Sen o nadzvukových civilných lietadlách žije. Je reálnejší, než sa môže zdať

Naposledy sme mohli absolvovať cestu cez oceán rýchlejšie než zvuk v roku 2003. Onedlho to možno bude realitou opäť - do jeho vývoja sa totiž pustilo hneď niekoľko silných spoločností.

08.10.2021 20:00
debata (21)
Aerion AS2 patril v rámci vývoja nadzvukových... Foto: Aerion
aerion-as2 new-york hr Aerion AS2 patril v rámci vývoja nadzvukových lietadiel k najambicióznejším, bohužiaľ pred pár týždňami ohlásila spoločnosť krach.

V priebehu prvých dvoch dekád tohto storočia to vyzeralo tak, že otázkou nie je, či vzlietne nové nadzvukové lietadlo, ale kedy sa tak stane. Do jeho vývoja sa totiž pustilo niekoľko silných spoločností, vrátane Airbusu. Ten to však relatívne nedávno vzdal.

Potopil aj Aerion

Spoločnosť si dokonca dala patentovať nástupcu lietadiel Concorde. Ten mal zvládať takú rýchlosť, že let z Londýna do New Yorku by trval toľko, ako dnes trvá let z Bratislavy do Prahy. Alebo z Paríža by ste sa ním dostali do San Francisca za tri hodiny. Takýto let dnes trvá takmer pol dňa, respektíve vyše 11 hodín. Aby sme boli konkrétni – nové nadzvukové lietadlo by malo zvládnuť rýchlosť vyše 5 500 km/h (mach 4,5).

Airbus však od plánov na jeho vývoj upustil. Potvrdil to v júni tohto roku, keď výkonný viceprezident spoločnosti vyhlásil, že „kvôli vývoju novej generácie lietadiel a ďalším dôvodom vrátane environmentálnych už nie je vývoj nadzvukového lietadla v Airbuse na programe dňa“.

Overture má mať dĺžku 62 metrov a rozpätie... Foto: Boom Technology
overture-specs Overture má mať dĺžku 62 metrov a rozpätie krídiel 18 metrov.

Toto už dlhšie očakávané rozhodnutie sa dotklo aj ďalšej spoločnosti pracujúcej na vývoji nadzvukového civilného lietadla. So spoluúčasťou Airbusu na ňom totiž pracovala aj menšia spoločnosť Aerion Corp., ktorá za týmto účelom vznikla v roku 2004. Ich koncept sa volal AS2 a mal zvládať rýchlosť približne 2 000 km/h, niečo vyše 1,5 machu. Toto lietadlo malo stáť okolo 120 miliónov dolárov a na trhu by sa mohlo objaviť už v prvej polovici budúcej dekády.

Mal to byť len o biznis jet s kapacitou 8 až 12 cestujúcich, dĺžkou 51,8 metra a rozpätím krídiel 18,6 metra. Aerion však koncom mája tohto roku skrachoval, po obmedzení spolupráce s Airbusom nedokázal nájsť ďalšie finančné zdroje na nákladný vývoj.

Revolučný Boom

Nie všetci to však vzdali. Do povedomia sa nedávno dostala spoločnosť Boom Technology. Tá dolaďuje svoje 40-miestne nadzvukové lietadlo XB-1, ktoré by malo zvládnuť trasu Londýn – New York za 3,5 hodiny. Ale už ako model, nazvaný Overture. Nejde len o nejaké plané reči, s touto spoločnosťou sa totiž predbežne dohodol Richard Branson, zakladateľ Virgin Galactic, ktorý pred tromi rokmi verejne vyhlásil, že je pripravený kúpiť desať nadzvukových lietadiel, a už oznámil aj cenu spiatočného letu z Londýna do Paríža – 5-tisíc dolárov.

A je tu ďalší záujemca, ktorý ich plánuje kúpiť dokonca 15. Je ním jedna z najväčších a najrenomova­nejších leteckých spoločností na svete – United Airlines, ktorá túto informáciu zverejnila koncom júna tohto roku.

Aerion AS2 patril v rámci vývoja nadzvukových...
 Nadzvukové civilné lietadlo Boom Overture by...
+4Interiér modelu Boom Overture má byť luxusný a...

Spoločnosť Boom s vývojom civilného nadzvukového lietadla pokročila natoľko, že pred necelým rokom vyhlásila, že prvý skúšobný let testovacej verzie XB-1 by sa mohol uskutočniť ešte v roku 2022. Nadzvukové lietadlo by malo byť schopné odviezť 65 až 88 pasažierov, lietať bude vo výške okolo 18 kilometrov a prvé testovacie lety finálnej verzie by sa mohli začať v roku 2026, pričom, ak všetko pôjde dobre, do komerčnej prevádzky by sa toto lietadlo mohlo dostať už v roku 2029.

© Autorské práva vyhradené

21 debata chyba
Viac na túto tému: #lietadlá #concorde #nadzvukové lietadlo #Boom Technology #Sramjet #Aerion
Články podľa značiek