Dve najväčšie americké automobilky sa súdia. Kvôli tempomatu

General Motors podal žalobu na Ford. Nepáči sa mu, že Ford si pre svoj systém čiastočne autonómnej jazdy vybral názov nápadne pripomínajúci ten, ktorý využíva GM.

28.07.2021 13:00
BlueCruise Foto:
Technológie Super Cruise a BlueCruise sú prakticky identické. Obe umožňujú jazdu bez rúk na volante.
debata

Americký automobilový koncern General Motors (GM) a jeho dcérska spoločnosť Cruise, vyvíjajúca autonómne autá, podali žalobu proti automobilke Ford Motor. Chcú aby Ford prestal používať názov BlueCruise pre jeho technológiu automatizovanej jazdy. GM argumentuje, že názov BlueCruise porušuje práva General Motors na obchodné značky Super Cruise a Cruise. Ford s ním navyše prišiel oveľa neskôr a pritom má pre túto technológiu aj vlastné „náhradné“ pomenovanie.

„Aj keď General Motors dúfal, že porušenie práv dokáže s Fordom vyriešiť dohodou, nezostala nám iná možnosť než dôrazne chrániť naše osvedčené technológie," cituje z vyhlásenia GM agentúra Reuters. GM tvrdí, že spolu s Fordom viedli zdĺhavé diskusie, ktoré nepriniesli žiadny výsledok.

Podľa koncernu porušenie práv na obchodnú značku predstavuje nečestnú hospodársku súťaž a žiada súd, aby zakázal Fordu používať názov BlueCruise. Zároveň žiada odškodné v bližšie neurčenej výške. Podľa Fordu je žaloba neodôvodnená.

Systém BlueCruise umožňuje jazdu bez rúk na... Foto: Ford
BlueCruise Systém BlueCruise umožňuje jazdu bez rúk na volante.

Faktom je, že technológia BlueCruise, ktorú Ford po prvýkrát uviedol vo svojom elektrickom Mustangu Mach E a bude aj súčasťou najnovšej verzie pickupu F-150 je veľmi podobná tej, ktorú General Motors nazýva SuperCruise. V oboch prípadoch ide o systém pre čiastočne autonómnu jazdu s prakticky rovnakými funkciami.

Jazda bez rúk na volante je možná len na cestách, ktoré boli špeciálne pre ňu zmapované a na nich pri aktivácii technológie pre autonómnu jazdu môže vodič jazdiť prakticky v celej dĺžke bez toho, aby držal volant, avšak jazdu musí mať pod kontrolou. Súčasťou technológie je totiž nielen asistent pre jazdu vo zvolenom jazdnom pruhu a inteligentný adaptívny tempomat, ale aj systém pre rozpoznávanie tvárí, kontrolujúci, či vodič sleduje cestu.

General Motors argumentuje v spore tým, že Ford tento systém už dávnejšie avizoval pod názvom „Active Drive Assist“ ako súčasť balíka pre (čiastočne ) autonómnu jazdu CoPilot 360. Pomenovanie však nečakane zmenil v apríli tohto roku a z CoPilota 360 sa razom stal BlueCruise.

Túto zmenu Ford aj celkom zaujímavo zdôvodnil. Išlo mu vraj o to, aby „v záujme zachovania dobrej reputácie svoj systém odlíšil od systému inej spoločnosti, ktorá preň tiež využíva názov obsahujúci slovo Pilot a ktorý má v poslednom čase problémy so svojou bezpečnosťou a spoľahlivosťou.“

V tomto vyjadrení Fordu nie je problém dešifrovať automobilku Tesla a jej systém Autopilot, ktorý je v poslednom období spájaný s niekoľkými bezpečnostnými incidentmi, ktoré vyústili aj do tragických nehôd.

tesla jazda Čítajte viac Video: Tesla opäť predviedla čo (ne)dokáže jej Autopilot

Hovorca Fordu označil žalobu GM za neopodstatnenú a postrádajúcu zmysel. Zdôvodnil to tým, že spojenie „cruise control“ je v USA bežne používanie pre označenie tempomatu, vodiči ho chápu ako jeho všeobecné pomenovanie a slovné spojenie „cruise control“ skracujú úplne bežne na „cruise“ a v tomto zmysle ho Ford aj používa.“

Podľa General Motors ale Ford veľmi dobre vie, čo zmenou názvu sleduje. Keďže ten pripomína jednu z najdôležitejších moderných technológií GM, spôsobí to u klientov zmätok. O tom, že by táto námietka mohla mať racionálne odôvodnenie svedčí aj fakt, že Ford pri zmene názvu mohol kľudne siahnuť po označení, ktoré pre technológiu BlueCruise využíva pri svojej luxusnej značke Lincoln, kde ju nazýva ActiveGlide.

Naopak, General Motors využíva názov Super Cruise naprieč celým svojim modelovým radom. Názov tejto technológie, umožňujúcej nedržať volant, zverejnil už v roku 2012, následne ju päť rokov vyvíjal a testoval a po prvýkrát ju v komerčných autách pod týmto názvom použil v roku 2017. Ford zmenil názov rovnakej technológie náhle až v apríli tohto roku.

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #Ford #autonómna jazda #General Motors #tempomat #BlueCruise #Super Cruise
Články podľa značiek