Len pred niekoľkými dňami sme písali o tom, že k čipovej kríze zaujal skeptický postoj aj jeden zo svetových automobilových topmanažérov a šéf automobilky Stellantis. Ten predpokladá, že celosvetový nedostatok čipov, ktorý v tomto roku výrazne obmedzil produkciu áut, bude pretrvávať aj v roku 2022.
Podľa neho je viac než pravdepodobné, že problém s čipmi sa presunie aj do ďalšieho roka, pretože nevidieť dostatok signálov, naznačujúcich, že ázijskí výrobcovia zvyšujú produkciu čipov, ktoré budú smerovať do západných krajín.
Spoločnosť Infineon, popredný dodávateľ polovodičov pre automobilový priemysel, tvrdí, že čipová kríza môže byť dlhodobá a situácia sa stabilizuje až v roku 2023. Rovnaký názor má aj Glenn O'Donnell, viceprezident analytickej spoločnosti Forrester. Linley Gwennap z analytickej spoločnosti Linley Group hovorí, že ide o najhoršiu polovodičovú krízu za uplynulé tri dekády.
O vážnosti problému svedčí aj fakt, že väčšina automobiliek, vrátane všetkých, nachádzajúcich sa na Slovensku, musí opakovane odstavovať výrobu. Najnovšie sú nútené tak spraviť aj nemecké prémiové automobilky. Mercedes preruší pre problémy s dodávkou komponentov výrobu vo svojom závode v maďarskom Kecskeméte, kde sa vyrábajú mercedesy triedy A, B, CLA a CLA Shooting Brake dokonca až na tri týždne.
Automobilka uviedla, že ide o globálny problém s dodávkami komponentov, ktorého koniec nie je možné nateraz odhadnúť a preto po týždňovom prerušení výroby budú nasledovať dvojtýždňové plánované letné výrobné prázdniny a potom sa uvidí.
Čítajte viac Česká Škoda je v problémoch. Ľudia sa boja o prácuNedostatok mikroprocesorov prinútil dočasne zastaviť výrobu v továrni v Regensburgu aj nemeckú automobilku BMW, ktorá tam vyrába napríklad rôzne verzie modelov radu 1, 2 Gran Tourer, X1 a X2. Výroba sa tam zastavila v pondelok 26. júla na jeden týždeň. Zároveň koncern naplánoval na následný týždeň celozávodnú dovolenku. To znamená, že výroba sa obnoví najskôr 9. augusta.
Odhady analytikov hovoria, že čipová kríza, respektíve nedostatok polovodičov spôsobí, že tento rok sa globálne vyrobí približne o 4 až 5 miliónov áut menej, než automobilky plánovali. Tie budú musieť na konci roku rátať škody v miliardách eur.