REE: V Izraeli vyvíjajú koleso budúcnosti. Bude v ňom všetko

Čo by asi tak bolo možné ešte zdokonaliť na obyčajnom kolese? Izraelský startup si myslí, že tú najlepšiu budúcnosť má ešte len pred sebou. Inováciám otvára brány elektrifikácia.

26.03.2021 12:00
debata
Platforma REE Automotive integruje väčšinu... Foto: REE Automotive
REE - platfroma pre elektromobily Platforma REE Automotive integruje väčšinu prvkov pohonu do kolesa. Tým sa úplne uvoľní priestor medzi nápravami. V podlahe ostanú už iba akumulátory.

Svetom hýbe elektromobilita. Napriek tomu sa koncepciou elektrické autá až tak nelíšia od tých bežných. Namiesto spaľovacieho motora majú elektromotor a namiesto nádrže batérie. Všetko je však umiestnené veľmi podobne. Platí to aj pre tie najnovšie, ktoré stoja na platformách MEB od Volkswagenu, E-GMP od Kie a Hyundaiu, CMF-EV od Renaultu alebo e-CMP od Peugeotu. Izraelský startup REE Automotive si však myslí, že nadišiel čas na radikálnu zmenu. Elektrický pohon otvára totiž možnosti celkom novej konfigurácii usporiadania pohonu. Bol by ešte kompaktnejší a uvoľnil priestor pre posádku či batožinu.

Hlavná myšlienka vychádza z nápadu integrovať elektromotor priamo do kolesa. Samozrejme, na tom nie je nič nové. Už na prelome milénií sme tu mali napríklad veľmi inovatívny koncept elektrickej platformy GM AUTOnomy a s elektromotorom v kolese vážne experimentovalo aj Mitsubishi. REE ide však ešte ďalej. Do kolesa budúcnosti plánuje integrovať takmer úplne všetko, samozrejme, s výnimkou batérií, tie ostanú v podlahe. Okrem elektromotora tu má nájsť miesto prevodovka, invertor, brzdový systém s rekuperáciou aj riadenie. To by znamenalo úplne autonómne ovládanie každého z kolies.

Koleso REE bude obsahovať elektromotor,... Foto: REE Automotive
REE - platfroma pre elektromobily Koleso REE bude obsahovať elektromotor, invertor, prevodovku aj rekuperáciu brzdnej energie. Aj jeho zavesenie bude extrémne kompaktné.

Izraelčania navyše tvrdia, že riadiaca jednotka, ktorá bude synchronizovať činnosť kolies bez akéhokoľvek mechanického prepojenia, bude schopná učiť sa a meniť parametre na základe „skúseností“, čo má viesť k dlhšej životnosti komponentov a teda aj k nižším prevádzkovým nákladom. Okrem toho bude koleso spojené s extrémne kompaktným a flexibilným zavesením, ktoré REE Automotive vyvíja v spolupráci s japonskou spoločnosťou KYB. Takýto komplexný modul by potom bolo možné aplikovať v prakticky akomkoľvek type vozidla s pohonom dvoch či štyroch kolies a to isté platí o riadení.

Systém plánuje spoločnosť ponúknuť najväčším automobilkám. Memorandum o porozumení už REE podpísalo s indickou Mahindrou. Pripravených je až päť typov modulov vrátane batériovej platformy, vhodných pre autá s nosnosťou od 1,8 až do sedem ton. To naznačuje, že kariéru má nový systém odštartovať vo svete úžitkových áut. K tým civilným však nemusí mať ďaleko. I keď jeden problém tu je. Integrácia motora, prevodovky a brzdového systému zvýši hmotnosť kolesa, aj keby bol samotný disk bol vyrobený z karbónu. To znamená viac neodpružených hmôt. Nákladným autám to, samozrejme, neprekáža, ale osobným a zvlášť tým športovým určite áno.
REE - platfroma pre elektromobily
REE - platfroma pre elektromobily
+3REE - platfroma pre elektromobily

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #elektromobily #platforma #koleso #elektrická platforma #REE #REE Automotive
Články podľa značiek