
Nórsko je pre Teslu jedným z kľúčových trhov. Nóri totiž preferujú elektromobilitu tak ako žiadna iná krajina. Vlani sa tak mohla táto škandinávska krajina pochváliť ako prvá na svete tým, že elektromobily prekonali v registráciách autá so spaľovacími motormi. Podľa údajov nórskej asociácie pre cestnú dopravu OFV si elektromobily odhryzli z celkového koláča 54,3 %. Zo 141 412 nových vozidiel bolo 76 789 čisto elektrických. Pritom v roku 2019 tvorili elektromobily podiel 42,4 % a pred desiatimi len jedno percento.

Zdalo by sa, že Tesla bude v takomto prostredí zaobchádzať so svojimi zákazníkmi ako v bavlnke. Celkom tak to však nie je. V roku 2019 nahrala majiteľom vozidiel Tesla S a Tesla X vyrobených v rokoch 2013 až 2015 aktualizovaný softvér, ktorý skrátil ich dojazd približne o 20 km a predĺžil dobu nabíjania. Vraj v záujme bezpečnosti. A hoci vlastníci Tesiel sú známi až bezhraničnou láskou k značke, ktorej vedia mnohé odpustiť, 30 z nich sa rozhodlo protestovať. Teslu dali na súd. Jednoducho majú pocit, že ako spotrebitelia boli podvedení, pretože ich vozidlá už nespĺňajú parametre, za ktoré platili v čase kúpy.

Tesla síce argumentovala vyššou bezpečnosťou, ale súd i tak prehrala. A to v jej neprítomnosti, pretože žiaden predstaviteľ tamojšieho zastúpenia Tesla Norway sa nedostavil. Rozsudok bol vyhlásený 17. mája. A nie je pre Teslu priaznivý. Súd totiž vlastníkom vozidiel uznal odškodné vo výške 136 000 nórskych korún za každé vozidlo, čo je približne 16 268 eur. Ak sa Tesla neodvolá a rozsudok nadobudne právoplatnosť, bude musieť zaplatiť celkom 488 040 eur. Zároveň by tým došlo k precedensu, ktorý by mohol znamenať, že na kompenzáciu si budú nárokovať aj ďalší zákazníci.

Tesla totiž softvér, ktorý zhoršil deklarované vlastnosti vozidiel v čase kúpy, nahrala asi pri 10 000 vozidlách predaných v Nórsku. To je už celkom iná matematika. Kompenzácie by sa potom mohli vyšplhať až na 162 680 000 eur. Navyše sa okrem Nórov ozývajú aj nespokojní majitelia v Dánsku a v USA. V Dánsku podalo žalobu 75 majiteľov. Tesla sa zatiaľ k problému nevyjadrila. Odvolanie môže podať do konca mája. Na strane zákazníkov stoja aj viaceré spotrebiteľské organizácie.
„Zhoršovanie kvality produktu po jeho predaji je zjavne neprijateľné. A neprijateľné je aj to, aby taká spoločnosť ako Tesla, ignorovala sťažnosti vlastných zákazníkov a nedostavila sa na pojednávanie,“ tvrdí Torbjorn Stolen, generálny riaditeľ oddelenia sťažností vozidiel Bilklager.no. Pri Tesle to však nie je nič nové. Je známe, že autá rada predáva, ale nerada rieši akékoľvek sťažnosti. Záručný servis zaostáva ďaleko za štandardami, na ktoré sú európski zákazníci pri prémiových značkách, akou Tesla nepochybne je, navyknutí.