Linear Labs: Texasania majú revolučný elektromotor. Dojazd predĺži o 10 %

Achillovou pätou elektromobilov sú ich batérie. To ale neznamená, že nemožno dosiahnuť pokrok v konštrukcii aj v iných oblastiach. Texaská spoločnosť napríklad tvrdí, že má elektromotor s päťnásobne vyšším krútiacim momentom, dvojnásobným výkonom a o 10-percent nižšou spotrebou energie.

12.03.2021 12:00
debata (1)
Nový elektromotor HET môže mať pri nezmenených... Foto: Linear Labs
Linear Labs - elektromotor Hunterable Electric Turbine Nový elektromotor HET môže mať pri nezmenených rozmeroch dvojnásobný výkon a až päťkrát väčší krútiaci moment ako klasické elektromotory. Navyše môže byť spojený priamo s kolesami bez akéhokoľvek prevodu.

Všetko v oblasti elektromobility sa točí okolo batérií. Tie sú ich Achillovou pätou. Ani sa niet čomu čudovať. Sú najdrahšou súčasťou elektrických áut, dlho sa nabíjajú, ich životnosť a kapacita podliehajú degradácií a ponúkajú len podpriemerný dojazd v porovnaní s autami na benzín či naftu. Je jasné, že ak nedôjde k pokroku v ich technológii, bude úspech elektromobilov závislý skôr od zákazov a zdanenia áut so spaľovacím motorom, než od prijatia zo strany zákazníkov. Lenže elektromobil nie sú len akumulátory. Zlepšenia možno dosiahnuť aj v iných oblastiach. Napríklad v elektromotoroch. Kanadská firma Linear Labs práve jednu takúto inováciu ohlásila a rieši ňou dokonca aj jednu zo „slabostí“ elektromobilov – krátky dojazd.

Nová technológia Hunterable Electric Turbine (HET) má predstavovať kvalitatívny zlom v konštrukcii elektromotorov. Kanaďania tvrdia, že ich novinka má v porovnaní sú súčasnými elektromotormi ponúknuť pri rovnakých rozmeroch dvojnásobný výkon a až päťnásobný krútiaci moment. Navyše spotrebuje o 10 % menej energie, čo znamená o 10 % dlhší dojazd. Ak takú veľkú porciu kilometrov netreba, môže byť elektromobil vybavený menšou kapacitou akumulátorov, takže bude ľahší, čo opäť zvýši dojazd. Navyše nový elektromotor nepotrebuje žiadnu prevodovku, teda ani jednostupňovú. To je ďalší príspevok k efektivite.

Na rozdiel od väčšiny elektromotorov má HET... Foto: Linear Labs
Linear Labs - elektromotor Hunterable Electric Turbine Na rozdiel od väčšiny elektromotorov má HET stator umiestnený vo vnútri magnetu a dokáže eliminovať sily, ktoré pôsobia proti smeru pohybu.

Sympatické je, že nová stavba motora si vraj nevyžaduje žiadne zásadné ani drahé zmeny v technológii procesu výroby. Efekt je len výsledkom sofistikovanejšieho návrhu jednotlivých komponentov motora, ktoré potláčajú takzvanú Lorentzovu silu. To je sila pôsobiaca proti rotácii, vznikajúca pri pohybe cievok rotora v magnetickom poli. Táto negatívna sila musí byť prekonaná zvyšovaním napätia a prúdu v jednotlivých cievkach statora. A to, samozrejme, znižuje účinnosť elektrického motora. Motor HUT bojuje s týmto javom pomocou statora umiestneného vo vnútri magnetu s rovnakou polaritou orientovanou v smere rotácie.

Lorentzova sila, spôsobujúca rotačný pohyb motora, a odporová sila pritom vrcholia v momente prechodu magnetu rotora okolo cievky, čím sa straty minimalizujú. Súčasne sú magnetické polia na všetkých štyroch stranách riadené tak, aby bola zabezpečená ich synergia. A potom je tu schopnosť motora presúvať koncové magnety, čím sa zoslabí magnetické pole statora. To má uľahčiť rozjazd a zvýšiť krútiaci moment v najnižších otáčkach. Testy v reálnych prototypoch majú odštartovať už tento rok. To je napokon dôvod, prečo sa Linear Labs po dvoch rokoch opäť pripomína verejnosti.

Ak pôjde všetko bez problémov, mohli by byť elektromobily vďaka motoru s technológiou HET opäť o čosi jednoduchšie, lacnejšie, spoľahlivejšie, úspornejšie a zvládať viac kilometrov aj v prípade, že v najbližších rokoch nedôjde k žiadnej revolúcii v konštrukcii akumulátorov. Vzhľadom na ich súčasné limity sa cení naozaj každá inovácia. Držíme Texasanom palce.

© Autorské práva vyhradené

1 debata chyba
Viac na túto tému: #elektromotor #elektromobily #dojazd #Linear Labs #elektromotory
Články podľa značiek