Koronakríza poznačila predaj áut na Slovensku nielen v roku 2020, ale aj v roku 2021. Pokiaľ ide o konkrétne čísla, tak za prvých 6 mesiacov tohto roku sa na Slovensku v kategórii M1 predalo spolu 38 449 áut. V minulom roku, poznačenom jarnými lockdownami, sa ich predalo 34 015, medziročne ide teda o mierny nárast na úrovni 12 percent.
Za referenčný však možno považovať rok 2019, kedy predaj áut na Slovensku kulminoval a čísla boli rekordné. V ňom bol predaj áut na Slovensku na úrovni 52 075 áut. Takže v prvom polroku tohto roku sa u nás predalo približne o necelých 30 percent menej áut, než v prvom polroku roku 2019. Zaujímavé veci sa však diali v kategórii crossoverov a SUV, ktorá hýbe trhom. V nej to to totiž vyzerá tak, akoby koronakríza ani nebola.
Aj keď sa takmer všetci sťažujeme, že máme hlbšie do vrecka, nebráni nám to v tom, aby sme kupovali drahšie autá stále viac. Zatiaľčo v prvom polroku uplynulého roku bol podiel SUV na celkovom predaji áut 38,6 percenta, v prvom polroku tohto roku bolo takmer každé druhé nové osobné auto, ktoré sa na Slovensku predalo SUV. Ich podiel sa medziročne zvýšil až na takmer 45 percent.
Čítajte viac ZAP: Toto sú najpredávanejšie autá za 1. polrok. Ak optimizmus, tak len opatrnýA celú túto kategóriu už dlhší čas ovláda silná trojka, do ktorej patria Škoda Kamiq, Škoda Karoq a Hyundai Tucson. Za nimi je veľká „diera“ a nasledujú ďalšie modely. Zaujímavé je, že predaje Tucsonu a Karoqu sa vrátili dokonca na predpandémiovú úroveň rekordného roku 2019, rozdiely medzi prvým polrokom 2021 a 2019 sú pri nich len v desiatkach kusov. V prípade Kamiqu to nie je možné porovnať, pretože v prvom polroku 2019 sa ešte nepredával, no medziročne sa jeho predaj zvýšil takmer o tretinu.
Predaj väčšiny ostatných SUV z prvej pätnástky približne kopíruje (s miernymi výkyvmi) skôr predaje z prvého polroku 2020, než z rekordného roku 2019. Oproti minulému roku si v našej tabuľke výraznejšie pohoršila len Dacia Duster. To ale súvisí s generačnou výmenou tohto modelu, ku ktorej práve prichádza. Predpokladáme, že aj keď si tento model už nedokázal zachovať základnú cenu pod hranicou 10-tisíc eur, že do koncoročných rebríčkov opäť výrazne prehovorí.
Umiestnenie | Model | Predaj (I. – VI. 2021) |
---|---|---|
1. | Škoda Kamiq | 1 235 |
2. | Hyundai Tucson | 1 102 |
3. | Škoda Karoq | 1 043 |
4. | Kia Sportage | 752 |
5. | Peugeot 2008 | 744 |
6. | Toyota RAV4 | 707 |
7. | VW T-Cross | 693 |
8. | Škoda Kodiaq | 612 |
9. | Dacia Duster | 570 |
10. | VW Tiguan | 536 |
11. | Suzuki S-Cross | 504 |
12. | Kia Stonic | 398 |
13. | VW T-Roc | 385 |
14. | Opel Crossland X | 383 |
15. | Suzuki Vitara | 365 |
Samozrejme, môže nimi výrazne zamávať aj kríza, súvisiaca s nedostatkom polovodičov. Mnohí experti sa začiatkom roku ešte domnievali, že v tomto čase sa situácia už bude normalizovať, pravdou je však pravý opak. Kríza sa prehlbuje, automobilky sú nútené výrazne obmedzovať, dokonca aj zastavovať výrobu.
Odhady analytikov v súčasnosti hovoria, že čipová kríza, respektíve nedostatok polovodičov spôsobí, že tento rok sa globálne vyrobí približne o 4 až 5 miliónov áut menej, než automobilky plánovali. Tie budú musieť na konci roku rátať škody v miliardách eur.