Tesla S: Jej futuristický volant je ešte horší, ako si myslíte

Modernizovaná Tesla S vám dopraje futuristický volant, pripomínajúci ten z monopostov F1. Je je to však hotová ergonomická katastrofa. Urezať vrch a zrezať spodok najdôležitejšieho ovládacieho prvku nie je práve dobrý nápad. Najmä ak toto riešenie nenasledujú ďalšie inovácie, napríklad v podobe riadenia „drive by wire“.

17.06.2021 18:00
debata (2)
Tesla S Plaid je nepochybne úžasný... Foto: Tesla
Tesla S Plaid - 2021 Tesla S Plaid je nepochybne úžasný elektromobil, ale automobilka to s niektorými jej prvkami skutočne "prestrelila".

Tesla vie skutočne šokovať. Občas právom, pretože jej elektromobily dosahujú napríklad omračujúcu dynamiku. Najnovšia Tesla S Plaid zrýchľuje s troma elektromotormi a výkonom 1 020 koní na stovku za 2,1 sekundy, dosahuje maximálku 322 km/h a má rekordne nízky koeficient odporu vzduchu Cd 0,208. Pôsobivý je aj dojazd 628 km na jedno nabitie batérií. Rovnako šokuje rýchlosťou nabíjania. Stačí 15 minút na Superchargery a máte k dispozícii energiu na ďalších 300 km jazdy. To všetko sú údaje snov, lenže potom je tu čosi, čo akosi nesedí.

Tesla S Plaid - 2022 Čítajte viac Tesla S Plaid+ nebude. Musk ju stopol, zato ju ešte predáva

Modernizovaná Tesla S a X môžu byť totiž vybavené futuristickým volantom v tvare písmena U, ktorý pripomína riadenie monopostov F1. Jednoducho, spodok je skosený ako na okruhových špeciáloch a vrch úplne chýba. Problémom je, že toto riešenie nenasledujú žiadne ďalšie technické inovácie. Napríklad elektronické riadenie drive-by wire, kde by bol volant len ovládacím prvkom, no v skutočnosti by sa o natáčanie kolies a uhol natočenia starala riadiaca jednotka na základe pohybu volantom, rýchlosti či ďalších parametrov. Tento zázrak Tesly teda nie je ničím iným ako urezaným volantom. To dokáže naozaj každý, no len Tesla sa tvári, že objavila čosi úžasné.

Nový futuristický volant Tesly S je skutočným... Foto: Tesla
Tesla S Plaid - 2021 Nový futuristický volant Tesly S je skutočným ergonomickým prešľapom. Bez autonómneho riadenia nedáva žiaden zmysel.

Ak porovnáme riadenie Tesly S s riadením monopostu F1, je tu zásadný rozdiel. Kým totiž okruhovým „raketám“ stačí na vychýlenie kolies z jednej do druhej krajnej polohy len 300-stupňové natočenie volantu, Tesla S potrebuje rotáciu až 900 stupňov. Teda trikrát viac – tak ako bežné autá, kde sa pri zložitejších manévroch, napríklad v prudkých zákrutách či pri parkovaní nezaobídete bez prehmatávania. Ako to ale môže fungovať s polovolantom? Nasledujúce video, ktoré natočil jeden z prvých pyšných majiteľov novej Tesly S Plaid, ukazuje, že obavy sa naplnili. A to vrchovato.

Tesla síce využila medzeru v zákonoch, ktoré nedefinujú tvar volantu, no zákazníkov nepotešila. Množia sa sťažnosti, čo nie je pri lojálnych stúpencoch amerického výrobcu elektromobilov zvykom. Po zhliadnutí Omarovho videa rýchlo pochopíte prečo. Pritom zaznamenal na kameru jazdu v úplne bežných podmienkach, nič extrémneho. No vidieť, že problémom je už odbočenie v 90-stupňovej križovatke, či ovládanie počas prejazdu kruhovým objazdom. Klasická rotácia je prakticky nemožná. Vidieť, ako sa snaží vodič rukou intuitívne nájsť veniec volantu, no ten tu jednoducho nie je, pretože z neho chýba celých 180 stupňov.

Pozrite sa ako zúfalo sa ovláda nová Tesla S Plaid s výkonom na 1 000 koní

Ďalším nezmyslom je odstránenie klasických páčok smerových svetiel. Nahradili ich maličké tlačidlá na ľavom ramene volantu, ktoré sa ovládajú palcom. Lenže ak otáčate volant, sú vždy v inej polohe bez možnosti dosahu. A to nehovoríme o odstránení ovládača „prevodovky“. Tesla vraj intuitívne vie, či chcete ísť vpred alebo vzad, prípadne vám dáva možnosť určiť smer jazdy cez dotykovú obrazovku. To všetko by mohlo byť v poriadku, ak by bola Tesla S vybavená skutočne funkčným systémom autonómneho riadenia. Lenže jej systém FSD (Full Self-Driving) má od autopilota poriadne ďaleko, pracuje len na úrovni SAE 2, tak ako konkurenčné.

Uvidíme, dokedy bude Tesla presviedčať verejnosť, že jej futuristický volant je revolučným riešením. Možno až dovtedy, kým nebudú na súde prvé prípady tragických nehôd vozidiel vybavených polovolantom, kde bude Tesla na strane obžalovaných. S tým, že zákazníkom predáva autá s riešením, ktoré očividne predstavuje vysoké bezpečnostné riziká. Skutočné auto nie je hracia konzola a jazda s ním sa odohráva v realite. Pohybuje sa po skutočných cestách s reálnymi rizikami, kde nemáte k dispozícii žiadne ďalšie náhradné životy.

Tesla S/X Čítajte viac Nóri dali Teslu na súd. Hrozia jej brutálne kompenzácie

© Autorské práva vyhradené

2 debata chyba
Viac na túto tému: #Tesla S #Tesla #Tesla S Plaid
Články podľa značiek