Slovensko dosahuje najvyššie emisie z nových osobných vozidiel v EÚ. Uviedol to vo štvrtok na tlačovej konferencii prezident Zväzu automobilového priemyslu (ZAP) SR Alexander Matušek.
„Zo záväzku Slovenska voči EÚ vyplýva podpora štrukturálnej zmeny v oblasti pohonov v doprave a redukcia emisií. Vo väčšine štatistík sa v súčasnosti Slovensko nachádza medzi poslednými krajinami v rámci EÚ. Za rok 2020 sa u nás predalo len 1771 nabíjateľných vozidiel kategórie M1, dosahujeme najvyššie emisie CO2 z nových osobných vozidiel, a to 119,2 gramu CO2 na kilometer,“ spresnil.
Za toto nelichotivé prvenstvo čiastočne môže aj absentujúca podpora nízkoemisných elektrifikovaných vozidiel, teda elektromobilov a plug-in hybridov. Na celkovom predaji áut mali v uplynulom roku podiel len 2,33 percenta, čo predstavuje 1 781 predaných vozidiel.
Ak to rozmeníme na drobné, tak elektromobilov sa predalo 918, naftových plug-in hybridov 65 a benzínových plug-in hybridov 798. Len pre zaujímavosť, vo Švédsku bol podiel dobíjateľných elektrifikovaných áut (elektromobilov a plug-in hybridov) 32,22 percenta, v Holandsku 25,02 percenta a z blízkych krajín v Nemecku 13,54 percenta a v Rakúsku 9,5 percenta.
Pokiaľ ide o predaj samotných elektromobilov, trend nevyzerá pozitívne. V roku 2014 sa ich na Slovensku predalo len 49. Následne počet predaných elektromobilov stúpal. V roku 2015 to bolo 52 kusov, v roku 2016 len 59 kusov. Prvý významný zlom bol v roku 2017, keď sa na Slovensku predalo 209 elektromobilov, a v nasledujúcom roku ich počet vzrástol približne o polovicu, predalo sa 293 kusov.
Ak by počet predaných „čistých“ elektromobilov takto stúpal aj naďalej, tak v roku 2019 sa ich u nás malo predať okolo 450. Stal sa však pravý opak – v roku 2019 na Slovensku ako v jedinej krajine Európskej únie počet predaných elektromobilov medziročne klesol, predalo sa ich len 165. Dotácie z prelomu rokov spôsobili, že v roku 2020 sme sa dostali na 918, čo je však stále číslo, ktorým sa nemáme prečo chváliť.
Niet sa čo diviť skeptickému postoju prezidenta ZAP SR Alexandra Matušeka, ktorý skonštatoval, že „Európa je jednoznačne na ceste k zelenej transformácii, ktorej súčasťou je aj automobilový sektor. Vyplýva to aj zo základného dokumentu Európskej komisie Green Deal, ku ktorému sa pripojilo aj Slovensko. Zatiaľ však iba formálne.“