Libanonské úrady doteraz tvrdia, že let bol legálny a Ghosn do krajiny vstúpil taktiež legálne, pričom využil svoj francúzsky pas, ktorý mu však mal byť v Japonsku odobraný spolu s brazílskym a francúzskym. Francúzske pasy však mal dva, druhý z ich zostal v jeho domácom uzavretom trezore, prístup k nemu mal však jeden z jeho právnikov.

Bezpečnostní pracovníci takto 24. februára 2021... Foto: TASR/AP, Mehmet Guzel
Turecko Libanon Japonsko Ghosn súd Bezpečnostní pracovníci takto 24. februára 2021 hliadkovali pred vchodom do budovy súdu v Istanbule.Ten potrestal troch mužov za pomoc exšéfovi Nissanu pri úteku z Japonska do Libanonu.

Tento útek nenechal chladným ani Nissan, ktorý na neho popri všetkých vyčíslených stratách vzápätí podal aj civilnú žalobu na okresnom súde v Jokohame n. Požaduje od neho náhradu škody vo výške 10 miliárd jenov (83,5 milióna eur). Libanonská prokuratúra dostala od Interpolu na neho medzinárodný zatykač, avšak táto krajina nemá s Japonskom vyššie spomínanú dohodu o vydávaní hľadaných osôb, takže Ghosn bol v relatívnom bezpečí.

Ibaže v iných krajinách začali jeho komplicov postupne zatýkať. Hlavní organizátori jeho úteku Steven Taylor, bývalý člen zelených baretov a jeho syn boli zatknutí v USA a čakajú na vydanie do Japonska. Iba pred pár dňami uznal turecký súd za vinných podplatených pilotov Erema Yucela a Noyana Pasina a spolu s nimi aj manažéra súkromnej leteckej spoločnosti MNG Okena Kosemana. Odsúdili ich za nelegálne pašovanie migrantov na viac ako štyri roky, teraz sa čaká na to, kým sa stane rozsudok právomocným. Odvolali sa totiž na to, že nevedeli čo, respektíve koho, prevážajú.

Turecký pilot Noyan Pasin odchádza 24. februára... Foto: TASR/AP, Mehmet Guzel
Turecko Libanon Japonsko Ghosn súd Turecký pilot Noyan Pasin odchádza 24. februára 2021 zo súdu v Istanbule. Spolu s kolegom dostali väzenie na štyri roky a dva mesiace za pašovanie migranta, ktorým bol Ghosn.

Ghosn, doteraz považovaný v LIbanone za takmer nedotknuteľného si uvedomuje, že po sérii zatknutí sa aj nad ním sťahujú mraky. Svoje „zarobené“ peniaze síce štedro využíva na podporu krajiny, ktorá je v hlbokej ekonomickej kríze a samozrejme ich investuje aj do „dôležitých“ ľudí, no verejná mienka sa začína postupne obracať proti nemu.

Aj preto koncom minulého roku pod dlhšom odmlčaní sa a snahe „nechodiť priveľmi na oči“ sa objavil na verejnosti. V snahe nakloniť si ju opäť na svoju stranu otvoril na jeseň minulého roku v spolupráci s libanonskou kresťanskou univerzitou USEK, nový vzdelávací projekt pre manažérov. Jeho cieľom má byť pomoc ekonomicky oslabenému Libanonu. Táto krajina je dnes, podobne ako Nissan koncom deväťdesiatych rokov, na dne. Čelí najväčšej ekonomickej kríze vo svojich novodobých dejinách. Trpí hyperinfláciou, nárastom nezamestnanosti a aj neschopnosťou splácať vládne pôžičky. Či mu to pomôže a libanonská vláda aj naďalej zostane na jeho strane, uvidíme v najbližších mesiacoch.

© Autorské práva vyhradené

1 debata chyba
Viac na túto tému: #Nissan #Libanon #Carlos Ghosn #automobilový manažér
Články podľa značiek