Svetom hýbe elektromobilita. Napriek tomu sa koncepciou elektrické autá až tak nelíšia od tých bežných. Namiesto spaľovacieho motora majú elektromotor a namiesto nádrže batérie. Všetko je však umiestnené veľmi podobne. Platí to aj pre tie najnovšie, ktoré stoja na platformách MEB od Volkswagenu, E-GMP od Kie a Hyundaiu, CMF-EV od Renaultu alebo e-CMP od Peugeotu. Izraelský startup REE Automotive si však myslí, že nadišiel čas na radikálnu zmenu. Elektrický pohon otvára totiž možnosti celkom novej konfigurácii usporiadania pohonu. Bol by ešte kompaktnejší a uvoľnil priestor pre posádku či batožinu.
Hlavná myšlienka vychádza z nápadu integrovať elektromotor priamo do kolesa. Samozrejme, na tom nie je nič nové. Už na prelome milénií sme tu mali napríklad veľmi inovatívny koncept elektrickej platformy GM AUTOnomy a s elektromotorom v kolese vážne experimentovalo aj Mitsubishi. REE ide však ešte ďalej. Do kolesa budúcnosti plánuje integrovať takmer úplne všetko, samozrejme, s výnimkou batérií, tie ostanú v podlahe. Okrem elektromotora tu má nájsť miesto prevodovka, invertor, brzdový systém s rekuperáciou aj riadenie. To by znamenalo úplne autonómne ovládanie každého z kolies.
Izraelčania navyše tvrdia, že riadiaca jednotka, ktorá bude synchronizovať činnosť kolies bez akéhokoľvek mechanického prepojenia, bude schopná učiť sa a meniť parametre na základe „skúseností“, čo má viesť k dlhšej životnosti komponentov a teda aj k nižším prevádzkovým nákladom. Okrem toho bude koleso spojené s extrémne kompaktným a flexibilným zavesením, ktoré REE Automotive vyvíja v spolupráci s japonskou spoločnosťou KYB. Takýto komplexný modul by potom bolo možné aplikovať v prakticky akomkoľvek type vozidla s pohonom dvoch či štyroch kolies a to isté platí o riadení.
Systém plánuje spoločnosť ponúknuť najväčším automobilkám. Memorandum o porozumení už REE podpísalo s indickou Mahindrou. Pripravených je až päť typov modulov vrátane batériovej platformy, vhodných pre autá s nosnosťou od 1,8 až do sedem ton. To naznačuje, že kariéru má nový systém odštartovať vo svete úžitkových áut. K tým civilným však nemusí mať ďaleko. I keď jeden problém tu je. Integrácia motora, prevodovky a brzdového systému zvýši hmotnosť kolesa, aj keby bol samotný disk bol vyrobený z karbónu. To znamená viac neodpružených hmôt. Nákladným autám to, samozrejme, neprekáža, ale osobným a zvlášť tým športovým určite áno.