Po Bratislave začal jazdiť inteligentný autobus

Strojnícka fakulta spolu s Fakultou informatiky a informačných technológií STU realizujú pilotný projekt inteligentnej smart mobility budúcnosti priamo v prostriedkoch MHD. Pokračovať budú v Žiline.

, 12.04.2021 20:00
laserovy radar umiestneny na autobuse - linka... Foto:
Autobus je vybavený množstvom senzorov, nechýba medzi nimi ani lidar.
debata (7)

Prvá fáza unikátneho projektu začala 9. apríla, keď prebehli prvé inštalácie technologických zariadení na autobus Dopravného podniku mesta Bratislava, ktorý premáva ako linka č. 144 na trase z Koliby na Kamzík.

Takto inteligentne vybavený autobus premával podľa cestovného poriadku na spomínanej trase v dňoch 10. a 11. apríla 2021. Druhá fáza bude prebiehať v termíne od 16.-18.4 2021, keď rovnaký zber údajov bude realizovaný na električke č. 1 v Bratislave. A na čo vlastne inteligentný autobus slúži?

Dekan FIIT STU profesor Ivan Kotuliak  a dekan... Foto: Mária Gališinová
dekan FIIT STU prof. Kotuliak a dekan Sj F STU prof. Soos Dekan FIIT STU profesor Ivan Kotuliak a dekan Sj F STU prof. Ľubomír Šooš.

Podstatou využívanej technológie zberu dát je, že dokáže v reálnom čase synchronizovane zbierať údaje z lidaru, 7 kamier rýchlosťou 60 snímok za sekundu, údajov o polohe vozidla s presnosťou 14 mm a prevádzkových údajov z vozidla zo zbernice CAN v objeme desiatok terabajtov denne.

Následne budú zozbierané dáta analyzované a vyhodnocované z pohľadu statickej (dopravné značenie, budovy, sústava mestského osvetlenia a podobne) a dynamickej infraštruktúry (pohyb chodcov, iných dopravných prostriedkov, zvierat). Výsledky budú použité za účelom vývoja inteligentnej smart mobility budúcnosti v mestách.

„To, čo tu dnes robíme, je úplne prvý, avšak nevyhnutný krok. Vytvárame unikátne datasety, ktoré zaznamenávajú reálnu autobusovú linku v štandardnej premávke s cestujúcimi. Tieto údaje nám umožnia odhaliť, čo všetko je potrebné na to, aby takáto autobusová linka v budúcnosti mohla jazdiť v autonómnom režime,“ vysvetlil Marek Galinski, hlavný softvérový inžinier projektu z FIIT STU.

Táto technológia by v budúcnosti mohla byť nasadená napríklad v autonómnych autobusoch, jazdiacich v areáli bratislavského Volkswagenu. „Do budúcnosti uvažujeme začať výskum, vývoj, realizáciu a testovanie v prevádzke na shuttle busoch, ktoré by mohli byť prevádzkované napríklad v spoločnosti Volkswagen Slovensko v menej frekventovanej časti závodu. Je to zatiaľ len v štádiu rokovania," doplnil dekan Strojníckej fakulty STU v Bratislave profesor Ľubomír Šooš.

„Spoločne so Strojníckou fakultou STU rozvíjajú výskumníci z FIIT STU tému autonómnej dopravy v stredoeurópskom regióne.Veríme, že o pár rokov vďaka našim spoločným projektom budú po Slovensku môcť jazdiť autonómne vozidlá. Chcem oceniť prácu našich výskumníkov a poblahoželať im k úspechu,“ doplnil Ivan Kotuliak, dekan FIIT STU.

7 debata chyba
Viac na túto tému: #Volkswagen #autonómne autá #Strojnícka fakulta STU #FIIT STU
Flowers
Články podľa značiek