Táto ‘veľryba‘ stále väzní tisíce nových áut. Nikto nevie dokedy!

Loď plnú nových áut postupne porcuje obria tupá píla, preťahovaná žeriavom popod ňu. Ide to však šialene pomaly. Práce mali skončiť už pred rokom, no doteraz príliš nepokročili.

24.09.2021 18:00
debata (6)
Prevrhnutá loď Golden Ray je postupne porcovaná... Foto: GCAPTAIN
Prevrhnutá loď Golden Ray - 2020 Prevrhnutá loď Golden Ray je postupne porcovaná tupou pílou, tvorenou reťazou.

Takmer presne pred dvomi rokmi, začiatkom septembra 2019, sa pri východnom pobreží Spojených štátov len pár minút po vyplávaní prevrátila obria nákladná loď Golden Ray, naložená vyše štyrmi tisíckami nových kórejských automobilov značiek Kia a Hyundai, ktoré boli na ceste za svojimi budúcimi majiteľmi na Blízkom Východe. Tí sa ich však nikdy nedočkali a väčšina z nich dodnes leží v útrobách prevrátenej lode.

Tá bola navyše takmer úplne nová, vyrobili ju v roku 2017. V prevádzke tak bola len približne dva roky a plavila sa pod vlajkou Marshallových ostrovov. Príčinou jej prevrátenia sa bolo nesprávne naplnenie vyrovnacích nádrží, čo viedlo k jej nestabilite, nakloneniu a následne prevráteniu sa na ľavý bok.

Takýto žeriav porcuje postupne Golden Ray na... Foto: GCAPTAIN
Prevrhnutá loď Golden Ray - 2020 Takýto žeriav porcuje postupne Golden Ray na osem častí, každá váži tisíce ton.

Nikto presne nevedel, čo s obrou loďou, ležiacou v neveľkej hĺbke. Napokon zvíťazil nápad postupne ju rozrezať na kusy a tie pomocou žeriavu vyzdvihnúť a dopraviť na breh. Týchto častí malo byť 8, pričom každá mala vážiť približne dve- až štyritisíc ton. A zaujímavá je aj použitá metóda – obrovský žeriav postavený nad vrakom pod ním zo strany na stranu preťahuje megareťaz, slúžiacu ak píla, postupne porcujúca loď.

Vyzeralo to jednoducho a po par týždňoch malo byť všetko hotové. Prešiel však rok a práce sotva pokročili, prešiel aj druhý a veľká časť lode a spolu s ňou aj potopených áut je stále na svojom mieste. A tu už varovný prst zdvíhajú a ekológovia.

Loď sa pravdepodobne nepodarí „naporcovať“ ani do konca tohto roku, pôvodne 400-miliónový rozpočet v dolároch bude výrazne prekročený a nikto v súčasnosti nedokáže predpovedať, kedy práce naozaj skončia.

APTOPIX Georgia Cargo Ship Čítajte viac Vyše 4 000 nových áut ‘uväznila‘ obria loď. Skončia v šrote

Niektoré časti lode bude treba totiž ďalej rozrezať na brehu a následne ešte pozbierať z dna utopené autá a časti vraku, vznikajúce ako odpad pri rezaní lode. Pôvodne relatívne krátka operácia, plánovaná na pár mesiacov trvá už vyše dva roky, pričom viac ako polovica vraku stále zostáva na svojom mieste. V marci tohto roku, keď už dávno po lodi nemala byť ani stopa, zostávali podľa agentúry AP na mieste dokonca ešte tri štvrtiny vraku.

Experti hovoria, že odstrániť vrak sa nepodarí do konca tohto roku a ak by sa práce podarilo úplne ukončiť v priebehu toho budúceho, bol by to malý zázrak. Niet sa preto čo diviť, že postup prác niektorí komentátori označujú anglickým dvojzmysleným spojením „ship happens“.

© Autorské práva vyhradené

Facebook X.com 6 debata chyba Newsletter
Viac na túto tému: #nehoda lode #nákladná loď #Golden Ray
Články podľa značiek