Elon Musk, šéf Tesly, je roztrpčený zo zložitých schvaľovacích procesov v Nemecku, ktoré zdržujú spustenie výroby crossoveru Tesla Y v novej Gigafactory neďaleko Berlína. Pôvodne mali byť linky supertovárne v prevádzke začiatkom leta, no stavba nemá stále potrebné povolenia. Výstavba síce pokračuje, ale len vďaka predbežným ekologickým povolenkám, ktorých má už dvanásť. Tie finálne chýbajú.
Stavbu Gigafactory pri Berlíne sprevádzajú rôzne komplikácie prakticky od prvého dňa. Najskôr to boli prírodné živly, potom ich vystriedali enviromentálni aktivisti, ktorí začali protestovať proti jej výstavbe a na úrady posielali rôzne námietky, týkajúce sa ornej pôdy, výrubu stromov a podobne. Takýchto námietok sa napokon nazbieralo takmer 350. Ablokujú pokrok výroby až doteraz. De facto je kvôli tomu gigafactory pri Berlíne najväčšou čiernou stavbou Európy.
Sériová výroba v nej v tomto čase už mala bežať, no nedeje sa tak. Výkonný riaditeľ automobilky Elon Musk však pred niekoľkými dňami vyjadril nádej, že jeho nemecká fabrika Gigafactory neďaleko Berlína bude môcť začať vyrábať autá v októbri alebo krátko na to.
Tesla musela odložiť očakávané spustenie výroby na koniec minulého roka, za príčinu označila byrokratické prekážky v Nemecku. „Dúfame, že získame povolenie a budeme môcť možno v októbri vyrobiť prvé autá, ak budeme mať šťastie,“ cituje agentúra Reuters Muskovo vyjadrenie.
Čítajte viac Tesla S: Jej futuristický volant je ešte horší, ako si myslíteÚrad pre ochranu životného prostredia spolkovej krajiny Brandenbursko ešte musí dať projektu definitívne povolenie, čo ak pre niekoľko environmentálnych námietok stále nie je isté. Preto nie je vylúčený ďalší odklad, dokonca až do budúceho roka. Problémom je napríklad t, že čiastočne zasahuje do ochranného pásma zdroja pitnej vody, hraničí s chráneným územím
Projekt navyše čelil odporu verejnosti pre obavy o životné prostredie. Verejnosť poukazovala najmä na to, že areál továrne sa čiastočne prekrýva s ochranným pásmom pre zdroj pitnej vody a naviac hraničí s chránenou prírodnou oblasťou. Dlhý čas jej dokončenie blokoval aj výrub stromov, pre ktorý automobilka niekoľko mesiacov nevedela získať povolenie, podarilo sa jej to až po komplikovaných súdnych sporoch.