Po Bratislave začal jazdiť inteligentný autobus

Strojnícka fakulta spolu s Fakultou informatiky a informačných technológií STU realizujú pilotný projekt inteligentnej smart mobility budúcnosti priamo v prostriedkoch MHD. Pokračovať budú v Žiline.

, 12.04.2021 20:00
laserovy radar umiestneny na autobuse - linka... Foto:
Autobus je vybavený množstvom senzorov, nechýba medzi nimi ani lidar.
7

Prvá fáza unikátneho projektu začala 9. apríla, keď prebehli prvé inštalácie technologických zariadení na autobus Dopravného podniku mesta Bratislava, ktorý premáva ako linka č. 144 na trase z Koliby na Kamzík.

Takto inteligentne vybavený autobus premával podľa cestovného poriadku na spomínanej trase v dňoch 10. a 11. apríla 2021. Druhá fáza bude prebiehať v termíne od 16.-18.4 2021, keď rovnaký zber údajov bude realizovaný na električke č. 1 v Bratislave. A na čo vlastne inteligentný autobus slúži?

Dekan FIIT STU profesor Ivan Kotuliak  a dekan... Foto: Mária Gališinová
dekan FIIT STU prof. Kotuliak a dekan Sj F STU prof. Soos Dekan FIIT STU profesor Ivan Kotuliak a dekan Sj F STU prof. Ľubomír Šooš.

Podstatou využívanej technológie zberu dát je, že dokáže v reálnom čase synchronizovane zbierať údaje z lidaru, 7 kamier rýchlosťou 60 snímok za sekundu, údajov o polohe vozidla s presnosťou 14 mm a prevádzkových údajov z vozidla zo zbernice CAN v objeme desiatok terabajtov denne.

Následne budú zozbierané dáta analyzované a vyhodnocované z pohľadu statickej (dopravné značenie, budovy, sústava mestského osvetlenia a podobne) a dynamickej infraštruktúry (pohyb chodcov, iných dopravných prostriedkov, zvierat). Výsledky budú použité za účelom vývoja inteligentnej smart mobility budúcnosti v mestách.

„To, čo tu dnes robíme, je úplne prvý, avšak nevyhnutný krok. Vytvárame unikátne datasety, ktoré zaznamenávajú reálnu autobusovú linku v štandardnej premávke s cestujúcimi. Tieto údaje nám umožnia odhaliť, čo všetko je potrebné na to, aby takáto autobusová linka v budúcnosti mohla jazdiť v autonómnom režime,“ vysvetlil Marek Galinski, hlavný softvérový inžinier projektu z FIIT STU.

Táto technológia by v budúcnosti mohla byť nasadená napríklad v autonómnych autobusoch, jazdiacich v areáli bratislavského Volkswagenu. „Do budúcnosti uvažujeme začať výskum, vývoj, realizáciu a testovanie v prevádzke na shuttle busoch, ktoré by mohli byť prevádzkované napríklad v spoločnosti Volkswagen Slovensko v menej frekventovanej časti závodu. Je to zatiaľ len v štádiu rokovania," doplnil dekan Strojníckej fakulty STU v Bratislave profesor Ľubomír Šooš.

„Spoločne so Strojníckou fakultou STU rozvíjajú výskumníci z FIIT STU tému autonómnej dopravy v stredoeurópskom regióne.Veríme, že o pár rokov vďaka našim spoločným projektom budú po Slovensku môcť jazdiť autonómne vozidlá. Chcem oceniť prácu našich výskumníkov a poblahoželať im k úspechu,“ doplnil Ivan Kotuliak, dekan FIIT STU.

Čítajte Pravdu bez reklamy

Svižnejší web a články bez rušenia. Žiadne reklamy iba za 1,50 € mesačne.

Pravda bez reklamy
7 debata chyba
Viac na túto tému: #Volkswagen #Strojnícka fakulta STU #FIIT STU #autonómne autá
Články podľa značiek