Čínski výrobcovia elektrických áut mieria do Európy. Ich silnou zbraňou by mala byť najmä nižšia cena. Zatiaľčo v prvej polovici minulého roku priemerná cena elektromobilu v Európe presiahla hranicu 40-tisíc eur, v Číne sa nedostala ani ma 25-tisíc.
Len pre zaujímavosť: aktuálne je v Číne bestsellerom elektrický Wuling HongGuang Mini EV, ktorého cena dokonca podliezla hranicu 4-tisíc eur. Ľahučké mestské mini auto s výkonom 27 koní a batériou s kapacitou 13,8 kWh má pritom dojazd na hranici 200 kilometrov.
Nórsko je pre čínskych výrobcov zaujímavé najmä preto, lebo má bezkonkurenčne najrozvinutejší trh s elektrickými autami. V uplynulom roku sa tam predalo viac čistých elektromobilov, než benzínových, naftových a hybridných áut spolu. Preto sa krajina ocitla v hľadáčiku hneď niekoľkých čínskych výrobcov elektromobilov.
Patria k nim napríklad Xpeng, Nio, BYD a ďalší. Čínska spoločnosť BYD, po Tesle druhý najväčší výrobca elektromobilov na svete, napríklad už skôr vytvorila spoločný podnik s Daimlerom, ich autobusy pod označením Denza už jazdia hlavne v Škandinávii. Čínsky SAIC kúpil značku MG a v Európe už predáva elektrické modely MG ZS EV a MG5 EV, rovnako Geely vlastní Volvo, čo je značka, taktiež do budúcna zameraná čisto elektricky.
Číňania sa však v Európe nesnažia presadiť na trhu s elektrickými autami len prostredníctvom akvizíciami získaných európskych značiek, ale čoraz viac aj vlastnými.
Čínsky výrobca elektrických automobilov Xpeng napríklad začal dodávať do Európy sedan P7. Vozidlá sú zatiaľ určené pre Nórsko, pričom ich budú prepravovať cez juhočínske prístavné mesto Kuang-čou. Ide o prvý pokus tejto automobilky preraziť v Európe. A myslí to vážne, pretože tam buduje aj servisy a vlastnú sieť nabíjačiek.
Ešte v tomto roku plánuje odštartovať dodávky áut do Nórska aj spoločnosť Nio. O svojich plánoch v tejto severskej krajine oficiálne informovala v máji. Taktiež v krajine plánuje vybudovať a ponúkať kompletný elektrický ekosystém. Prvým vozidlom značky Nio, ktoré do Nórska putuje, je jej vlajková loď, SUV s označením ES8, začne sa tam predávať budúci mesiac. Po ňom bude nasledovať veľký sedan ET7.
Zaujímavé je, že automobilka plánuje vybudovať aj miesta na výmenu batérií, kde behom pár minút bude možné vymeniť vybitú batériu za plne nabitú. Po spustení predaja v Nórsku by chcela automobilka v priebehu najbližších mesiacov expandovať do ďalších piatich európskych krajín.
Aj keď je Európa, aspoň pokiaľ ide o autá, konzervatívna, je viac než pravdepodobné, že pri elektrických autách sa v nej napokon presadia aj čínski výrobcovia. Pri spaľovacích saim to zatiaľ nepodarilo, no pri elektromobiloch sa mení cieľová skupina, preferencie zákazníkov a navyše ide o nový trh, na ktorom, možno s výnimkou Tesly, zatiaľ nie je plne etablovaný nikto. To šance automobiliek z Ćíny určite zvyšuje.