Ktoré luxusné SUV sa na off-roady len hrajú? Tu je odpoveď

Kategória SUV je populárna hlavne pre svoju všestrannosť. Pohon oboch náprav je jedným z pilierov jej úspechu. Nie všetkým autám však prepožičiava rovnaké schopnosti. Jazda v teréne dokáže odhaliť prekvapivé nedostatky.

26.03.2021 05:00
debata (11)
Range Rover Sport off-roadové korene nezaprie. Foto: Range Rover
Land Rover-Range Rover Sport-2018-1280-01 Range Rover Sport off-roadové korene nezaprie.

Autá zo segmentu SUV a crossoverov sú dnes najžiadanejšími karosárskymi verziami na väčšine ťažiskových trhov sveta. Kým pod pojmom SUV si zvyčajne predstavíme vozidlo s priznanými off-roadovými koreňmi, crossover zväčša označuje automobily, ktoré pripomínajú hatchbacky či kombi so zvýšeným podvozkom a priestrannejšou kabínou. A práve SUV boli kategóriu, ktorá priniesla pohon 4×4 z terénu na asfaltové cesty.

Dnes sa ale karta obracia a predpokladať, že každé SUV bude automaticky disponovať pohonom oboch náprav je naivné. V základných konfiguráciách je to vzácnosť a vo vyšších treba počítať s nemalými príplatkami. Na vine sú jednak prísne emisné limity, ktoré nútia výrobcov znižovať hmotnosť áut so spaľovacími motormi, aby mali čo najnižšiu spotrebu paliva, ale aj správanie väčšiny zákazníkov, pre ktorých nie je pohon oboch náprav prioritou a SUV si kupujú pre iné vlastnosti.

Nadšenci automobilových výletov do prírody teda musia zvážiť, či im SUV dokáže poskytnúť rovnaké služby ako skutočné off-roady. Pomôcť by im mohol videotest, ktorý na platforme Youtube uverejnil kanál SUV Battle. Ten si zobral na mušku osem prémiových SUV s pohonom 4×4 a v terénnom stúpaní ich podrobil náročnému testu. Hoci autori testu hneď na úvod priznávajú, že medzi modelmi sú rozdiely vo výkonne a v pneumatikách, autá neboli nijako modifikované a nastavenia elektronických systémov sú teda priamo od výrobcu.

Skúška prebiehala v Kazachstane, čo možno nie je ekonomicky najsilnejší trh, no charakter krajiny nabáda na jazdu v SUV vrátane pohonu všetkých kolies. Kým u nás by sa veľké prémiové SUV spoliehali hlavne na výkon naftových agregátov, v teste súperili modely poháňané benzínovými motormi rôznych veľkostí. Pokiaľ ide o pneumatiky, rôzne značky mali rôzne rozmery od rôznych výrobcov, no ani v jednom prípade nešlo o terénne obutie, ale o štandardné určené pre jazdu po asfalte, ako je pri SUV zvykom.

A aké modely sa testu zúčastnili? Výstup po strmom svahu postupne absolvovali Audi Q7, Audi Q8, BMW X5, BMW X6, Lexus RX, Mercedes-Benz GLE, Range Rover Sport a Volvo XC90. Nemecké modely poháňali trojlitrové šesťvalce, Lexus 3,5-litrový šesťvalec, Range Rover päťlitrový osemvalec a Volvo dvojlitrový štvorvalec. Ako najschopnejší sa v teréne ukázal Range Rover Sport. Ide o očakávaný výsledok, keďže práve tento model pred desiatkami rokov odštartoval éru luxusných off-roadov a nadpriemerné schopnosti v teréne mu ostali dodnes.

Uspokojivo sa s terénom popasovali aj Audi Q8 a BMW X6. Nečakané problémy s výstupom mal Mercedes-Benz GLE, ktoré mala na svedomí váhavá elektronika. BMW X5 nemalo na rozdiel od verzie X6 off-roadový príplatok a vo výkone sa to prejavilo zdolaním len prvého úseku. Volvo XC90 sa zas potýkalo s nedostatkom výkonu a krútiaceho momentu, čo má na svedomí menšia pohonná jednotka oproti konkurentom. Sklamaním bol tiež výkon Lexusu RX, ktorý nedokázal prejsť ani len prvý úsek. Napokon, pozrite si ako to luxusné SUV zvládli.

© Autorské práva vyhradené

11 debata chyba
Viac na túto tému: #terén #SUV #prémiové značky #pohon 4x4
Články podľa značiek