Upravené výfuky na motorkách a automobiloch im prepožičiavajú na jednej strane drsný a dunivý zvuk, podčiarkujúci výkon strojov, ktoré ich majú, no na druhej strane stále viac ľudí obťažujú. A niet sa čo diviť. Ak motorkách o šiestej ráno vyrazí na zelenú v križovatke na zadnom kolese so zvukovou kulisou, pri ktorej sa doslova trasú okná na okolitých domoch, čo zažil nedávno aj autor tohto textu, je to naozaj primitívne a bezohľadné.
Väčšina nových motoriek dnes nie je štandardne extra hlučná, preto niektorí ich majitelia siahajú po úpravách výfukového systému tak, že ich stroje začínajú z hľadiska hluku pripomínať štart prúdového lietadla. S prižmúrením oka je to ešte ako-tak akceptovateľné na voľných cestách mimo miest, pokiaľ majitelia takto upravených strojov zavrú klapky aspoň v mestách a obciach, ale mnohí majú práve opačnú potrebu – presne tam sa chcú so svojim strojom predviesť.
A nedeje sa to len u nás. V Paríži napríklad už pred dvomi rokmi nainštalovali „zvukové radary“, no využívali ich len k štatistickým účelom. To sa však v dohľadnom čase zmení. Aktuálne tam testujú schopnosti a presnosť „hlukových radarov“ Meduse s cieľom, aby začali fungovať automaticky. Aby to bolo možné, musia nastať dve veci – na jeseň by mala vo Francúzsku vyjsť séria vyhlášok, upravujúcich zvuk strojov a používanie prístrojov na ich meranie a testy musia preukázať ich dostatočnú presnosť. A to sa deje práve teraz.
„Protihlukové radary“ aktuálne prechádzajú podrobným testovaním nielen na predmestiach Paríža Rueil-Malmaison a Villeneuve-le-Roi, ale aj v ďalších mestách, vrátane Lyonu, Nice a Bronu. Zariadenia fungujú úplne rovnako, ako radary na meranie rýchlosti. Pri prekročení povoleného hlukového limitu radar automaticky urobí snímku EČV vozidla alebo motorky a následne tá bude, spolu s pokutou, zaslaná ich majiteľovi.
Čítajte viac Absurdné: Vodička Focusu prekročila rýchlosť o 633 km/h! Polícia na tom trváDoladenie celého plnoautomatického systému bude ešte nejaký čas trvať, takže do ostrej prevádzky by mal byť spustený v roku 2022, pravdepodobnejšie však až o rok neskôr. Výhodou tohto systému je, že bude fungovať plnoautomaticky a 24 hodín denne.
Vo väčšine krajín sa aktuálne uvádza ako maximálny hlukový limit 95 dB. To je približne hluk benzínovej kosačky pri kosení. V Rakúsku napríklad v minulom roku zakázali strojom, prekračujúcim túto hlukovú hranicu vjazd na vybrané cesty. Tento zákaz je zatiaľ sezónny a jeho porušenie znamená pokutu vo výške 220 eur. V Nemecku by chceli znížiť maximálnu povolenú úroveň hluku dokonca na 80 dB.