Horčíková apokalypsa sa odkladá! Automobilky zasiahne až v roku 2022

To, čo sa aktuálne okolo horčíku deje, je podľa odborníkov "ticho pred búrkou". Tá však temer určite nastane. Jediná krajina, ktorá by horčíkovú krízu dokázala odvrátiť, je Čína.

10.11.2021 12:00
debata (15)
Horčík začína chýbať preto, lebo kvôli vysokým... Foto: Nissan
Nissan Qashqai - výroba Sunderland 2021 Horčík začína chýbať preto, lebo kvôli vysokým cenám energií jeho výroby radikálne obmedzila Čína. A ten, ktorý vyrobí, bude putovať najprv do čínskych domácich automobiliek.

Len pred niekoľkými dňami sme písali, že po koronakríze a polovodičovej kríze čaká automobilky ďalšia obrovská – a globálna – nepríjemnosť, ktorá môže zastaviť výrobu ešte vo väčšom rozsahu, než sa deje v súčasnosti kvôli nedostatku čipov.

Takmer s istotou možno povedať, že prichádza horčíková kríza. Tento ľahký kov sa nachádza v celom rade komponentov. Používa sa v rôznych zliatinách, z ktorých sa vyrábajú panely karosérie, palivové nádrže, brzdy, priečne nosníky, závesy kolies či samotné kolesá. Jednoducho, všade, kde sú jeho prednosti vhodné.

Ak bude horčík chýbať, všetky tieto komponenty nebude možné vyrobiť. Analytik Barcleays Amos Fletcher si nedáva servítku pred ústa. „Pokiaľ dodávky horčíka poklesnú, celá automobilová výroba bude musieť byť zastavená,“ tvrdí. Hlavným problémom je, že 85 % horčíka pochádza z Číny. A tá kvôli energetickej kríze radikálne obmedzila jeho výrobu. A ten čo vyrobí, bude smerovať prednostne do čínskych automobiliek.

Produkcia horčíka v Číne je aktuálne asi na polovici normálnej úrovne, uviedli zdroje z priemyslu, keďže prudko stúpajúce ceny uhlia a elektrina na prídel prinútili čínske huty k obmedzeniu výroby alebo k odstaveniu prevádzky. Čína síce umožnila niektorým výrobcom horčíka obnoviť produkciu, ale nie natoľko, aby výrazne zmiernila jeho nedostatok. Ceny vďaka tomu klesli z rekordných maxím, no stále sú viac ako dvojnásobné oproti januárovým úrovniam.

Čína - výroba horčíka Čítajte viac Po čipovej kríze hrozí horčíková! Zastaviť môže do mesiaca celý autopriemysel

Na tento problém už zareagovali aj prvé veľké automobilky. Najnovšie snažia ubezpečiť akcionárov, že nedostatok horčíka nepredstavuje riziko pre ich výrobné plány. Avšak nezabúdajú dodať jedno dôležité slovo: zatiaľ. Automobilky Stellantis a BMW tvrdia, že nemajú bezprostredný problém s dodávkami. Ďalší výrobcovia áut deklarujú, že ich zásoby a horčík, ktorý už je na ceste, im vydržia do začiatku roka 2022.

Šéf nákupu v skupine Volkswagenu v rozhovore o zisku uviedol, že očakáva jeho nedostatok a bude to v roku 2022 vážny problém. „Momentálne nemôžeme predpovedať, či bude nedostatok horčíka, ku ktorému určite dôjde, väčší, ako nedostatok polovodičov,“ povedal Murat Aksel z Volkswagenu.

„Veľmi sa obávame, že nás to o pár týždňov ovplyvní,“ povedal Jonathan O'Riordan, riaditeľ medzinárodného obchodu v európskom združení výrobcov automobilov ACEA. Nemecká spoločnosť ZF, ktorá používa horčík na prevodovky a volanty, uviedla, že hľadá nové zdroje horčíka z iných krajín, ale kompenzácia straty čínskych dodávok je obmedzená vzhľadom na ich podiel na trhu. „Je to zatiaľ ticho pred búrkou,“ povedala Teresa Schadová, hovorkyňa nemeckej asociácie WV Metalle.

© Autorské práva vyhradené

15 debata chyba
Viac na túto tému: #polovodičová kríza #kríza a automobilky #čipová kríza #horčíková kríza #nedostatok horčíku
Články podľa značiek