Číňania uviedli do prevádzky ‘lietajúci‘ vlak

Dayi Air-rail je špeciálny vlak, ktorý jazdí "zavesený" v jednej koľaji, má presklenú podlahu a zdrojom energie sú lítiové batérie.

16.07.2021 18:00
debata
Lietajúci vlak v pilotnej komerčnej prevádzke... Foto: CGTN/YouTube
vlak Lietajúci vlak v pilotnej komerčnej prevádzke jazdí na trati s dĺžkou necelých 12 kilometrov.

Hovorí sa, že Čína je krajinou neobmedzených možností. Vzniká tam množstvo technických a technologických inovácií, niektoré majú dlhší život, iné sa nepresadia vôbec. Nový „lietajúci vlak“ bude patriť skôr k tým prvým, pretože z polohy experimentu sa dostal do reálnej výroby, aktuálne jazdí na trati, dlhej necelých 12 kilometrov v meste Čcheng-tu v juhozápadnej Číne. Jeho maximálna rýchlosť je 80 km/h a na trati má štyri zastávky, každá z nich patrí k miestnym turistickým atrakciám.

Činsky "lietajúci vlak" má... Foto: CGTN/Youtube
lietajúci vlak Činsky "lietajúci vlak" má presklené nielen boky, ale aj podlahu, takže cestujúcim poskytuje nie celkom bežný pohľad na krajinu pod nimi.

Volá sa Dayi Air-rail a vyvinula ho spoločnosť Zhongtang Air Rail Technology. To „Air“ znamená, že je to taký „vlak naopak“ – nejazdí po dvoch koľajniciach ale v špeciálnom jednokoľajovom závese, v ktorom z niektorých uhlov vyzerá, akoby lietal. Číňania o ňom hovoria, že po rozbehnutí sa vyzerá ako panda, skákajúca zo stromu na strom.

Poháňaný je lítiovými batériami, takže zdroj energie si vezie so sebou. Záves, v ktorom ide, je navrhnutý tak, aby minimalizoval akékoľvek trenia a zefektívnila sa jeho prevádzka. Výhodou tohto riešenia je, že poskytuje cestujúcim, ktorých môže byť v jednej kapsule, respektíve vozni, maximálne 120, výhľad v 270-stupňovom uhle. Má totiž presklené nielen boky, ale aj podlahu.

Samotný „lietajúci vlak“ nie je len turistickou atrakciou. Ako sme už napísali vyššie, dokáže vyvinúť maximálku až 80 km/h a z hľadiska Číňanov je vhodným na prepájanie niektorých destinácií v centrách miest, kde nemajú metro. Aj napriek tomu, že je vyrobený čiastočne z karbónu, stojí totiž realizácia tohto riešenia niekoľkonásobne (Číňania hovoria,že 6– až 8-krát) menej, ako realizácie trate metra rovnakej dĺžky.

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #vlak #lietajúci vlak #experimentálny vlak #Dayi Air-rail #Zhongtang Air Rail Technology
Články podľa značiek