Nedostatok polovodičov spôsobuje ďalšie obmedzenia výroby prakticky vo všetkých automobilkách. Len v posledných dňoch oznámila napríklad Škoda, že koncom septembra na týždeň prerušuje v Česku výrobu vo všetkých troch závodoch.
Na pondelok 27. septembra mali odbory dohodnutú celozávodnú dovolenku, po ktorej nasleduje v utorok 28. septembra štátny sviatok. „Zároveň na to nadviažeme zrušením zmien až do konca týždňa…,“ uviedol šéf odborov zamestnancov Škody Jaroslav Povšík v týždenníku Škodovácký odborář.
A doplnil, že podobné problémy majú aj ostatní. „Týka sa to väčšiny automobiliek, stojí továreň Toyota v Kolíne a v rámci koncernu Volkswagen sú odstávky v podstate všade po celom svete. Čiastočne sú preferované niektoré spoločnosti s vysokými maržami, ako Porsche a Audi.“
Výrobu obmedzuje aj bratislavský Volkswagen. „Aktuálne je prerušená výroba v segmente malých mestských vozidiel. Budúci týždeň bude čiastočne dotknutá výroba SUV vozidiel a do piatka 24. septembra pokračuje dočasná odstávka malých mestských automobilov,“ informovala hovorkyňa spoločnosti VW Bratislava Lucia Kovarovič Makayová.
Podľa nej kríza s nedostatkom polovodičov ešte len naberá obrátky a problematický bude najmä tretí kvartál tohto roku. „Aktuálne vychádzame z toho, že v 3. kvartáli 2021 bude zásobovanie čipmi naďalej veľmi nestále, situácia zostane napätá a čipová kríza zároveň dosiahne svoj vrchol. Ďalšie prispôsobovanie výroby preto nie je vylúčené,“ dodala.
A radikálne ju bude musieť prispôsobiť SEAT. Španielska automobilka plánuje predĺženie čiastočného prerušenia produkcie vo svojich závodoch v blízkosti Barcelony až takmer do polovice budúceho roka.
Čítajte viac Šéfovia BMW, Mercedesu, VW a Stellantisu o čipovej kríze: Prevláda pesimizmus„Zhoršenie v oblasti dodávok polovodičov teraz vyžaduje reorganizáciu, plánovanie a prijatie nových pracovných protokolov,“ oznámil SEAT. Dodal, že už začal rokovať s odbormi o režime skrátenej pracovnej doby, aby mohol zrušiť niektoré pracovné zmeny v období od 27. septembra 2021 do 30. júna 2022.
Problémy s nedostatkom čipov prichádzajú v čase, keď sa dopyt po modeloch SEAT a Cupra vrátil na úrovne spred pandémie, uviedol člen správnej rady a viceprezident pre ľudské zdroje Seatu Xavier Ros. Španielska automobilka spomalila produkciu v prvom polroku, a potom mimoriadne otvorila závody v auguste, aby dobehla výpadky, ale nakoniec bola nútená ešte koncom augusta opäť obmedziť prevádzku pre nedostatok čipov. A evidentne to bude na dlho.