Ani aristokratickej britskej značke Bentley neostane o pár rokov nič iné, ako zameniť spaľovacie motory za tie elektrické. Do minulosti už napríklad poslala legendárne 8-valcové srdce s objemom 6,75 litra, ktoré sprevádzalo značku neuveriteľných 60 rokov. Z liniek sa vytratilo po tom, čo automobilka z Crewe ukončila výrobu limuzíny Mulsanne. A podobný osud bude mať aj ďalší kultový agregát. Rozlúčka s ním však bude veľkolepá. Šesťlitrový 12-valec, montovaný do SUV Bentayga, kupé Continental a limuzíny Flyig Spur, prejde ešte jednou evolúciou. A zamieri pod kapotu úžasného roadstera Bentley Bacalar, za vývojom ktorého stojí divízia Mulliner.
Exkluzivitu zaručuje stavba len dvanástich exemplárov. Rovnako exkluzívne bude aj jeho srdce – motor 6,0 W12. Agregát s dvoma blokmi valcov s miernym prekrytím piestov má korene v koncerne Volkswagen. Siaha do roku 2001, teda do zlatej éry, keď mu velil sám „veľký“ Ferdinand Piech. Po tom, čo sa predstavil v Audi A8 a rovnako veľkolepom Volkswagene Phaeton, zamieril v roku 2003 vyzbrojený dvojicou turbodúchadiel aj do služieb Bentley. A hoci je jeho hardvér stále pôvodný, postupnou evolúciou ho konštruktéri z Crewe doviedli priam do dokonalosti. V porovnaní s prvou verziou má o 27 % vyšší výkon, o 38 % vyšší krútiaci moment a produkuje o 38 % menej emisií.
Vrchol dosiahne práve v Bacalare, kde bude posielať ku kolesám 485 kW a 900 Nm krútiaceho momentu. Podarilo sa to ďalšou optimalizáciou. Menila sa kľuková skriňa, turbodúchadlá, ale aj mazacia a chladiaca sústava. Mazanie zabezpečujú až tri samostatné olejové okruhy – jeden pre valce, jeden pre hlavu a jeden pre turbodúchadlá. Palivo sa zas do valcov dopravuje nepriamym vstrekom pod tlakom šesť barov a priamym pod tlakom 200 barov. To nielen zvyšuje účinnosť spaľovania, ale aj šetrí palivo. Ďalšie emisie sa podarilo zredukovať deaktiváciou polovice valcov pri nízkom zaťažení.
Konkrétne pod 3 000 otáčkami za minútu, keď nie je potrebných viac ako 300 Nm. Vďaka konfigurácii do W je tento motor až o 24 % kratší ako klasické 12-valce. A tak sa zmestí aj pod kapotu rýdzo športovo orientovaného Bacalaru. Montáž tohto motora prebiehala vždy ručne. Zostavuje ho 45 expertov. Trvá to 6,5 hodiny. Už počas kompletizácie sa začínajú prvé testy. Najprv sa overuje tesnosť vodného a olejového okruhu a následne motor pripoja k elektromotoru, ktorý ho roztočí na 120 otáčok za minútu. Práve nízke otáčky dokážu odhaliť akúkoľvek nevyváženosť a vibrácie ešte predtým, než v ňom vôbec prvýkrát vybuchne zmes benzínu a vzduchu.
Tretí test nasleduje po dokončení motora, kde technici doslova počúvajú jeho chod na voľnobežných otáčkach a potom ho zas na 21,5 minúty nechajú bežať na úrovni 3 800 otáčok za minútu. Každý stý motor podstupuje hlbšiu kontrolu kvality, ktorá trvá osem hodín. Motor pracuje v tempe 6 000 otáčok a musí dosiahnuť deklarovaných 900 Nm krútiaceho momentu. Motorom pre Bacalar bude venovaná ešte väčšia pozornosť. Prvý z nich je už hotový, tak ako prvý z dvanástich exemplárov Bacalaru. Smutnou správou je, že motor 6,0 W12 už žiadneho nástupcu nedostane. Tak ako to platí o 12-valcoch Mercedesu-Benz a BMW. Éra týchto „fosílnych aristokratov“ sa chýli ku koncu.