Winternkorn aj Stadler stáli pred súdom viackrát a možno mohol byť ich podiel na emisnom podvode dnes už zrejmejší, ale do procesov zasiahla svetová pandémia. No aspoň nové vedenie koncernu na čele s Herbertom Diessom má vo veci jasno. Dozorná rada oznámila, že od Winternkorna aj Stadlera bude požadovať odškodné. Hrozia im tak obrie pokuty. Rada totiž dospela k názoru, že Winterkorn porušil svoje povinnosti keď komplexne a pohotovo neobjasnil okolnosti, ktoré stáli za používaním nezákonných softvérových funkcií v motoroch 2,0 TDI, predávaných v USA medzi rokmi 2009 a 2015.
Tiž nezabezpečil, aby boli otázky položené americkými úradmi zodpovedané pravdivo, úplne a bezodkladne, píše sa v správe. Stadler zas porušil svoje povinnosti tým, že v období od septembra 2016 nezabezpečil, aby boli naftové motory 3,0 TDI a 4,2 TDI vyvinuté Audi a používané v modeloch VW, Audi a Porsche v Európe, vyšetrované z hľadiska nezákonných funkcií softvéru. Na druhej strane koncern pripomína pozitívny vplyv Winternkorna a Stadlera na chod spoločnosti. „Títo páni dosiahli v koncerne Volkswagen veľké veci a ich úspechy pretrvávajú, boli tu však aspekty, ktoré dostatočne starostlivo nemonitorovali,“ uvádza sa v oznámení zamestnancom.
Pripomeňme, že Winterkorn rezignoval na funkciu generálneho riaditeľa 23. septembra 2015, týždeň po prepuknutí škandálu. Asi o tri roky neskôr ukončil koncern VW zmluvu so Stadlerom, keď bolo vyšetrované jeho zapojenie do podvádzania pri emisiách. Advokáti Winterkorna uviedli, že bývalý generálny riaditeľ vyjadril poľutovanie nad rozhodnutím dozornej rady a odmietol všetky obvinenia. Vo vyhlásení sa Winterkorn vyjadril, že „si je vedomý, že dozorná rada je povinná prípadné reklamácie posúdiť a prípadne ich uplatniť. Bude sa preto snažiť tieto otázky objasniť po konzultácii s Volkswagenom“.
Pochopiteľne, Winternkorn je obvinený zo sprisahania a podvodov aj na druhej strane Atlantiku, kde kauza odštartovala, a kde mala pre koncern VW aj najväčšie ekonomické následky. Automobilka musela vykúpiť dotknuté autá od majiteľov a platiť stámilióny eur úradom po tom, čo Volkswagen uzavrel dohodu o vine a treste. Nemecko však obvinených do USA nevydá. V Nemecku čelia súdnym sporom aj ďalší bývalí vysokopostavení manažéri spoločnosti Ulrich Hackenberg, Stefan Knirsch a Wolfgang Hatz a Heinz-Jakob Neusser. Všetci za porušenie povinností starostlivosti podľa zákona o akciových spoločnostiach.
Zatiaľ nik netuší, akú náhradu škody bude koncern VW od previnilých manažérov požadovať. Z pohľadu gigantickej straty, ktorú Volkswagen utrpel, pôjde pravdepodobne len o symbolickú sumu, i keď sa bude náhrada pohybovať v miliónoch eur. V Nemecku nie sú navyše podobné postupy príliš časté. Ojedinele sa to ale stáva. V roku 2009 napríklad bývalý generálny riaditeľ a predseda predstavenstva spoločnosti Siemens Heinrich von Pierer súhlasil so zaplatením piatich miliónov eur za úplatkársky škandál. ZDROJ: Bloomberg, Reuters